April 18, 2024, 08:36:56 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Tommy's DSR Nano rif 135L

Started by gladdy84, March 27, 2014, 11:51:29 am

Previous topic - Next topic

gladdy84

March 27, 2014, 11:51:29 am Last Edit: March 28, 2014, 11:59:34 am by gladdy84
Inhoud ca.135l
Afmetingen: 80x36x40wh (sump 50x30x20wh)
Afschuimer: MTT1 (tot 500l)

Koralen:
Goniopora
Stylopora
Hystrix
Lithophyton
Paddestoel leder "Weeping willow"
Rode tepelanemoon
Groene buttons
Buttons met oranje hart
Acropora digitata
(en nog twee stekjes sps waarvan ik de naam kwijt ben, komt tzt :) ...)

Vissen en overige:
2 aenoomvissen
2 blauwe juffers
1 Turboslak
1 roodpoot heremiet
1 Pistoolgarnaal
1 kleine Mantis (nog niet kunnen uitvangen...)

Vandaag begonnen met DSR Methode.

Waardes 27-03-14:
NO3: 8 ppm
PO4: 0,04ppm

Gedoseerd:
0,5ml Carbon (verlagen NO3)
0,1ml PO4+ (verhogen PO4)
0,5ml Amino+Vitamine C
1ml Strontium

Onder een startfoto die een beetje wazig ivm rommelen met de zandbodem. Enkele koralen zijn dus wat geirriteerd.



Buttons met oranje hart


Goniopora stekje



Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

glennf

De koraaltjes staan al mooi open hoor.

greetings, GlennF


gladdy84

Bedankt Glenn, hebben ook rrn goeie komaf :)
Alleen mijn groene buttons hebben nog ergens last van, heb er recent nog een minislakje ertussen uitgehaald die leek op een nubibrachi soort die buttons eet echter staan ze nog nog voor 80% dicht.
Hoop dat ze zich beter voelen na de wekelijkse amino/C dosering.
Voor de rest zullen we de resultaten de komende weken wel zien :)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk


gladdy84

Uuuhhhm boesdoener zojuist in het ochtendzonnetje ontdekt en gelijk uitgevangen, zat toch nog een tweede exemplaar in...



Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk


glennf

Quote from: gladdy84 on March 28, 2014, 08:20:42 am
Bedankt Glenn, hebben ook rrn goeie komaf :)
Alleen mijn groene buttons hebben nog ergens last van, heb er recent nog een minislakje ertussen uitgehaald die leek op een nubibrachi soort die buttons eet echter staan ze nog nog voor 80% dicht.
Hoop dat ze zich beter voelen na de wekelijkse amino/C dosering.
Voor de rest zullen we de resultaten de komende weken wel zien :)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
l

Let op .
Er kunnen meer van die slakken aanwezig zijn. kijk bij voorkeur in de nacht met een zaklantaarn en hou het de komende periode goed in de gaten.

greetings, GlennF


glennf

March 28, 2014, 09:54:43 am #5 Last Edit: March 28, 2014, 10:00:42 am by GlennF
Quote from: gladdy84 on March 28, 2014, 09:05:49 am
Uuuhhhm boesdoener zojuist in het ochtendzonnetje ontdekt en gelijk uitgevangen, zat toch nog een tweede exemplaar in...



Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Lijkt idd verdacht veel op een button eter.

Als ze alleen op de button blijven mag je daar ook van uit gaan. Let op de eitjes die zullen in een periode van 2 weken uitkomen en met 4-6 weken zichtbaar zijn als slakken.

Post eens een overzicht van je meting d.m.v. schreenshot dan staat alles op een rijtje
Zie hier hier hoe en waarom:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=16.0

greetings, GlennF

gladdy84



Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk


glennf

nette waarden
je kan beginnen met carbon doseren om nitraat richting 2,5ppm te krijgen
verder kan je gewoon de adviezen van de calculator toepassen

waarmee is je kalium gemeten?
wanneer heb je voor het laatst water ververst ?
hoeveel en met welke zout ?

gladdy84

Kalium meet ik met Red Sea (D-flesje goed voor verwarmd.
Waterheb ik minimaal ververst, omdat ik pas sinds eind januari deze  bak ben begonnen. Heb hooguit 1 keer 10l aangemaakt met red sea pro zout (paarse emmer) deze heeft een hoger gehalte calcium en magnesium.
Tussendoor paar keer 2l mix gemaakt om zoutgehalte op pijl te houden.

Inmiddels idd begonnen met Carbon doseren volgens max. dosering 0,5ml/100l/24h.

Gisteren alleen explosieve alggroei gehad op de voorruit, waarschijnlijk door het doseren van de PO4, die in combinatie met het hoge NO3-gehalte de juiste  verhouding algen creërde. Dus extra PO4 doseren wacht ik even mee tot NO3 wat lager is.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk


gladdy84

NO3 test ik trouwens met red sea, deze met calibratievloeistof van 1ppm getest en klopte ook. Mijn NO3 is al heel lang stabiel op 8ppm...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk


glennf

Quote from: gladdy84 on March 30, 2014, 08:22:55 pm
Kalium meet ik met Red Sea (D-flesje goed voor verwarmd.
Waterheb ik minimaal ververst, omdat ik pas sinds eind januari deze  bak ben begonnen. Heb hooguit 1 keer 10l aangemaakt met red sea pro zout (paarse emmer) deze heeft een hoger gehalte calcium en magnesium.
Tussendoor paar keer 2l mix gemaakt om zoutgehalte op pijl te houden.

Inmiddels idd begonnen met Carbon doseren volgens max. dosering 0,5ml/100l/24h.

Gisteren alleen explosieve alggroei gehad op de voorruit, waarschijnlijk door het doseren van de PO4, die in combinatie met het hoge NO3-gehalte de juiste  verhouding algen creërde. Dus extra PO4 doseren wacht ik even mee tot NO3 wat lager is.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk


greetings, GlennF

PO doseren in een bak in de opstart is niet zo'n goed idee. Je heb nog geen koralen om te verbruiken en met 0.04ppm had je genoeg.
Pas po4 doseren als je onder de 0.02ppm komt en als je genoeg koralen heb.



gladdy84

April 01, 2014, 10:05:50 am #11 Last Edit: April 03, 2014, 01:01:38 pm by gladdy84
Duidelijk Glenn, weer wat geleerd :)
Was echter bang dat door hey doseren van Carbon, het gehalte PO4 opgesnoept zou worden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

gladdy84

April 08, 2014, 03:15:16 pm #12 Last Edit: April 15, 2014, 10:51:23 am by GlennF
Hier de waardes van 5-4-2014 en 8-4-2014.

Sinds 27-3-2014 heb ik Carbon gedoseerd, maar op een of andere manier wil het NO3-gehalte niet zakken. 
Tevens is het opmerkelijk dat ik een kleine hoeveelheden flap heb op het zand en 2 plekjes op het steen, oorzaak nog redelijk onduidelijk.

Opmerkelijk dat ik dit constateerde na het doseren van Ijzer (1-2 druppels uit de flacon).
Even het DSR-forum erop opnieuw op na slaan, had wel iets gelezen over dat het bij voorkeur 's nachts/'s avond na licht uit gedoseerd zou moeten worden...

KH+ aan het doseren met oplossing 90mg/l, met een max van 33,33ml/dag.
Ca+ aan het doseren om waarde weer naar 440 te brengen.
Carbon aan het doseren voor het hoge NO3.
Jodide zojuist na doseren van 0,26ml gemeten.

gladdy84

April 14, 2014, 09:21:47 pm #13 Last Edit: April 15, 2014, 05:37:10 pm by gladdy84
Er worden al duidelijke resultaten geboekt met de DSR-methode :D
Beide foto's zijn met dezelfde camera genomen, enige verschil is wel de felheid van het licht.



licht of geen licht je ziet dat ze een stuk gezonder bij staan!  de poliepen staan mooi uit en de groei zit erin.


glennf

Quote from: gladdy84 on April 08, 2014, 03:15:16 pm
Hier de waardes van 5-4-2014 en 8-4-2014.

Sinds 27-3-2014 heb ik Carbon gedoseerd, maar op een of andere manier wil het NO3-gehalte niet zakken.  Het doet wat maar wonder kan je niet verwachten hé.... je moet het ook de tijd gunnen. afhankelijk van je probleem kan het soms wat langer duren
Tevens is het opmerkelijk dat ik een kleine hoeveelheden flap heb op het zand en 2 plekjes op het steen, oorzaak nog redelijk onduidelijk.
Bij fosfaat of nitraat onbalans of extreem hoge waarden  bestaat altijd de kans op cyano of een bruine aanslag op je bodem as je begint met het toevoegen van  een koolstofbron zoals carbon of ijzer.
het is dan vaak een keus die je maakt en een process waar je doorheen moet. De afvalstoffen moeten weg anders gaan de koralen dood.

Opmerkelijk dat ik dit constateerde na het doseren van Ijzer (1-2 druppels uit de flacon).
ijzer maar ook amino kan tijdelijk een bruine aanslag op de bodem opleveren. dit gaat meestal over als je fosfaat en nitraat in gezonde waarde komen. in de tussen tijd probeer zoveel mogelijk aan het eind van de dag af te zuigen met lichten uit
Even het DSR-forum erop opnieuw op na slaan, had wel iets gelezen over dat het bij voorkeur 's nachts/'s avond na licht uit gedoseerd zou moeten worden...
dan heb je het minste last van een eventuele waas

KH+ aan het doseren met oplossing 90mg/l, met een max van 33,33ml/dag.
Ca+ aan het doseren om waarde weer naar 440 te brengen.
Carbon aan het doseren voor het hoge NO3.
Jodide zojuist na doseren van 0,26ml gemeten.



greetings, GlennF