March 28, 2024, 05:54:01 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


DSR CarbonVS - Carbon dosing to reduce Nitrate

Started by glennf, February 20, 2014, 07:50:31 pm

Previous topic - Next topic

glennf

February 20, 2014, 07:50:31 pm Last Edit: November 17, 2016, 12:05:20 am by glennf
ENG

How to lower nitrate?
The way to reduce nitrate is to use a Carbon source.
Known carbon sources include Vodka, vinegar, sugar, citric acid, honey, dextrose, but also bio-pellets is a carbon source
In DSR I opted for the approach with vinegar but was not content, later i extended it with sugar (the Carbon V/S mix). I have tested with different ratios until i found an optimal one . I also customised a dosing table for this Carbon V/S mix.
The condition to be able to reduce nitrate using a carbon source, is that there must be some Phosphate present. Preferably to be kept at level 0,03-0,08ppm. It sounds very contradictory, but at lower levels (0,0<0,02ppm) dosing Phosphate will help to reduce nitrate to lower levels. I have experience this a few time myself, and others who followed up on my advice also experienced this.
The dosing of a Carbon source, especially vinegar/sugar can encourage the growth of sponges. I therefore i dose nitrate to stabilize my nitrate at a desired level. Keep nitrate at levels between 0,5-2,5ppm
When dosing carbon watch out for stress signals: milky water,  fish breathing heavily, slime on the corals, rocks and windows.  Half the dose in steps when this happens.

=========================================

NL

Hoe nitraat verlagen?
Nitraat verlagen doe je  met een koolstof bron (Carbon Source).  Bekende koolstof bronnen zijn o.a. Vodka, azijn, suiker, biopellets maar ook  citroenzuur, honing en dextrose worden weleens genoemd.
In DSR heb ik gekozen voor de benadering van een gebalanceerde Azijn/Suiker mix (Carbon V/S). Daar heb ik een aangepaste tabelletje voor opgezet.
De voorwaarde om nitraat te kunnen verlagen m.b.v. een koolstofbron is dat er ook Fosfaat aanwezig dient te zijn.  Bij voorkeur op een niveau van 0,03-0,08ppm.  Het klink tegenstrijdig , maar op een lager niveau (0,0-0,02ppm) kan het helpen fosfaat bij te doseren om het nitraat verder te verlagen.

Het doseren van een koostofbron, kan de groei van sponsen stimuleren. Daarbij  doseer ik nitraat om het niveau hiervan op een gewenste hoogte te stabiliseren.

Belangrijk is bij carbon dosering om ervoor te zorgen dat je NO3  nooit onder de 0,5ppm komt.
Bij het gebruik in DSR altijd een Salifert NO3 test gebruiken  om te meten. (in geen geval uitgaan van de redsea NO3 test)

in het geval van een te lage NO3 zullen soft en LPS koralen op den duur te lijden hebben. Het bij doseren van nitraat (naar 1-2,5ppm) en binnen een week dagelijks afbouwen van de Carbon dosering naar een week 3-5 dosering is dan aan te raden.

DSR CarbonVS Dosing Table

De in het bovenstaande tabel vermelde hoeveelheden zijn dagelijkse doseringen (in mililiters), die manueel of met een doseerpomp kunnen worden toegediend

Het is mogelijk de dosering versneld op te bouwen door de tijds interval te verkorten:
d1-2 => d1-3
d3-4 => d4-7
d5-7 => w2
d8-11 => w3
d12-15 => w4
d16-19 => w5
d20-23 => w6
d24-27 => w7
d28-31 => w8
d32-35 => w9
d36-39 => w10
etc..

Bij Carbon dosering dient er opgelet te worden dat er geen bacterie bloei ontstaat
Bacterie bloei is schadelijk voor de vissen. De bacteriƫn onttrekken het beschikbare zuurstof uit het water, waardoor de vissen een tekort krijgen en versneld naar lucht gaan happen.
Bacterie bloei uit zich in een witte aanslag op de ramen en stenen en in het ergste gevallen word het water troebel.
indien bacterie bloei optreed, dient onmiddelijk gestopt te worden met  carbon doseren en goed belucht te worden. Afhankelijk van de ernst van de bloei dient er een grote water wissel te worden gedaan. De afschuimer extra rijk laten schuimen verwijderd het excess en belucht ook nog extra. Let daarbij wel op dat deze niet overloop en meer schade aanricht.

Na de wissel en stabilisatie van de situatie kan er eventueel hervat worden met de halve dosering carbon.

glennf

December 13, 2014, 03:10:42 pm #1 Last Edit: December 13, 2014, 03:12:48 pm by glennf
Eng:
The use of home made mixes must be classified as experimenting and the result may be different.
The DSR carbon v2 table is only meant for the use with DSR CarbonVS.

======================================
NL:
Het gebruiken van zelfgemaakte koolstof oplossingen is experimenten en het resultaat kan dan ook anders uitpakken.
De opgegeven tabel is uitsluitend bedoeld voor de DSR CarbonVS.


greetings, GlennF

glennf

February 19, 2015, 09:12:13 am #2 Last Edit: November 17, 2016, 12:07:51 am by glennf
De tijd spanne voor nitraat verlagen is geheel afhankelijk van de omstandigheden en er moet altijd gezocht worden naar de bron van het probleem.

Vaak is er al na een week een zichbare/meetbare daling, maar dit kan ook na 5 weken zijn.
Indien je na meer dan 5 weken dagelijks carbonVS doseren geen resultaat ziet, dan deze topic nalopen.
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=377.msg761.msg#761

glennf

April 06, 2015, 05:25:30 pm #3 Last Edit: April 06, 2015, 05:31:05 pm by glennf
Extra aandacht voor het volgende  citaat...
Quote from: glennf on February 20, 2014, 07:50:31 pm

De voorwaarde om nitraat te kunnen verlagen m.b.v. een koolstofbron is dat er ook Fosfaat aanwezig dient te zijn.  Bij voorkeur op een niveau van 0,03-0,08ppm.  Het klink tegenstrijdig , maar op een lager niveau (0,0-0,02ppm) kan het helpen fosfaat bij te doseren om het nitraat verder te verlagen.



greetings, GlennF

Hartenheer

Er is een kleine discussie betreft het gebruik van carbon.

Ik heb behoorlijk last van nitraat gehad, volgens de tabel opgebouwd, en weer afgebouwd toen weer goed ging.

Nu begrijp ik dat je gewoon dagelijks een minimale carbon moet toevoegen, daar zijn ze het ook wel mee eens. Maar de discussie is hoeveel.

Ik zeg dat het die 0.5/100 liter is, zij zeggen dat het meer moet zijn, maar kunnen niet zeggen hoeveel.
Kan je me hierin adviseren?
Groeten,

Willem

glennf

May 08, 2015, 11:43:45 pm #5 Last Edit: May 08, 2015, 11:47:26 pm by glennf
Quote from: Hartenheer on May 08, 2015, 10:22:00 am
Er is een kleine discussie betreft het gebruik van carbon.

Ik heb behoorlijk last van nitraat gehad, volgens de tabel opgebouwd, en weer afgebouwd toen weer goed ging.

Nu begrijp ik dat je gewoon dagelijks een minimale carbon moet toevoegen, daar zijn ze het ook wel mee eens. Maar de discussie is hoeveel.

Ik zeg dat het die 0.5/100 liter is, zij zeggen dat het meer moet zijn, maar kunnen niet zeggen hoeveel.
Kan je me hierin adviseren?


Vrij simpel hou tussen week 3-5 dosering aan als een baseline.

Het dient dan als een voedselbron om je bacterie populatie veerkrachtig te houden en garandeerd de stabiliteit van je systeem

Mocht nitraat met deze hoeveelheid carbonVS dosering lager uitvallen, dan ga je nitraat bij doseren, tot deze op  het door jou beoogde peil uitkomt.

greetings, GlennF

glennf

June 26, 2015, 02:13:45 am #6 Last Edit: June 26, 2015, 02:18:47 am by glennf
vraag:
wanneer stop ik met (verhogen) carbon doseren?

antwoord:
- je stop nooit met carbonVS doseren, omdat je deze nodig hebt om je bacterie cultuur gezond te houden.  Het advies is om en basis dosering van week 2-5 aan te houden.
- je stop met "verhogen" van de dosering,  als je het doel (van verlagen van nitraat) bereikt heb.
- indien nitraat lager komt dan beoogd,  verlaag je de CarbonVS dosering en houdt deze stabiel

Hartenheer

Ik geef nu 0.3ml op 200 liter en moet nog nitraat en fosfaat toe voegen.
Moet ik nu nog lager gaan?
Groeten,

Willem

glennf

Quote from: Hartenheer on June 26, 2015, 09:24:20 am
Ik geef nu 0.3ml op 200 liter en moet nog nitraat en fosfaat toe voegen.
Moet ik nu nog lager gaan?



nee , want je zit zelfs onder de start dosering... van dag1-3

Hartenheer

Carbon v.s. flap

Ik gebruik Carbon om mijn nitraat laag te houden, maar het is ook een koolstofbron.

Aangezien ik steeds meer last krijg van flap {het wordt steeds heftiger}, en mijn nitraat op 10 staat!
Wat is wijsheid?

Stoppen met carbon, en een ander middel tegen nitraat gebruiken,
Groeten,

Willem

glennf

Quote from: Hartenheer on July 25, 2015, 11:57:02 am
Carbon v.s. flap

Ik gebruik Carbon om mijn nitraat laag te houden, maar het is ook een koolstofbron.

Aangezien ik steeds meer last krijg van flap {het wordt steeds heftiger}, en mijn nitraat op 10 staat!
Wat is wijsheid?

Stoppen met carbon, en een ander middel tegen nitraat gebruiken,

wat meet je fosfaat met een redsea test gemeten ?

lees hier:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=22.msg46.msg#46

Hartenheer

Mijn fosfaat heb ik omhoog gebracht.
Die was gezakt van 0.04 naar 0.02, en inderdaad met Red Sea
Groeten,

Willem

glennf

July 27, 2015, 12:07:55 am #12 Last Edit: July 27, 2015, 12:09:35 am by glennf
breng fosfaat naar 0,08ppm, en hou het daar.

Hartenheer

Groeten,

Willem

glennf

July 27, 2015, 07:07:01 pm #14 Last Edit: July 27, 2015, 07:11:55 pm by glennf
Er word weleens gesteld dat carbon doseringen Cyano kan aanjagen.
Mijn mening is dat het maar een symptoom is van een veel grote probleem.
Men gaat vaak over tot Carbon doseringen, omdat er een verhoogd nitraat probleem aanwezig is.
De vraag die dan gesteld  moet worden is: "waarom is het nitraat verhoogd ?"
Dat kan verschillende redenen hebben.
lees hier: http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=552.msg1830.msg#1830

indien cyano de kop opsteekt is deze procedure van toepassing:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=470.0