April 19, 2024, 12:17:14 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Len's RSM250

Started by LPN, March 26, 2015, 11:16:18 pm

Previous topic - Next topic

LPN

March 26, 2015, 11:16:18 pm Last Edit: March 26, 2015, 11:20:08 pm by LPN
Hallo,

Na veel lezen over DSR besloten om over te gaan en dit toe te gaan passen in mijn RSM250
De bak draait nu bijna 1 jaar.
De meeste standaard techniek is ondertussen vervangen voor andere.

Een  Nano Reef Systems: Red Sea Max 250 Nano Skimmer.
Een jebao DC3000 en DC2000 opvoerpomp
UVC lamp
Een zelfbouw aquariumcomputer op basis van een arduino die de volgende functies regelt:
2x jebao WP25 stromingspomp die 5 verschillende stromingstype produceert en elke 2 uur wisselt.
ATO systeem
temperatuurregeling van het water.
regeling van de T5 verlichting en maanverlichting
aansturen van 6 doseerpompen mogelijk

Vandaag de eerste meetronde voor de calculator gedaan met de aanbevolen testsetjes,hieronder het resultaat.

filter met fosfaatverwijderaar heb ik gisteren uitgezet dus voor die waarde misschien nog even aankijken voordat ik dit ga toevoegen ?
Groeten Len



glennf

March 27, 2015, 01:48:17 am #1 Last Edit: April 02, 2015, 06:18:58 am by glennf
Quote from: LPN on March 26, 2015, 11:16:18 pm
Hallo,

Na veel lezen over DSR besloten om over te gaan en dit toe te gaan passen in mijn RSM250
De bak draait nu bijna 1 jaar.
De meeste standaard techniek is ondertussen vervangen voor andere.

Een  Nano Reef Systems: Red Sea Max 250 Nano Skimmer.
Een jebao DC3000 en DC2000 opvoerpomp
UVC lamp
Een zelfbouw aquariumcomputer op basis van een arduino die de volgende functies regelt:
2x jebao WP25 stromingspomp die 5 verschillende stromingstype produceert en elke 2 uur wisselt.
ATO systeem
temperatuurregeling van het water.
regeling van de T5 verlichting en maanverlichting
aansturen van 6 doseerpompen mogelijk

Vandaag de eerste meetronde voor de calculator gedaan met de aanbevolen testsetjes,hieronder het resultaat.

filter met fosfaatverwijderaar heb ik gisteren uitgezet dus voor die waarde misschien nog even aankijken voordat ik dit ga toevoegen ?
Groeten Len


Altijd ff afwachten als je switch van verwijderen naar toevoegen. Je
wilt natuurlijk vaststellen wat het effect van de verwijderaar is

greetings, GlennF

LPN

Hoi Glenn,

Wat is nu het verstandig om te doen om de waardes op het juiste peil te krijgen?

Het Mg is wat hoger dan de gewenste waarde ( is het altijd al geweest voor zover ik weet) wachten tot dit gaat zakken of met een waterwissel naar beneden krijgen?
strontium,Boor en Jodide zou ik toe kunnen voegen om op het juiste nivo te krijgen

Fosfaat is wat laag maar waarschijnlijk door de fosfaatverwijderaar dus wachten tot er een beeld is wat de bak doet zonder fosfaatverwijderaar.
Nitraat  is ook wat lager volgens de beschrijving bij DSR NO3+ (Nitrate)
1- zorgen dat de basis goed is ! KH, Ca, Mg moeten goed staan ! indien je SPS bezetting heb, ook de Kalium en Strontium op orde maken.
En ijzer ? DSR Fe+ word gebruikt als een Fosfaat verwijderaar dus ?
Alvast bedankt
Len

LPN

Hoi,

Gisteren de 2e meetronde gedaan correcties uitgevoerd en het tijdelijke dagverbruik uitgerekend.
Hieronder de meetresultaten.

Len

glennf

April 02, 2015, 06:48:34 am #4 Last Edit: April 02, 2015, 07:05:08 am by glennf
Quote from: LPN on March 27, 2015, 09:53:02 am
Hoi Glenn,

Wat is nu het verstandig om te doen om de waardes op het juiste peil te krijgen?

Het Mg is wat hoger dan de gewenste waarde ( is het altijd al geweest voor zover ik weet) wachten tot dit gaat zakken of met een waterwissel naar beneden krijgen?

......Dat hangt geheel af van de hoogte hiervan. Tot 1600ppm Mg zou ik gewoon afwachten tot het zakt........

strontium,Boor en Jodide zou ik toe kunnen voegen om op het juiste nivo te krijgen.

..... Dat kan  je idd doen d.m.v. de door  geadviseerde correctie hoeveelheden. Let wel op dat je de juiste water volume invult en de actie op "correcties" zet! .....

Fosfaat is wat laag maar waarschijnlijk door de fosfaatverwijderaar dus wachten tot er een beeld is wat de bak doet zonder fosfaatverwijderaar.

.....juist.....

Nitraat  is ook wat lager volgens de beschrijving bij DSR NO3+ (Nitrate)
1- zorgen dat de basis goed is ! KH, Ca, Mg moeten goed staan ! indien je SPS bezetting heb, ook de Kalium en Strontium op orde maken.

......juist.....

En ijzer ? DSR Fe+ word gebruikt als een Fosfaat verwijderaar dus ?

.....afwachten.....

Alvast bedankt
Len


Fosfaat, nitraat en ijzer zijn bekende meststoffen en kunnen voor algengroei zorgen indien er niet genoeg afnemers zijn van deze stoffen en een aantal andere (nog onbekende) spore elementen.

Daarom is het in een relatief licht met koraal bezette aquarium (weinig afnemers) niet praktisch om deze stoffen te doseren. Het beste is in dergelijke gevallen altijd te kijken naar signalen van tekorten bij koralen. Zie daarbij de overzichten met koralen wensen.
Ik adviseer ook het doornemen van de topic met de schoonmaak ploeg.

Als basis geldt dus:
- Hoe lichter de koraal bezetting hoe  lager de ondergrens van  nutrients.
- Het doseren van nutrients in een net opgestarte aquarium is niet aan te raden.
- Het toedienen van nutrients en spore elementen is alleen zinvol als alle andere waarden picobello zijn! Dit geldt met name voor de  PH, saliniteit en macro elementen  zoals KH,Ca en Mg.
- let op signalen van tekorten (bleking, weefselverlies) i.c.m. bevestiging door (lage) metingen. De oplossing = Starten met nutrients te doseren.
- let op overmatige algengroei. (Woekerde algen) i.c.m. bevestiging door meting (onbalans in PO4/NO3). De oplossing = Corrigeren en inzetten (versterken) van de schoonmaak ploeg.

greetings, GlennF

LPN

Glenn,

Bedankt voor de info, ik ga hier rustig mee aan de slag.
Het zijn de even eerste stapjes op het DSR pad waarvan ik graag wil weten of we de goede kant op gaan.
Met deze info weet ik dat het goed gaat komen en dus juist bezig ben.
Groeten Len


glennf

Quote from: LPN on April 04, 2015, 04:29:56 pm
Glenn,

Bedankt voor de info, ik ga hier rustig mee aan de slag.
Het zijn de even eerste stapjes op het DSR pad waarvan ik graag wil weten of we de goede kant op gaan.
Met deze info weet ik dat het goed gaat komen en dus juist bezig ben.
Groeten Len
suc6 en vrage staat vrij.

greetings, GlennF