March 28, 2024, 05:37:00 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Cliche, misvattingen, desinformatie?

Started by admin, December 28, 2016, 02:16:26 pm

Previous topic - Next topic

admin

December 28, 2016, 02:16:26 pm Last Edit: December 30, 2016, 12:00:13 am by admin
××× 101 clichés en misvattingen over DSR ×××

Op diverse fora hoor ik de raarste theorieën over DSR. 
- Het meeste vloeit voort uit mensen die zich niet goed  hebben ingelezen en zaken klakkeloos aannemen.
- een deel komt voor uit mensen die aspirant gebruikers bewust willen ontmoedigen.
- een deel vloeit voor uit commerciële belangen,  waarbij een extreem hoge marge en wederkerend verkoop van verdunde supplementen wordt geprefereerd.

Om te begrijpen waarom DSR überhaupt bestaat moeten we terug naar het begin.
DSR is ontwikkeld door en voor mijn eigen aquarium, omdat ik vond dat de beschikbare supplementen veel te duur en te verdund waren en ik geen zin had in het wekelijks gesleep met de zout emmers en watertonnen.
Daarnaast had ik geen zin in  tijdrovende en  geestdodend werk en besteede ik liever tijd in het schijven van procedures die onnodige werkzaamheden vermijden/omzeilen. Daarnaast is het ook mijn filosofie dat een hobby een lust en geen last moet zijn.
Door me stap voor stap te verdiepen in het beheersen van diverse parameters is er één geheel ontstaan, want DSR is een intergrale methode die alles dekt. Toen mede aquarianen  zagen dat ik uitzonderlijke resultaten boekte, werden zij nieuwsgierig. Dat waren de DSR pioniers. Sindsdien is het balletje gaan rollen...
De vraag naar DSR is ontstaan door de hobbyisten zelf.

Met het oog op bovenstaande, schiet ik ook steeds in de lacht als ik steeds de volgende beweringen leest:
- in DSR moet je dagelijks meten (kwestie van goed lezen)
- in DSR moet je ontiegelijk veel meten (blijkbaar toch niet goed gelezen
- Je moet een studie biologie en chemie hebben gevolgt om DSR te gebruiken. (De DSR calculator maakt het totaal overbodig)
- de hobby test setje zijn onbruikbaar (dat mag je voor jezelf bepalen met de DSR reference)
- DSR is alleen spore elementen toevoegen (Nope.. het is compleet. Je heb niks anders nodig)
- DSR is geen echt complete methode (ahum.. misschien wel de compleetste)
-  je heb DSR alleen nodig als je op kleuren wilt sturen (onder andere)
- DSR is niet  geschikt voor beginners (ahum.. de meest succesvolle DSR pioniers waren beginners)
- DSR verleent geen support (whaha... DSR is één  en all support van de hobby. Er moet allen goed gelezen worden)
- DSR is duur, omdat je alle supplementen apart moet toedienen. (Wissels kosten niks ?)
- Je kan niet werken zonder waterwissels (duh..)
- Zonder waterwissel gaat alles dood (pardon..)
- DSR is een sekte (yeah right.... er was nooit zoveel vrijheid voor meningsuiting )

Etc...

Zo zij er nog ontelbare aannames, die stuk voor stuk kunnen worden ontkracht. Als je maar je gezonde verstand  gebruikt en rondkijkt  naar de diverse uitzonderlijke mooie aquaria die door zowel beginners als veteranen in de hobby neergezet worden met DSR.

admin

Zo nu en dan wordt er de opmerking gemaakt dat er geen service en support wordt geboden op DSR.

IMO is dat de grootste misperceptie.
Het DSR platform is één en all  support van de hobby.
Er is op elk probleem een oplossing geformuleerd met een zeer uitgebreide en duidelijke uitleg. De hulp bestaat uit het wijzen naar de juiste weg d.m.v. van linkjes over het onderwerp. Degene die moeite nemen de linkjes en sub-linkjes  door te nemen zullen zien dat daar alle antwoorden voor hun probleem staat. Wij gaan niks voorkauwen, want het is aan de aquariaan om zich de kennis machtig te maken.
Ze moeten het aandachtig doorlezen en precies zoals uitgelegd uitvoeren.
Bij onduidelijkheid kan er altijd vragen gesteld worden. Er zijn genoeg mede DSR gebruikers die graag adviseren.

Wat zeker niet inspirerend werkt, zijn mensen die de indruk achterlaten niet te willen lezen, of precies tegen de adviezen ingaan.
Aangezien DSR een vrije keus is en wij niemand
dwingen daarmee te gaan werken, zullen wij als adviseurs in degelijke gevallen ook een afwachtende houding aannemen.
Wij helpen de mensen graag op weg, maar stoppen geen energie  in een bij voorbaat verloren zaak.
We leren dagelijks iets bij over het functioneren van een supportgroep. Discussie voeren over het functioneren van de support doen we niet meer, tenzij het de intentie heeft verbeteringen door te voeren die de hele gemeenschap dient.

Een opsomming van vaak gemaakte fouten:
- eigenwijsheid !
- niet willen lezen!
- niet zorgvuldig lezen!
- de gegeven adviezen in de wind slaan.
- de geadviseerde testen in de wind slaan.
- onvolledige informatie geven, of informatie verhullen.
- misinformatie, waardoor ook verkeerde adviezen volgen.
- met de pet gooien naar doseer adviezen.

Happy Reefing.


Seveke

100% gelijk Glenn. Zelf besef ik dat door het lezen je meer en meer begint te begrijpen. Maar indien je vast zit toch enkele vragen kunt stellen en dat kan men ook indien iemand wat vraagt antwoord je ook. Top ben blij begonnen te zijn met Dsr maar er is nog een lange weg te gaan. Groeten ;-)



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk