March 28, 2024, 12:11:19 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


new to DSR / EZ-DSR

Started by Nothobranchius, April 07, 2019, 10:14:39 pm

Previous topic - Next topic

Nothobranchius

Beste leden/Glenn,

Ik draai nu reeds een jaar en 5 maand een zeeaquarium.
Ik zou graag advies hebben als ik met de EZ-start methode zou beginnen.
De bak heeft nooit sinds het begin GFO gehad en dus bijna een jaar fosfaat opgebouwd in de stenen.
De aquarium is rond de 650 liter en de sump rond de 150 liter.
Aquarium heeft volgende waterwaarden.

PH (geijkt en continue meten = 7.79 snachts/ochtend - 7.93 tegen avond.
Hanna KH = 165 (x0.056) = 9.2.
Hanna Phospherous = schommelt tussen 28 (0.09 PO4) en 47 (0.122 volgens tabel ppb -> ppm) ; ik kan er iets heel licht miszijn, heb de tabel nu niet bij de hand.
Hanna Calcium = 424
NO3 : gebruik de salifert = heb pas ontdekt dat er een fout in kan zitten op de kleurentabel = daarom deze fotos : ik denk dus 10 ? ??? kan iemand me helpen via fotos.
(toen ik de redsea gebruikte = geeft die meer dan 60 aan ???)
Colombo Magnesium : geeft 1490 aan = is wel hoog maar ok.

Nu, hoe werkt mijn aqua op dit moment =
water komt in sump = eerste compartiment = NP Pellets via D&D Wervelbedfilter = draait dag en nacht.
dan over witte watten en dan hieronder blauwe watten.
Dit gaat naar tweede compartiment = hierin zit een refugium = met groene algen voor PO4. Groeit als kool = savonds op timer heb ik een LED met blauw+rood. = als licht uit aquarium is.
derde compartiment = deltec 1000i skimmer = nat = randen zijn goed vuil, en groen in opvangbak = ik gebruik dagelijks easy reef = dit werkt ECHT!
in dit derde compartiment heb ik geen live rock , enkel siporax en 1 groot siporax achtige blok + siporax bollen.
vierde en laaste vak = opvoerpomp DCP jecod EN Rowaphos filter 2LF. Deze heeft op dit moment ongeveer : 700gr = dit is wel in 4 verschillende delen = 330 in 2LF phosban = 180 in zakje+190 in zakje op compartiment 2. zodat ik kan wisselen.
Wat ik ook probeer ik doe het wel in fasen. Maar de PO4 blijft te hoog denk Ik? (mixed reef SPS en LFS)

Ik ben al meer dan 25 jaar met zoetwater ervaring, maar heb alles weggedaan en zelf zeewater begonnen met volledig nieuwe installatie. Het is een nieuwe wereld.
Veel doe ik dus op goed gevoel, naast uiteraard het meten van belangrijke waarden. Maar niet zo extreem zoals FE/Boor/Strontium.
Op dit moment draait het aquarium eigenlijk NIET slecht, uitgenomen de SPS groeien niet zo snel. Stylo en Pocci en hystrix groeien wel, acropora en montipora niet zo snel. Ik ben wel tevreden. De Euphillia's hebben lang goed gegaan maar ik denk dat een maand geleden had ik wel een te hoge no3 en po4. Deze verliezen soms wat "pootjes"/poliepen.
Ik doseer extra manueel iedere dag = easy reefs (bij mij is dit echt een product dat werkt) , NOPOX een tijdje als de NO3 hoger gaat dan 25 (paar weken) omdat ik al filter over NP Pellets.
Misschien heb ik over bezetting. 

3xdokter 15cm, 1xpapegaai (scarus quoyi ) (15cm) (je hoort het goed, hij bijt niet op koraal!) , 6x blauwe vissen 6cm,  6 maal hangertjes 6cm; mandarijnvis = 1 , 2 lipvissen 4cm, 2 anemoonvissen (leggen steeds opnieuw af),  2 zeenaalden , 4 garnalen.
(heb niet kans om latijnse namen te zoeken)

Mijn PH was vroeger 8.1 en hoger maar sinds 4-5 maanden krijg ik hem niet hoger dan 7.95 ! ik wil mijn KH niet meer hoger dan 9.2 (ik wil hem zelfs verlagen naar 8.0 of 8.5).
Ik vermoed door ophoping vuil = zuur OF de Rowaphos = PH naar beneden.
Werkt Aquavitro Balance ?? iemand dit al geprobeert?

De hoofdvraag : ik heb de DSR EZ-Start gekocht, maar wel extra de Carbon V/S (aangezien mijn NO3 wat hoger is).

1) moet ik het refugium wegdoen?
2) moet ik de wervelbed NP biopellets wegdoen? (die moet ik wel regelmatig nakijken want hij verstopt als zo een pellet zacht is). = let op als ik hiermee stop kan ik niet terug, deze heeft weken nodig om in te werken.
3) nopox niet meer doen aangezien ik carbon vs ga gebruiken.
4) ik gebruik nu red sea salt (niet de pro) met gewone waterwaarden. = moet ik nu dit volledig mee stoppen??
5) kan ik niet gewoon verder doen zoals nu met de red sea salt en via de calculator corrigeren op : NO3+PÖ4 / Calcium / Magnesium (met redsea nog nooit moeten bijvoegen) / KH
MOET je de DSR zout gebruiken??
6) hoe bouw ik af en ga ik correct naar DSR ez-methode ??
7) Ik ben altijd opgegroeid met het verversen 10% per week, dit heeft me altijd goed gewerkt. Moet je nu dit volledig stoppen?

Ik heb een powerfilter besteld, deze moet ik in de aqua zelf plaatsen zoals ik vernam? ik zou dit eigenlijk liever niet doen, maar dan in de sump, als ik de refugium zou wegnemen en hier de powerfilter plaats? geen goed idee?



Ik hoop ten zeerste dat dit niet een forum is waarop we allemaal elkaar gaan afbreken met wat ik fout deed, graag aub hulp, ik ben niet erg nieuw maar wel op reefing.
Er zijn veel meningen, maar probeer te antwoorden op het DSR topic aub.

Als er vragen zijn, geef gerust een msg.

Dank!


Nothobranchius

April 07, 2019, 10:17:09 pm #1 Last Edit: April 07, 2019, 11:20:14 pm by Nothobranchius
Ter info :

Foto van NO3 salifert : The attachments upload directory is not writable. Your attachment or avatar cannot be saved.

https://www.flickr.com/gp/163172834@N06/5fUAB9
https://www.flickr.com/gp/163172834@N06/o1U1r9


Ik heb geen Facebook = nooit gehad.
Ik heb wel beetje last van rode alg / cyano.



admin

Welkom op het dsr forum.
Deze dient samen met  het DSR portaal www.dsrreefing.com als een referentie bron voor de DSR methode.
Maak daar gebruik  van door je goed in te lezen.

Helaas verplaatst het verkeer en aandacht zich meer en meer naar facebook, omdat het veel gebruiksvriendelijker is en de responsetijd  daardoor voor sneller is.

Een goed voorbeeld is het plaatsen van foto's. Dat gaat vele malen eenvoudiger op FB.

Om die reden zullen forums  in de toekomst steeds meer als naslag medium dienen en zal mensen steeds minder op forums gaan posten.

De meeste vragen en response kan je hier verwachten.
https://www.facebook.com/groups/DSRProductSupport/