April 18, 2024, 02:57:04 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Reefer 350

Started by aquasat, December 25, 2014, 01:42:35 pm

Previous topic - Next topic

aquasat

December 25, 2014, 01:42:35 pm Last Edit: May 04, 2015, 04:43:59 pm by aquasat
Hi,
Mijn eerste DRS meeting gedaan, een aantal te korten maar vooral het hoog fosfaat is zorgwekkend.
Zit tussen 0,32 en 0,64.
Gestart met ijzer toe te voegen.
20% x 1.5 ppm = 20% x 1.5 x 0.5/100 x 110 = 20% x 1.5 x 0.55 = 0.165
Mix gemaakt van 90 ml osmose en 10 ml FE+ en daarvan 1.65 ml toegediend.
Vanavond nogmaals hetzelfde toevoegen.

Is het beter om nu eerst het fosfaat niveau te normaliseren voor dat ik de rest aanpas?
Dus momenteel dagelijks fosfaat en nitraat meten en waar nodig aanpassen tot fosfaat tussen 0.04 en 0.08 ligt.
In bijlage de resultaten van de calculator.

Voordeel is dat de vervuiling in de aquarium van vis minimaal is, 2 anemoon visjes van 2 cm die ik met pipet voeding heef om minimaal te vervuilen.
In ieder geval kan ik nu door de drs methode het probleem aanpakken, veel beter dan het niet weten en plots met een algenplaag zitten. Ik vrees wel dat die er nog zal komen nu.

aquasat

Ik weet ook niet goed hoe ik die 110 gram zout het best kan toevoegen.
Met de KH heb ik 3 gr in een glas gedaan en dan het glas laten vollopen met aquarium water.
Goed roeren tot alles opgelost is en dan terug in het aquarium.
Hopelijk is dit ok.

glennf

December 25, 2014, 05:06:18 pm #2 Last Edit: December 25, 2014, 05:58:25 pm by glennf
Quote from: aquasat on December 25, 2014, 01:42:35 pm
Hi,
Mijn eerste DRS meeting gedaan, een aantal te korten maar vooral het hoog fosfaat is zorgwekkend.
Zit tussen 0,32 en 0,64.
Gestart met ijzer toe te voegen.
20% x 1.5 ppm = 20% x 1.5 x 0.5/100 x 110 = 20% x 1.5 x 0.55 = 0.165
Mix gemaakt van 90 ml osmose en 10 ml FE+ en daarvan 1.65 ml toegediend.
Vanavond nogmaals hetzelfde toevoegen.

Is het beter om nu eerst het fosfaat niveau te normaliseren voor dat ik de rest aanpas?
Dus momenteel dagelijks fosfaat en nitraat meten en waar nodig aanpassen tot fosfaat tussen 0.04 en 0.08 ligt.
In bijlage de resultaten van de calculator.

Voordeel is dat de vervuiling in de aquarium van vis minimaal is, 2 anemoon visjes van 2 cm die ik met pipet voeding heef om minimaal te vervuilen.
In ieder geval kan ik nu door de drs methode het probleem aanpakken, veel beter dan het niet weten en plots met een algenplaag zitten. Ik vrees wel dat die er nog zal komen nu.


Alles kan direct aangepakt/gecorrigeerd worden zoals de calculator dat aangeeft.
Lees je eerst in hier en lees alle topics.
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=441.msg1061.msg#1061
Het ziet er m.u.v. de fosfaat prima uit.
Leest dit:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=81.msg365.msg#365

bij tabblad" Fe dosing" zie je het volgende plaatje staan

dit komt aardig overeen met jou berekening van dag  1 (0,16ml).  Aangezien je een 1:10 oplossing is dat dus 1,6ml

dagelijks testen is niet nodig, maar als je er plezier in hebt kan ik het niet verbieden :)
je kan je gewoon aan de advies test intervallen houden.

greetings, GlennF

aquasat

December 25, 2014, 05:15:49 pm #3 Last Edit: December 25, 2014, 05:22:43 pm by aquasat
Ik heb wat moeite om mijn weg te vinden op het forum.
De search die afstaat maakt het wat moeilijker.
Maar nu heb ik toch gevonden dat ik het idd best oplos in water en voorzichtig toevoegen.

glennf

Quote from: aquasat on December 25, 2014, 05:15:49 pm
Ik heb wat moeite om mijn weg te vinden op het forum.
De search die afstaat maakt het wat moeilijker.
Maar nu heb ik toch gevonden dat ik het idd best oplos in water en voorzichtig toevoegen.


volg ook deze route:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=377.msg1194#msg1194

aquasat

Thx,

In het begin ben ik nu nogal onzeker, maar ben wel overtuigd van de aanpak.
Alle aanvullingen heb ik nu gedaan, rekening houdend met de max. per dag.
Binnen 4 dagen mijn eerste dagelijkse verbruik bepalen.
Wss niet veel want er zit niet veel in het aquarium, het verbruik zou dan toch ook minimaal moeten zijn.
Hopelijk kan dat fosfaat naar een aanvaardbaar niveau gebracht worden.

glennf

Quote from: aquasat on December 25, 2014, 07:24:06 pm
Thx,

In het begin ben ik nu nogal onzeker, maar ben wel overtuigd van de aanpak.
Alle aanvullingen heb ik nu gedaan, rekening houdend met de max. per dag.
Binnen 4 dagen mijn eerste dagelijkse verbruik bepalen.
Wss niet veel want er zit niet veel in het aquarium, het verbruik zou dan toch ook minimaal moeten zijn.
Hopelijk kan dat fosfaat naar een aanvaardbaar niveau gebracht worden.


In dit stadium zou ik 1x per week meten en corrigeren. (De advies intervallen). Als blijkt dat je per interval steeds een substantieel verschil meet (verbruik) kan je tussentijds (4dagen) gaan meten en corrigeren.

Er is nu nog geen stabiliteit dus is er nog geen echte verbruik te bepalen.

De korte intervallen zijn bedoeld voor een reeds draaiend aqaurium die overstap op dsr

Ik heb je dagboek gevonden op:
http://www.belgianseawater.be/showthread.php?t=34050

greetings, GlennF

aquasat

Ok,
Ik ga volgende week dan mijn volgende meeting plannen.
Het is dus enkel het ijzer dat ik nu dagelijks moet doseren.

glennf

December 26, 2014, 06:17:09 pm #8 Last Edit: December 26, 2014, 06:21:56 pm by glennf
Quote from: aquasat on December 26, 2014, 11:43:55 am
Ok,
Ik ga volgende week dan mijn volgende meeting plannen.
Het is dus enkel het ijzer dat ik nu dagelijks moet doseren.

yes, 2x dagelijks ijzer versneld opbouwend doseren.

Adviezen voor correctie uitvoeren en dan een week ( of de advies intervallen ) wachten. Waarden die langere tijd stabiel blijven ga je ook de meer intervallen van verlengen. Behalve KH, Ca en PO4, die blijven wekelijks als veiligheids maatregel.


greetings, GlennF

aquasat

Rode flap begint toe te slaan, veel luchtbellen in een rode alge en ik kan met een pincet kleine stukjes eenvoudig verwijderen.
Ik zal dinsdag een powerfilter aanschaffen.
Allé, een goeie pomp.
Is maar 130L, hoeveel L/uur zou ik best nemen.
Deze pomp zal ik dan ook in tegenstroom zetten met de 2 standaard pompen in de RSM130.
Dan doet die powerfilter zowel dienst als stromingspomp en filterpomp.

aquasat

December 28, 2014, 12:18:35 pm #10 Last Edit: December 28, 2014, 01:35:01 pm by aquasat
Om toch vlug iets te hebben heb ik vandaag een oude juwel pomp 450l/u omgebouwd tot een mini power filter. Momenteel aan het gestraalden in een emmer water.
Straks plaats ik hem in het aquarium.
Verlichting heb ik ook een uur ingekort om de algengroei iets te beperken.

Zou het in de rsm ook goed werken mocht ik aan de pomp van de interne sump naar het aquarium een powerfilter monteer in de sump, het verlies aan stroming compenseer ik dan met een extra stromingspomp in de bak zelf.

De powerfilter is veel te nadrukkelijk aanwezig in de rsm 130, of ik moet hem op een manier beter kunnen weg stoppen.

Momenteel neem ik het mindere zicht erbij, kan alleen maar helpen tegen de rode flap.

aquasat

Weekje verder dus opnieuw een meeting :

Fosfaat nog steeds veel te hoog maar gaat traag de goeie richting uit.
Vanavond breng ik de waterwaarden terug op het gewenste niveau.

glennf

January 01, 2015, 08:44:07 pm #12 Last Edit: January 01, 2015, 08:47:26 pm by glennf
Quote from: aquasat on January 01, 2015, 02:07:33 pm
Weekje verder dus opnieuw een meeting :

Fosfaat nog steeds veel te hoog maar gaat traag de goeie richting uit.
Vanavond breng ik de waterwaarden terug op het gewenste niveau.

Adviezen van de calculator zijn duidelijk
het gaat de goede kant uit met je fosfaat.
Hoeveel en hoevaak doseer jij nu ijzer ?

Voor flap preventie/bestrijding kijk hier:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=470.0

greetings, GlennF

aquasat

January 01, 2015, 10:13:39 pm #13 Last Edit: January 01, 2015, 10:19:31 pm by aquasat
Sinds vandaag 8,2 ml in 1 maal van de 1/10 mengverhouding ( 90 ml osmose + 10 ml FE+) per dag.
De rest van de waarden 1 maal per week, indien Max per dag overschreden doe ik het in 2 dagen.
De aangroei op de bodem is duidelijk minder, en ik heb vandaag ook een wp10 van jeboa besteld.
Meer stroming is ook goed tegen de rode flap en ook gewoon goed in het algemeen.
Powerfilter zit nu in het 1e vak van de sump, juist achter de invoer.
Het is al duidelijk aan het verbeteren.
Wanneer de stroominspomp binnen is zet ik de powerfilter nog eens 24u in de bak zelf, dan woel ik nog eens de bodem om en blaas de flap van de stenen.

Heb ook een salarias ramosus in het aquarium gezet, zeer leuk beestje om aan het werk te zien en eet veel algen weg.

glennf

January 02, 2015, 01:45:04 pm #14 Last Edit: January 02, 2015, 01:46:41 pm by glennf
Quote from: aquasat on January 01, 2015, 10:13:39 pm
Sinds vandaag 8,2 ml in 1 maal van de 1/10 mengverhouding ( 90 ml osmose + 10 ml FE+) per dag.
De rest van de waarden 1 maal per week, indien Max per dag overschreden doe ik het in 2 dagen.
De aangroei op de bodem is duidelijk minder, en ik heb vandaag ook een wp10 van jeboa besteld.
Meer stroming is ook goed tegen de rode flap en ook gewoon goed in het algemeen.
Powerfilter zit nu in het 1e vak van de sump, juist achter de invoer.
Het is al duidelijk aan het verbeteren.
Wanneer de stroominspomp binnen is zet ik de powerfilter nog eens 24u in de bak zelf, dan woel ik nog eens de bodem om en blaas de flap van de stenen.

Heb ook een salarias ramosus in het aquarium gezet, zeer leuk beestje om aan het werk te zien en eet veel algen weg.


Ok , probeer in ppm te communiceren.
Omdat ik niet elke bak uit het hoofd kent zal ik dat steeds weer terug moeten zoeken/rekenen. Ppm is universeel vor elke bak.  De ml is alleen geldig voor jou bak volume.
Ik ga evan uit dat 1x 8,2ml/10  correspondeerd met 1x 0,15ppm per dag.

Met een fosfaat 0,36ppm zou je 2x per dag 0,15ppm ijzer kunnen gan doseren.
greetings, GlennF