March 29, 2024, 02:57:44 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Aanlengen DSR vloeistoffen?

Started by glennf, May 09, 2015, 02:15:42 am

Previous topic - Next topic

glennf

May 09, 2015, 02:15:42 am Last Edit: May 09, 2015, 02:24:10 am by glennf
Kunnen de vloeistoffen aangelengd worden t.b.v. doseerpompen?

Ja...

DSR is aanvankelijk ontwikkeld voor mijn aquarium (1200liter). Daardoor zijn alle concentraties aangepast aan het doseerbaar maken voor deze volume en is de calculator ook gaan rekenen met deze concentraties.
Omwille van de  uniformiteit van de DSR methode, heb ik ook gekozen het zo te laten toen het breed beschikbaar werd gesteld aan de hobby wereld.

Aangezien de stoffen van hoge concentratie zijn kan het voor kleine aquaria lastige doseren zijn.

Indien je hoeveelheden van < dan 5ml met een doseerpomp wilt doseren
, kan je deze omwille van de nauwkeurigheid van het doseren 't beste  verdunnen naar een 1:10 oplossing.

Deze maak je aan door  1 deel van het stof met 9 delen osmose water aan te lengen.

B.v. 10ml Fe trace  + 90ml osmose water = 100ml van een 1:10 oplossing Fe Trace.

Gebruik uitsluitend osmose water om aan te lengen.

greetings, GlennF

jasperb

Glenn,

Kan je met behulp van een doseerpomp het beste de dosering in 1 keer of verspreid over de dag/nacht toevoegen?

Ik denk aan Carbon en Fe trace, maar mogelijk ook andere.

Gr.
Jasper

glennf

Quote from: jasperb on May 19, 2015, 10:01:30 am
Glenn,

Kan je met behulp van een doseerpomp het beste de dosering in 1 keer of verspreid over de dag/nacht toevoegen?

Ik denk aan Carbon en Fe trace, maar mogelijk ook andere.

Gr.
Jasper


Zelf doseer ik de meeste stoffen in 1 keer.

Echter sommigen stoffen die harder lopen als KH en Ca kunnen het best gedurende dag verspreid worden. Je bereik daarmee meer stabiliteit.
Vooral de KH kan met 2,5dkh per etmaal omlaag gaan bij een volgegroeid rif sla de mijne. Daarmee komt de ph onder druk te staan.

Fe (nacht 23:00u) en carbonVS (dag 13:00u) doseringen zijn gebaseerd op enkel doseringen, maar verspeid kan ook.
Let op ! sommige doseerpompem hebben een sterke afwijking als je 1x10ml of 10x 1ml moet doseren. Je kan beter kiezen voor doseringen vanaf 5ml.

greetings, GlennF


jasperb


Quote from: glennf on May 19, 2015, 07:22:36 pm
Quote from: jasperb on May 19, 2015, 10:01:30 am
Glenn,

Kan je met behulp van een doseerpomp het beste de dosering in 1 keer of verspreid over de dag/nacht toevoegen?

Ik denk aan Carbon en Fe trace, maar mogelijk ook andere.

Gr.
Jasper


Zelf doseer ik de meeste stoffen in 1 keer.

Echter sommigen stoffen die harder lopen als KH en Ca kunnen het best gedurende dag verspreid worden. Je bereik daarmee meer stabiliteit.
Vooral de KH kan met 2,5dkh per etmaal omlaag gaan bij een volgegroeid rif sla de mijne. Daarmee komt de ph onder druk te staan.

Fe (nacht 23:00u) en carbonVS (dag 13:00u) doseringen zijn gebaseerd op enkel doseringen, maar verspeid kan ook.
Let op ! sommige doseerpompem hebben een sterke afwijking als je 1x10ml of 10x 1ml moet doseren. Je kan beter kiezen voor doseringen vanaf 5ml.

greetings, GlennF


Dank je wel. Ga ik inregelen.