March 28, 2024, 09:43:21 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Advies nodig bij doseren Po4 en No3

Started by Sidd, August 28, 2018, 01:57:45 pm

Previous topic - Next topic

Sidd

August 28, 2018, 01:57:45 pm Last Edit: August 28, 2018, 02:05:33 pm by Sidd
Had het een heel verhaal getypt, maar deze is volgens mij verloren gegaan. Dus nog een poging.

Op het zeerwaterforum heb ik al een topic gestart, maar hij hoort hier wellicht beter thuis. Ik heb een Red Sea Reefer 250 en draai nu ongeveer een jaar op DSR. Met een aantal koralen heb ik al langere tijd wat problemen dat ze het niet zo goed doen, dit zijn de caulustrea, hamertjeskoraal en toortskoraal. Kort geleden heb ik 3 stekjes acropora gekocht waarvan 2 het er goed doen en 1 blauwe welke niet zo goed aanslaat. Mijn andere koralen doen het daarentegen erg goed:
Seriatopora
Stylophora pistalata
Hydnoporo
Diverse buttons en lederkoralen

Mijn water waardes zijn allemaal goed behalve Po4 en No3, deze blijven '0' tijdens de meetrondes. Dat ze wel aanwezig zijn in het water twijfel ik niet aan omdat de ramen in 1 รก 2 dagen wel be-algt zijn. Op advies ben ik zondag wel gestart met het doseren van Po4 en No3 om de waardes op niveau te krijgen

Zondag 26-08
Po4 0 naar 0,04
No3 0 naar 2,5

Maandag 27-08
Po4 0,01 naar 0,04
No3 1 naar 2,5

Dinsdag 28-08
Po4 0,01 naar 0,04 deze heb ik nu op de doseerpomp zitten zodat het over de dag verspreid wordt ipv in 1x doseren
No3 staat nu nog op 2,5


Waarom ik twijfel of ik door moet gaan met doseren is vanwege de veranderingen in de bak. De problemen met het koralen speelt al een tijdje. Ze staan niet goed uit, maar worden ook niet snel minder. Voor de Calustrea, hamertjeskoraal en toortskortaal geldt dit nog steeds, de acropora echter is in 1 nacht van blauw naar wit gegaan. Dit is dus wel heel snel gegaan. Ook krijgt de fel groene flap? vrij speeltveld lijkt, deze vermeerderd zich nu enorm terwijl dit eerst maar een beetje was.

Ik zou dus echt graag willen weten waar ik nu goed aan doe.


Waterwaardes van afgelopen zondag voor doseren
Temp 25,50
Ph 8,4
Zout 33ppt
Ca 445
Mg 1360
Kalium 390
Kh 8
Strontium ~6
Boor 4
Jodide 0,06
Fosfaat 0
Nitraat 0

Sidd

Foto

Sidd

Foto 2