March 28, 2024, 10:33:54 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Standaard Zelf zoutwater samenstellen in DSR

Started by glennf, June 15, 2014, 12:48:45 pm

Previous topic - Next topic

glennf

June 15, 2014, 12:48:45 pm Last Edit: June 15, 2014, 01:27:49 pm by glennf
Deze topic blijft gesloten en dient uitsluitend als naslag, om het overzichtelijk te houden.
eventuele vragen kunnen (met en verwijzing hier naar) op andere gerelateerd topics gesteld worden.


DSR is in de eerste instantie door mij ontwikkel om een eigen zout mix samen te stellen waarbij ik zelf volledig de controlle had over de waarden die ik wenst. Hiermee kon ik door verdunnen bepaalde waarden weglaten en correcties uitvoeren op mijn aquarium.
De hoofd toepassing was fosfaat verwijderen door verdunnen. inmiddels is dit feit achterhaald, maar staat nog steeds het basis van de DSR methode er, als een krachtig hulpmiddel om alle waarde te sturen en om je eigen zout samen te stellen.

Dit is allemaal samengevat in de DSR calculator, dus gebruikt hem ! het is gratis en mijn gift aan iedereen in de hobby.

Met de DSR Calculator is het voor een ieder mogelijk om zoutwater samen te stellen met eigen specificaties.

hoe stel je zelf je eigen zoutwater samen?

vrij simple, je vult alle waarde die je wenst in de DSR calculator en je krijgt als resultaat wat je moet afwegen om het water met jou parameters aan te maken.
in het volgend voorbeeld word 100 liter zoutwater aangemaakt:



handelingen/invullen:
- taal kiezen: nederlands of engels
- aktie kiezen "nieuwe aanmaak"
- invullen aantal liters dat je wenst aan te maken
- gemeten waarden zijn niet relevant bij nieuwe aanmaak, omdat je osmose water gebruikt (deze kolom word dus bij nieuwe aanmaak volledig genegeerd)
- controleert en wijzig de target waarde naar jou smaak.
- klaar !
De aangegeven hoeveelheden stoffen zijn wat je nodig heb om water aan te maken op eigen specificatie

Makkelijker kan zelf zout samenstellen niet ! (tenzij je dat natuurlijk niet wenst te doen)

Bij het nieuw aanmaken van water voor opstart, of aanvulling van je aquarium door verwijdering, is het niet zinvol om de laatste 3 stoffen toe te voegen omdat, dat beter in de aquarium zelf kan worden toegepast na metingen. (nitraat. fosfaat en ijzer).

De laatste DSR calculator is hier te downloaden en werk op basis van een excelsheet:
http://dsrreefing.nl/

Dit is het filmpje hoe het werkt:
http://youtu.be/PRFmHFQkJ1c

Het afwegen/afmeten kan het best met de volgende hulpmiddelen:



Het aanmaken van de zoutwater gaat als volgt:
vul 100 liter (-3,6%) osmose water in ton en op temperatuur brengen.
Gebruik een streamer of sterke pomp om het water in beweging te brengen.

afwegen:
NaCl+, Ca+, Mg+, MgSO4, K+ (Deze mogen bij elkaar, maar het is verstandig dit apart in bakjes af te wegen. Als je steeds de zelfde water volume aanmaakt, kan  je de bakjes voorzien van text en gewicht en steeds weer gebruiken.
deze zouten mogen in een keer bij het water toegediend worden

met injectie spuiten en maat pipet de volgende stoffen toedienen:
Sr+, B+, I+, Fe+   (I+ en Fe+ mogen ook na meting in het syteem toegediend worden)
Besmet de voorraden niet en gebruik schoon uitgespoelde spuiten en pipetten

KH+ moet apart worden afgewogen en mag als laatste worden toegediend, als alle andere zouten opgelost zijn en het water helder is (na 10-20 minuten).

Voor gedeeltelijke water wissels kan het zoutwater nadat het helder en op temperatuur is (1-2 uren) direct worden toepgepast. Voor volledige 100% vulling 12 uur beluchten met stromings pomp.

er zal geen neerslag optreden met de opgegeven waarden!