March 28, 2024, 11:58:23 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Why share the DSR methode ?

Started by glennf, September 11, 2014, 09:54:02 am

Previous topic - Next topic

glennf

Because the method was working great for my own tank, others who were not that lucky start asking if i could help them out, so i did.
Supporting individuals took up to much time, so i start developing the DSR calculator and putting it all in writing.

More and more people who were  on the  point of quiting were getting good results and they were very happy continueing the hobby. Some even began a lager tank.

At this time i realized this could make a difference and benefit the hobby greatly.

I have one philosophy:

To really make a difference, I want to help reefers on a larger scale.
That's why i started communicating the DSR method in public.

i choose to communicate publicly to prevent duplicate questions.

Any question can be ask as long as it benefit other reefers too, otherwise i spend to much time helping individuals and will run short of time for myself and my family. This is still a hobby for me:)


greetings, GlennF

glennf

January 04, 2015, 12:34:13 pm #1 Last Edit: January 04, 2015, 12:42:17 pm by glennf
I share the way i work, named it (DSR) and made the knowledge and tools available for everybody.

Partly to prevent the methode getting blamed for wrong implementation and supplements, i made it all available through the proper channels in holland, the certified LFS's.

Recipies and formulas won't be revealed. Partly to protect the method, but also i don't want to spend all my time sharing mixing formulas and sourcing for the right chemicals for individuals.

When you have the proper knowledge and acces, figuring out formulas and sourcing out the right stuff would not be any problem, but for common aquarist this could be an accident waiting to happen.

Thanks  for your understanding.

greetings, GlennF

admin

August 19, 2016, 10:56:06 pm #2 Last Edit: August 19, 2016, 10:57:50 pm by admin
Content van mei 2014
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=136588

Als de vraag gesteld word, "waarom zoveel tijd en energie steken om de DSR methode te delen met anderen?"

Ten eerste omdat ik erom gevraagd ben door aquarianen.
Ten tweede omdat ik dat bent gaan nadenken waarom ik dat zou willen.

Dat ik uiteindelijk de DSR methode ben gaan delen zit een visie achter. Het doel is de de beleving van de hobby verbeteren en deze voor iedereen betaalbaar te maken. Door het betaalbaar te maken is het ook breed toegankelijk en groeit de hobby tot een volwassen en volwaardige. Momenteel is het nog een "elite sport for the few", met alle gevolgen van dien..

Om daar te geraken gaat het gaat stap voor stap
1- De aquariaan wordt binnen bepaalde kaders gehouden, waardoor ze weten wat ze wel en niet kan.
2- Door binnen veilige marges te werken word de kans op succes vergroot.
3- Door succes blijft de aquariaan langer in de hobby actief.
4- Door het succes worden andere mensen geïnspireerd.
5- Als ook zij succesvol zijn gaat het balletje rollen en groeit de zeeaquarium gemeenschap
6 - Hoe groter de gemeenschap, hoe meer er leuke dingen ontwikkeld worden. Hierdoor komt de hobby in een opwaartse lift.


Sommige mensen denken dat het  niet verkopen van zout, slecht zou zijn voor de handel. Dat vind ik kortzichtig denken.
Door te blijven fixeren op zout verkopen voor waterwissels krijg je de volgende situatie:
1- Men geeft geld uit en komt met iets thuis waar je niet echt van kan genieten. 
2- Het is een moet......dus niet leuk.
3- Het kost wat en weeg een ton, voor zowel de gebruiker als de winkelier zijn de kosten van transporteren en opslag geen pretje )
4- Het is ecologisch niet verantwoord om al dat gewicht te transporteren (benzine), de energie en inspanning erin stoppen om het aan te maken, om het vervolgens wekelijks door het riool te spoelen.
5- Het maakt de hobby duurder dan het zou kunnen, waardoor er geen ruimte is voor leuke spullen aankopen (vissen, koraal, techniek)
6- het sluit de hobby uit voor een hoop mensen met een kleiner budget. Dus minder mensen die eraan beginnen.

Hoe kan het anders?
1- Mensen zijn succesvol in de hobby, besteden minder geld uit aan onderhoud en hebben daardoor meer geld over voor andere leuke aankopen, zoals vissen en techniek.
1a- Doordat men langer in de hobby blijft, zal de handel ook langer verkopen en uiteindelijk meer verkopen genereren (goed voor de economie).
2- Men wordt geinspireerd en het budget laat meer toe, waardoor met vaak groter gaat. Dus meer aankopen van dieren en techniek.
3- Anderen zie het succes en worden ook geinspireerd, want het is niet zo belachelijk duur en moeilijk als het nu word voorgeschoteld. Dus ook die mensen gaan dieren en techniek aankopen.
4- Diverse "beginners" en gevorderden presteren het met enige regelmaat, om  in een mum van tijd succesvol een SPS bak met groei neer te zetten en er gaat er ook veel minder dood.
5- Door meer successen komt er ook meer soorten breed beschikbaar door hobby kwekers (de stekken verkoop). Dus  koraal goedkoper verkrijgbaar (ook voor de handelaren)
6- De hobby groeit , dus de handel groeit mee.

Het is een win/win situatie:
- Win voor de eigen portemone
- win voor de beleving voor de hobby
- win voor de handel (groei markt)
- win voor  't millieu (minder verspilling van water en minder verspilling van energie door transport en steeds water verwarmen)
- Win voor de huisgenoten die elke week (of twee weeks) die wissel ceremonie moeten ervaren (tonnen en water in de huiskamer)
- Win voor de koraal riffen door minder sterfte en daardoor het leegroven van het rif.
- Win voor de koralen kennis, want doordat meer mensen succes hebben en dit delen via forums (die dat stimuleren) ,doen ze eigenlijk collectief onderzoek tot het beter in stand houden van diverse soorten koralen. Dat soort onderzoek zou in labs enorm veel geld kosten, onderzoek waar de commercie geen brood in ziet.

Ik zal ongetwijfeld wat vergeten zijn.

Oh ja.... het is haarstikke goedkoop om te werken zonder waterwissel...

tenslotte:
Het mijn visie en geen moetje.....dus geloof je niet in de bovenstaande onzin, dan laat het voor wat het is en doe je eigen ding. ik probeer niemand te dwingen maar wel de ogen te openen.


Happy Reefing, GlennF