March 28, 2024, 11:36:26 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Nutrients and nuisance Algae

Started by glennf, February 18, 2014, 05:57:53 pm

Previous topic - Next topic

glennf

February 18, 2014, 05:57:53 pm Last Edit: February 18, 2014, 06:31:13 pm by GlennF
Nutrient and nuisance Algae
When dosing PO4 and NO3, nuisance algae could become a problem in general . i don't have that problem. why?
There could be a couple of reasons:
1: because i don't do water changes, some nutrients and trace elements essential for the algae grow could become depleted
2: i always keep a well balanced cleaning crew.
-Surgeon tangs like the Zebrasoma flavescens, Ctenochaetus strigosus, Ctenochaetus tominiensis keep algae growth to a minimum. Especially the Ctenochaetus family prove to be excellent cleaners of debris and a good prevention against cyano building up on the live rocks.
- i have about 15 Mexican turbo snails (Turbo fluctuosa) in serveral sizes. They keep they place nice and tidy.
- i have 5 sea urchin in several sizes. They clean the live rock perfectly from any short algae.
3: if i see any algae that could become a problem i will destroy them at the start. so they will never become a problem.
So the to keep a tank free of nuisance you have to recognize it and act at an early stage.

Dosing phosphate, nitrate and iron
Before starting to dose phosphate, nitrate and iron, you need to make sure your nuisance algae are 100% under control. I believe (for sure)  that dosing these element will cause an existing problem  to increasing  and get out of hand. So be aware of this!  First get control over the pests before  dosing  any nutrients.  I believe that corals and all living organisms thrive on the same soup called nutrients. By eliminating the algae from the nutrient chain as a first step you,  get more nutrient free for the corals and there is no need to add nutrients. Adding nutrients will be necessary when there  is no nuisance algae and the nutrients  become depleted. Only then it is wise to start dosing nutrients.

How to get rid of algae.
when the cleaning crew can not get into the tight  holes and corners you can  help them. By manually eliminating them.
i use a mixture of 10% NaOH solution
dissolve 10gram of NaOH (Caustic Soda) into 100ml of Osmosis Water.

shut down all streamers
use a 1ml injection needle to dose it into the algae, let it work for 10 minutes .
than turn on the streamer again.
work clean and precise, don't waste it on corals, because they will be affected by it.

don't use more than 1ml per 100 liter per day.
when using this, be sure to watch you PH level it will rise a little.


----------------------------------------------------------------------------

NL

Doseren van ijzer, Fosfaat en Nitraat en algen groei:
Bij het doseren van ijzer, fosfaat en nitraat rijst gelijk de vraag "krijg je dat geen last van overmatige algengroei?".
Ik heb dat probleem niet. Waarom?
Daarvoor zijn een aantal verklaringen mogelijk:
1- Doordat ik geen wissels doet, kunnen bepaalde essentiele elementen voor de algen zodanig zijn uitgeput dat die niet meer kunnen gedijen.
2- Ik gebruik een met zorg uitgekozen schoonmaak ploeg
- Dokters als de Zebrasoma flavescens, Ctenochaetus strigosus, Ctenochaetus tominiensis beperken de algen groei tot een minimum. Zeker Ctenochaetus familie is een waardevolle opruimer die de stene schoon houd van bezinksel en vuilafzetting , wat weer ertoe kan leiden dat je last krijg van Cyano.
- scarus quoyi, papagaai vis houd de algen ook onder controle
- ik heb een 15 tal mexicaanse turbo slakken van verschillende maten in de bak rond kruipen. Zij houden de stenen mooi schoon.
- ik heb een 5 tal egels van verschillende formaten rond kruipen die alle stenen schoon schrapen van hardnekkige algen.
3 - zodra ik een potentiƫele plaag ziet , ga ik gelijk aan de slag om dit de kop in te drukken. Ik wacht het nooit af tot het een echte plaag wordt.

Het Bestrijden van algen
dit doen we met een 10% natronloog oplossing
10gram  NaOH oplossen in 100mL osmose water. Dit doe je in een flesje die je koelt in water, omdat de oplossing heet wordt. 
Waarschuwing:  Natronloog is zeer basisch (PH14) en niet in contact brengen met je huid, ogen en aluminium. Bij morsen met veel water uitspoelen. Kleding, leer en aluminium wordt opgelost. 
Doe je stromings pompen uit en laat ze uitstaan voor 10 minuten.
Gebruik nooit meer dan 1 ml per 100liter per dag en let op je PH waarde.
Met een injectienaald de algen inspuiten, deze zullen na een paar minuten verkleuren en na een aantal dagen van de stenen afvallen.
niet morsen op koralen, deze zullen je het niet in dank afnemen.  Met een pipet kan je gericht gemorste plekken verspreiden of wegzuigen.
niet meer dan 1ml/100liter per dag gebruiken, ph kan iets omhoog gaan.

glennf

Nutrients/algen update:

Fosfaat, nitraat en ijzer zijn bekende meststoffen en kunnen voor algengroei zorgen, indien er niet genoeg afnemers zijn van deze stoffen en een aantal andere (nog onbekende) spore elementen.

Daarom is het in een relatief licht met koraal bezette aquarium (weinig afnemers) niet praktisch om deze stoffen te doseren. Het beste is in dergelijke gevallen altijd te kijken naar signalen van tekorten bij koralen. Zie daarbij de overzichten met koralen wensen.
Ik adviseer ook het doornemen van de topic met de schoonmaak ploeg.

Als basis geldt dus:
- Hoe lichter de koraal bezetting hoe  lager de ondergrens van nutrients.
- Het doseren van nutrients in een net opgestarte aquarium is niet aan te raden.
- Het toedienen van nutrients en spore elementen is alleen zinvol als alle andere waarden picobello zijn! Dit geldt met name voor de  PH, saliniteit en macro elementen  zoals KH,Ca en Mg.
- let op signalen van tekorten (bleking, weefselverlies) i.c.m. bevestiging door (lage) metingen. De oplossing = Starten met nutrients te doseren.
- let op overmatige algengroei. (Woekerde algen) i.c.m. bevestiging door meting (onbalans in PO4/NO3). De oplossing = Corrigeren en inzetten (versterken) van de schoonmaak ploeg.

greetings, GlennF


admin


glennf

May 04, 2016, 10:58:19 am #3 Last Edit: March 07, 2018, 09:43:50 am by glennf
Voorbeeld situatie / plan van aanpak.
Doel: zorgen dat de algen/aangroei nooit de overhand krijgen, door sturen met licht, nutrients en dieren.

Fase1
Dit wil je niet na een dag de powerfilter erin


de watten worden direct vervangen als er slijmdraden ontstaan na een dag.
Verlichting wordt direct ook gehalveerd.

De bak is nog niet klaar voor volle verlichting, dus ik ga het geleidelijk opbouwen.
Binnen een uur na vervangen dit


Fase2
Vervelende algengroei tijdens de opstart ? Door (tijdelijk) aanwezige fosfaat van 0,2ppm gelekt uit steen dood steen en het iets te vroeg belichten.




Egeltje aan het werk gezet, voordat het teveel wordt.



Wollige aanslag, typisch voor de opstart met dood materiaal, daar weten de borsteltand en turboslakken wel raad mee.





Een borsteltand dokter. Zeer nuttige vis bij het schoonhouden van de opbouw.


Fase3
Aangezien ik toch zie dat de aangroei sneller gaat dat 1 egel kan opeten,  ff 2 stuks uit dymico NPS geleend....

gratilla tripneustes


De eerste is begonnen aan de opbouw en dat vind ik niet snel genoeg gaan.



Fosfaat is 0,0  nitraat is 0,0.
Dat is te zien aan de koralen maar ze leiden er (nog) niet onder.

Ik heb de keus...
1- licht uit e/o verminderen
2- nutients op 0,0 houden
3- egels en slakken inzetten
4- dokters inzetten.

Nadelen
1- ik kijk een deel van de dag tegen een donker bak + bruine koralen +  gestreste vissen.
2-  bleke koralen en op lange termijn STN
3- stoten lossen stekken om
4- kan niet (lang) in kleine bakken gehouden worden.

Het beste is op meerdere punten het probleem aan te pakken. Hierdoor hoef je  niet uitsluitend op 1 aanpak te bouwen. En is de kans op suces ook hoger.

B.v.
Door genoeg egels, slakken en dokters te combineren hoeft de verlichting minder lang uit en hoef je minder lang (dan je zou willen) op lagere nutrients te draaien.

Eem combinatie van de volgende egels zijn aan te raden:
Mespilia globulus
Tripneustus gratilla

Lees hier meer over in mijn hobby/research dagboek:
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1272683


glennf

July 27, 2016, 11:05:10 pm #5 Last Edit: July 27, 2016, 11:18:25 pm by glennf
De sleutel tot succesvol  algenbestrijding is dus niet hoe je de  algen laat uitsterven door extreem lage nutrients, maar hoe je een evenwichtig ploeg van opruimers kan samenstellen.

Daarbij speelt de balans in PO4/NO3 een zeer belangrijke rol in alle processen.

indien deze waarden uit balans zijn:
- Loopt deze onbalans zonder tussenkomt steeds verder op (relatie NO3/PO4 bij carbon doseren).
- Ontwikkelen Cyano, Dino en andere plagen/algen zich beter t.o.v. Koralen/(macro)algen.
- Ontwikkelen/kleuren koralen slechter (een direct gevolg van de aanwezigheid van plagen).

Deze processen versterken elkaar, waardoor je zonder tussenkomt/ingrijpen/sturen altijd te maken zal krijgen met een opwaartse of neerwaartes spiraal.  Uiteindelijk is er altijd wel stabilisatie, maar dat ligt niet op het punt dat wij beogen met een (mooi)aquarium.

glennf

April 30, 2017, 10:07:19 pm #6 Last Edit: April 30, 2017, 10:12:23 pm by glennf
Update aanpak algen problemen
Onder "algen" wordt verstaan de groene pluis- draad- baardalgen op de opbouw, dus niet de lichte aanslag op de ruiten)

- Powerfilter op de juiste manier benutten..
- Geen droogvoeren,  geen koralen voeren, geen fytoplankton
- Niet werken met extra spore elementen dan er voorgeschreven wordt door de DSR calculator.
- verlichting minder, lieftst geen felle verlichting
Nutrienten:
- Po4 omhoog  0,08ppm (bovengrens)
- No3 omlaag  0,5ppm (ondergrens)
Je creert bewust een onbalans in het voordeel van po4...

Geduld......
Deze processen lopen niet met 2 dagen of 2 weken. Want de oorzaak naar het probleem speelt ook al wat langer en ligt vaak  in de basis.
www.DSRreefing.com/nutrients

Seveke

Hoi Glenn, Wat kan je dan het beste voeren. Kleine hoeveelheden Artemia of krill ? Ipv droogvoer. Mijn po4 is gezakt van 50 naar 25 . Ik gebruik dosseer Carbon VS . Ondertussen had ik een rescape gedaan en de groene baardalgen manueel verwijder op het steen. Ik ga nu mijn licht wat dimmen zodat ik wat minder lichtsterkte heb.Zou ik dan meer naar blauw licht gaan of maakt dit niet uit voor de algengroei? Het ziet er wel al veel beter uit. Zoals je zegt dit heeft tijd nodig. Ik hoop dat ik op de goede weg ben. Stroming genoeg. Ik zie de algen meer boven aan de overloop . Het begind eigenlijk daar . Heb nu voorlopig een filtersok in de sump hangen die ik om de 2 dagen schoon maak. Ik ga ervoor zorgen een powerfilter in de sump te plaatsen en in de bak. Groetjes ,Xavier.

glennf

Quote from: Seveke on February 07, 2018, 08:13:52 pm
Hoi Glenn, Wat kan je dan het beste voeren. Kleine hoeveelheden Artemia of krill ? Ipv droogvoer. Mijn po4 is gezakt van 50 naar 25 . Ik gebruik dosseer Carbon VS . Ondertussen had ik een rescape gedaan en de groene baardalgen manueel verwijder op het steen. Ik ga nu mijn licht wat dimmen zodat ik wat minder lichtsterkte heb.Zou ik dan meer naar blauw licht gaan of maakt dit niet uit voor de algengroei? Het ziet er wel al veel beter uit. Zoals je zegt dit heeft tijd nodig. Ik hoop dat ik op de goede weg ben. Stroming genoeg. Ik zie de algen meer boven aan de overloop . Het begind eigenlijk daar . Heb nu voorlopig een filtersok in de sump hangen die ik om de 2 dagen schoon maak. Ik ga ervoor zorgen een powerfilter in de sump te plaatsen en in de bak. Groetjes ,Xavier.
Uitgespoeld diepvries Mysis en artemia is prima voer.
Goed bezig succes

glennf

March 20, 2021, 10:20:44 am #9 Last Edit: March 20, 2021, 10:45:00 am by glennf
Update march 20, 2021
Nutrient and nuisance Algae
When dosing PO4 and NO3, nuisance algae could become a problem in general . i don't have that problem. why?
There could be a couple of reasons:
1: because i don't do water changes, some nutrients and trace elements essential for the algae grow could become depleted
2: i always keep a well balanced cleaning crew.
- Surgeon tangs like the Zebrasoma flavescens, Ctenochaetus strigosus, Ctenochaetus tominiensis keep algae growth to a minimum. Especially the Ctenochaetus family prove to be excellent cleaners of debris and a good prevention against cyano building up on the live rocks.
- rabbitfish (siganus family) are very usefull in controllling algae investations)
- i have about 15 Mexican turbo snails (Turbo fluctuosa) in serveral sizes. They keep they place nice and tidy.
- i have 5 sea urchin in several sizes. They clean the live rock perfectly from any short algae. (Apply 1 urchin/50liter in case of an investation)
3- if i see any algae that could become a problem i will destroy them at the start. so they will never become a problem.
So the to keep a tank free of nuisance you have to recognize it and act at an early stage.
Manually removing algae from the back/sidepanels with a puttyknife is very easy and help the cleanupcrew to get started.

Dosing phosphate, nitrate and iron
Before starting to dose phosphate, nitrate and iron, you need to make sure your nuisance algae are 100% under control. I believe (for sure)  that dosing these element will cause an existing problem  to increasing  and get out of hand. So be aware of this!  First get control over the pests before  dosing  any nutrients.  I believe that corals and all living organisms thrive on the same soup called nutrients. By eliminating the algae from the nutrient chain as a first step you,  get more nutrient free for the corals and there is no need to add nutrients. Adding nutrients will be necessary when there  is no nuisance algae and the nutrients  become depleted. Only then it is wise to start dosing nutrients.

How to get rid of algae.
when the cleaning crew can not get into the tight  holes and corners you can  help them. By manually eliminating them.
i use a mixture of 10% NaOH solution
dissolve 10gram of NaOH (Caustic Soda) into 100ml of Osmosis Water.

shut down all streamers
use a 1ml injection needle to dose it into the algae, let it work for 10 minutes . Siphon the white patches,
than turn on the streamer again.
work clean and precise, don't waste it on corals, because they will be affected by it.

don't use more than 1ml per 100 liter per day.
when using this, be sure to watch you PH level it will rise a little.


----------------------------------------------------------------------------

NL
Update 20 maart, 2021
Doseren van ijzer, Fosfaat en Nitraat en algen groei:
Bij het doseren van ijzer, fosfaat en nitraat rijst gelijk de vraag "krijg je dat geen last van overmatige algengroei?".
Ik heb dat probleem niet. Waarom?
Daarvoor zijn een aantal verklaringen mogelijk:
1- Doordat ik geen wissels doet, kunnen bepaalde essentiele elementen voor de algen zodanig zijn uitgeput dat die niet meer kunnen gedijen.
2- Ik gebruik een met zorg uitgekozen schoonmaak ploeg
- Dokters als de Zebrasoma flavescens, Ctenochaetus strigosus, Ctenochaetus tominiensis beperken de algen groei tot een minimum. Zeker Ctenochaetus familie is een waardevolle opruimer die de stene schoon houd van bezinksel en vuilafzetting , wat weer ertoe kan leiden dat je last krijg van Cyano.
- Konijnvissen (siganus familie) zijn zeer nuttig bij uit de hand gelopen algengroei.
- scarus quoyi, papagaai vis houd de algen ook onder controle
- ik heb een 15 tal mexicaanse turbo slakken van verschillende maten in de bak rond kruipen. Zij houden de stenen mooi schoon.
- ik heb een 5 tal egels van verschillende formaten rond kruipen die alle stenen schoon schrapen van hardnekkige algen. (1 egel/50 liter bij plagen)
 3- zodra ik een potentiĆ«ele plaag ziet , ga ik gelijk aan de slag om dit de kop in te drukken. Ik wacht het nooit af tot het een echte plaag wordt.
 - verwijderd algenop de wanden met een plamuurmes. Dat help de schoonmaakploeg om van start te gaan.

Het Bestrijden van algen
dit doen we met een 10% natronloog oplossing
10gram  NaOH oplossen in 100mL osmose water. Dit doe je in een flesje die je koelt in water, omdat de oplossing heet wordt.
Waarschuwing:  Natronloog is zeer basisch (PH14) en niet in contact brengen met je huid, ogen en aluminium. Bij morsen met veel water uitspoelen. Kleding, leer en aluminium wordt opgelost.
Doe je stromings pompen uit en laat ze uitstaan voor 10 minuten.
Gebruik nooit meer dan 1 ml per 100liter per dag en let op je PH waarde.
Met een injectienaald de algen inspuiten, deze zullen na een paar minuten verkleuren en na een aantal dagen van de stenen afvallen.
niet morsen op koralen, deze zullen je het niet in dank afnemen.  Met een pipet of 6mm slangetje kan je gericht gemorste plekken wegzuigen.
niet meer dan 1ml/100liter per dag gebruiken, ph kan iets omhoog gaan.