March 28, 2024, 04:09:23 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Roberts reef 2.0

Started by Robertgti, November 23, 2016, 01:07:28 am

Previous topic - Next topic

Robertgti

Hallo allemaal,

Het lijkt me leuk om mijn nieuwe bak met jullie te delen.

Mochten jullie tips, suggesties of opmerkingen hebben, dan hoor ik deze graag

2 jaar geleden ben ik begonnen met dit bakje 60x60x60 volledig zelf gemaakt op het glas na.
Deze was al snel te klein en lagen er al snel plannen klaar voor een groter aqarium.

De kogel is door de kerk,
De nieuwe bak is inmiddels besteld en zal over 2 weken bezorgd worden.

Het onderstel staat al klaar.


Aquarium 180x70x60, overloop schuin in de hoek met 3  40mm boringen (opvoer,afvoer,nood) en 1 boring van 55mm voor de kabels.

Sump 120x60x50 verdeeld in drie vakken ( eerste vak afvoer, tweede vak afschuimer, derde vak opvoer) de sump komt in de kelder te staan.

Afschuimer Bbk 300 deluxe

Verlichting Ati sunpower 8x80watt t5

Opvoer jebao dcs 12000

Voor de stroming ben ik nog aan het rond kijken wat het beste bij mijn bak past.


Gisteren hebben we een nieuwe groepenkast geplaatst met 2 extra groepen, 1 groep voor de kelder en 1 groep voor de bak, beide groepen zitten op een aparte aardlek zodat als de kelder uitvalt de bak boven blijft draaien.


Groetjes Robert.

admin

November 23, 2016, 07:24:21 pm #1 Last Edit: November 23, 2016, 07:27:11 pm by admin
Je oude bak was netjes hoor...
De nieuwe bak heeft veel potentie
Mooie techniek en van de gekozen verlichting ga je geen spijt krijgen.
Pas op dat je niet je enthousiast wordt met de witte leds aansturen
Happy Reefing.

Robertgti

Quote from: admin on November 23, 2016, 07:24:21 pm
Je oude bak was netjes hoor...
De nieuwe bak heeft veel potentie
Mooie techniek en van de gekozen verlichting ga je geen spijt krijgen.
Pas op dat je niet je enthousiast wordt met de witte leds aansturen
Happy Reefing.

Dankjewel Glenn,

Kan niet wachten tot ik met de grote bak kan gaan beginnen

Wat betreft de witte led's, ik denk dat je dat bedoelt op de foto?
Ik heb zo gespeeld met de camera dat de kleur het beste tot zijn recht komt. In het echt is het toch wel wat meer blauw.

admin

November 23, 2016, 10:49:59 pm #3 Last Edit: November 23, 2016, 10:52:17 pm by admin
Haha..I'm dacht dat de nieuwe lamp een hybride was.
Witte leds verbranden de koralen als ze vol opengezet worden.

Happy Reefing.

Robertgti


Vandaag weer een kleine vooruitgang gemaakt in de voorbereidingen.
Zo heb ik een toegang gemaakt naar de kruipruimte.

Daarna heb ik de gaten geboord voor de leidingen, en een stopcontact aangelegd voor de sumpruimte.

Uitgemeten waar de sump komt te staan en afgetekend, betonblokken naar beneden mogen slepen en alles voorbereid om morgen te metselen.




Robertgti

Vandaag de blokjes gemetseld voor de sump. Morgen kijken voor een plaat betonplex 18mm.

Komend weekend gaan we de leidingen verlijmen. En ik heb besloten om een paar houten balken onder de vloer te stutten, just to be sure!



De bak staat op zijn plek. wat een gewicht was dat pff, ook het sumpje staat al in de kelder.

Komend weekend ga ik de leidingen aansluiten en kan ik gaan test draaien en kijken of alles lekvrij is.

Daarna zal ik me eens gaan storten op de scape van mijn rif.
Hier gaat denk ik de meeste tijd inzitten.

Genoeg te doen nog

admin

Het begint aardig te vorderen

Happy Reefing.


Robertgti

In het weekend weer het een en ander kunnen doen.

We hebben de verlichting opgehangen. Ziet er toch mooi strak uit zo'n ATI armatuur, ben er echt blij mee.

Verder hebben we de leidingen aangesloten en de bak laten vol lopen. Zag er allemaal goed uit, alle doorvoeren zijn droog. Daarna de pomp aangesloten en toen kwam het spannende moment, hoeveel druk zou ik overhouden? De pomp is een jecod dcs12000 geworden.

Het duurde even maar toen de pomp op gang was, kwam er een behoorlijke straal uit Ik schat dat ik zo'n 6 a 7 duizend liter overhou. Al met al een goed geslaagd weekend.



japio671

Ziet er goed uit... mooie maat bak en goeie techniek... ben benieuwd hoe het gaat worden.. Succes.

admin

Quote from: japio671 on November 28, 2016, 10:16:58 pm
Ziet er goed uit... mooie maat bak en goeie techniek... ben benieuwd hoe het gaat worden.. Succes.

Altijd leuk de beleving van het eerste keer vullen.

Happy Reefing.


Robertgti

Weer een klein stapje dichterbij.

Afgelopen week een houte frame gemaakt om de sump. Op het bovenste gedeelte komt nog een stekkenbak van 100x50x20



Daarna zijn we verdergegaan met scapen.
Dit heeft heel wat tijd gekost omdat ik niet de diepte erin kreeg wat ik graag zou willen. Na heel wat pogingen is het gelukt, als ik nu voor de bak sta lijkt die wel 1m diep
Ik krijg de diepte alleen niet goed op de foto.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.


ArneK

Ziet er echt mooi uit !

Leuk om te zien dat je alles zo serieus aanpakt met oog voor detail, bijvoorbeeld de keuze voor een pvc bocht i.p.v. een knie...  ;)
Mooie materialen en apparatuur.
Hartelijke groeten,

Arne.

Robertgti

Dankjewel Arnek,

Ik probeer ook om alles zo netjes mogelijk af te werken. Dat is iets waar ik altijd voor ga als ik aan iets begin, probeer mezelf iedere keer weer te overtreffen. Bij dit project had ik zoiets van dit moet mezelf versteld doen staan.



Quote from: ArneK on December 09, 2016, 06:52:25 am
Ziet er echt mooi uit !

Leuk om te zien dat je alles zo serieus aanpakt met oog voor detail, bijvoorbeeld de keuze voor een pvc bocht i.p.v. een knie...  ;)
Mooie materialen en apparatuur.


Robertgti

Het is even een tijdje rustig geweest hier maar dat betekende niet dat er niks meer is gebeurd. Ik heb de kelder nog even goed onderhanden genomen.

Muurtjes weer mooi wit gemaakt, afzuiging aangepast, kastjes opgehangen, osmose apparaat opgehangen en bijvul ton klaargezet, Sump geïsoleerd, aansluiting gemaakt voor de stekkenbak, dat was het wel zo'n beetje

Inmiddels is zojuist de bak gevuld met osmose water, heeft maar 3 dagen geduurd
Heb net de opvoerpomp aangezet en nu kan het water op temp komen.

Morgenavond gaat een drukke avond worden. Om 18:30 kan ik naar mijn lfs voor mijn bestelling op te halen.

1x Nh4 test
1x No3 test
2x dsr salt mix 600L
1x carbon V/S 5L
1x fe trace 500ml
4x ati fiji zand 0,3-1,2mm
20kg kakel vers steen

Verlichting:
3x ati bleu plus
2x ati aquableu special
2x ati coral plus
1x actinic

Bij thuiskomst gaan we meteen aan de slag met de zouten afwegen zodat deze de tijd krijgen om op te lossen en het steen zo snel mogelijk in het water kan. Vervolgens zullen we het zand gaan spoelen en inbrengen in het aquarium, als we dat hebben gehad is er weer een beetje rust en kunnen we de lampen gaan plaatsen en instellen zodat deze de volgende dag netjes 6 uur p/d branden. De lampen zullen meteen op 100% gaan om in te branden.


Robertgti

Even een update!

Het aquarium draait inmiddels vanaf 19-01-2017.

Hierbij heb ik de volgende procedure gebruikt:

-Bak vullen met zoutwater met de arme waarden. (0,02 fosfaat 0,2 nitraat)
- Koraalzand in de bak 1-2cm
- Enten met een deel ingedraaid zand uit een andere bak (5-10%) en een stuk levend steen (1 kilo op 100L) die je met een moker aan gruis slaat
- 2 stukken levend steen van totaal 2-3 kilo op de 100 liter
- Powerfiltertje met watten installeren
- De volgende dag beginnen met de verlichting op 6 uren per dag. Na een week met 1-2 uur verhogen, daarbij let je op opkomende flap.
- De afschuimer op de 2e-3e dag geinstalleerd zodat niet al het entingsmateriaal gelijk af schuimt.
- Gewoon laten draaien en na een week nh4, no2, no3, po4 meten.
- afhankelijk hiervan word besloten wat je gaat doen.


Aangekomen bij mijn lfs meteen de spullen ingeladen en op naar huis. Thuis alles goed gesorteerd en begonnen met het afwegen van de toevoegingen. Eenmaal afgewogen alles toegevoegd aan mijn osmose, die inmiddels al in de bak aan het draaien was (KH als laatste natuurlijk) Al met al is alles goed verlopen en ging ik om 02:00 naar bed

Fosfaat was 0,44ppm
Nitraat was 5ppm
Ik ben meteen begonnen met fe+ doseren met een max van 3 x 0,15ppm met een interval van 8 tot 10 uur.

Nu 2 weken later is mijn fosfaat onder controle en is de dosering verlaagt naar 2x p/d en heb ik de dosering afgebouwd.  Fosfaat staat nu netjes op 0,02. Nitriet en ammonia zijn een week meetbaar geweest.

Langzaam heb ik er wat stekjes ingezet om te kijken hoe ze reageren.
Dit ging prima en heb ik de inhoud van mijn kubus overgeplaatst.

Aangezien de vissen in een nieuwe bak komen heb ik meteen de kans genomen om mijn visbestand uit te breiden met een Ctenochaetus Tominiensis.

De opruimploeg bestaat nu uit:
+- 30 turbo's
1 Zeemuis
3 Zandzevende sterren
2 Strombus slakken
1 Zee egel
2 Zebrasoma
1 Ctenochaetus
1 salarias fasciatus

Nu de bak met rust laten en laten stabiliseren.

Meer foto's volgen nog.