March 28, 2024, 12:34:49 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


DSR Amersfoort

Started by pduivenb, December 30, 2014, 09:46:36 pm

Previous topic - Next topic

pduivenb

Kort voorstellen:
Ik ben Patrick, woon in Amersfoort en ben sinds eind oktober overgestapt van een zoetwater naar een zoutwater aquarium. Ik heb geprobeerd om geduld te hebben met de opstart. Mijn opstart heb ik gedaan met Noordzeewater, en een mix van vers levend steen en reeds ingedraaid steen. Daarnaast heb ik ondertussen van wat bekende kleine stekjes gehad die meedraaien en het ogenschijnlijk erg goed doen. Verder zit er sinds een week een schoonmaakploegje in van turbo's perpemuntgarnalen, mithrax krab en heremietkreeft rood.

Ik ben nu met mijn tweede week DSR bezig en omdat ik mijn nitraat niet omlaag krijg ben ik begonnen met het versneld toevoegen van Carbon. Vreemde is dat ik ben gestegen van 50 naar 75! Verder had ik een magnesium tekort en deze is nu bijna recht getrokken. Ook het zot gehalte ben ik langzaam aan het verhogen.
Nog niet alle testen in huis maar daar komt snel verandering in. Fosfaat en nitriet testen zijn nog van Sera de rest van Salifert.

glennf

January 01, 2015, 08:50:06 pm #1 Last Edit: January 01, 2015, 08:54:47 pm by glennf
Welkom patrick,
Volg deze route en volg de gegeven adviezen nauwgezet.
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=377.0

greetings, GlennF

pduivenb

Dank GlennF, Vandaag het Power filter geplaatst. Daarbij ook de stenen opgeblazen en merk al direct verschil. Veel minder zweef vuil.

pduivenb

January 19, 2015, 08:04:25 pm #3 Last Edit: January 19, 2015, 08:25:27 pm by pduivenb
Voor mijn gevoel gaat het momenteel niet goed. Ik krijg mijn fosfaat en nitraat niet omlaag. Overige waardes blijken vrij stabiel.
Nitraat blijft op de 50 hangen (ben met de Carbon tabel bezig in de 5de week). Ik voeg deze week 6,3 ml toe (schema 250 liter bak)
Fosfaat blijft rond de 0,4 steken. Ook daar ben ik met de FE tabel bezig en zit nu op 15ppm per dag. Tot nu toe zonder resultaat. Ik weet momenteel echt niet meer wat ik eraan moet doen. Overigens doen de buttons en lederkoraal het goed, geen problemen daar gelukkig.

Moet ik gewoon door blijven gaan met het schema van Carbon en FE? En als je de Carbon tabel volgt dan zijn de doseringen toch per week en niet per dag? Ik doseer namelijk de aangegeven hoeveelheid 1 maal per week. Is dat correct?


glennf

January 22, 2015, 03:54:57 pm #4 Last Edit: January 22, 2015, 03:57:37 pm by glennf
Quote from: pduivenb on January 19, 2015, 08:04:25 pm
Voor mijn gevoel gaat het momenteel niet goed. Ik krijg mijn fosfaat en nitraat niet omlaag. Overige waardes blijken vrij stabiel.
Nitraat blijft op de 50 hangen (ben met de Carbon tabel bezig in de 5de week). Ik voeg deze week 6,3 ml toe (schema 250 liter bak)
Fosfaat blijft rond de 0,4 steken. Ook daar ben ik met de FE tabel bezig en zit nu op 15ppm per dag. Tot nu toe zonder resultaat. Ik weet momenteel echt niet meer wat ik eraan moet doen. Overigens doen de buttons en lederkoraal het goed, geen problemen daar gelukkig.

Moet ik gewoon door blijven gaan met het schema van Carbon en FE? En als je de Carbon tabel volgt dan zijn de doseringen toch per week en niet per dag? Ik doseer namelijk de aangegeven hoeveelheid 1 maal per week. Is dat correct?


ijzer en carbon on doseringen zijn dagelijks.

Lees dit:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=85.0

En dit:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=406.0

greetings, GlennF

pduivenb

In mijn aquarium heb ik wat levend steen zitten wat uit een ander aquarium komt en al jaren draaide. Nu lees ik dat het wel even kan duren voor het PO4 daalt. Kan dit weken duren?

glennf

January 28, 2015, 07:49:13 pm #6 Last Edit: January 28, 2015, 08:14:07 pm by glennf
Quote from: pduivenb on January 26, 2015, 09:26:02 am
In mijn aquarium heb ik wat levend steen zitten wat uit een ander aquarium komt en al jaren draaide. Nu lees ik dat het wel even kan duren voor het PO4 daalt. Kan dit weken duren?



Het kan weken duren ,afhankelijk van hoe lang het fosfaat hoog stond, zal deze  langzaam uit de stenen komen.
Loop deze stappen goed door en vertel je bevindingen:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=377.0

Dit ook gelezen ? Powerfilter, stroming en techniek
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=377.msg1194.msg#119

Lees de topic en aanverwante linken

greetings, GlennF

greetings, GlennF

pduivenb

February 17, 2015, 08:16:46 pm #7 Last Edit: March 20, 2015, 03:21:23 pm by glennf
Eindelijk gaat het allemaal de goede kant op. PO4 laat een hele mooie daling zien. Nu ook van twee maal per dag naar 1 maal 15 PPM FE+ gegaan. Wat betreft NO3 ga ik nu de 5de week Carbon dosering in. Daalt gestaag.
Overigens heb ik wel gemerkt dat je van het toevoegen van FE+ veel bruine neerslag krijg. Ik woel hierop ongeveer 2 maal per week mijn bodem om. Moet dit zometeen nog een keer extra schoongemaakt worden?

Ook had ik vandaag iets heel aparts. Ik heb vandaag even alle pompen uitgezet ivm wat schoonmaak. Na het aanzetten van de opvoerpomp kwam het water maar langzaam opgang. Maar ineens schoot er een grote vuilprop uit de opvoer. Enige idee hoe dit kan? Op de opvoer zit een powerfilter (deze ochtend schoongemaakt). Je zou juist denken dat er weinig tot geen vuil in kan blijven omdat er een powerfilter op zit. Maar niets blijkt dus minder waar. De opvoerpomp is ruim een maand gelden nog geheel schoon gemaakt. Wie het weet mag het zeggen....

pduivenb

Ok zoals al vaker gelezen zijn mijn waardes ineens snel naar beneden gegaan. Graag nog even ter controle of ik het juiste nu ga doen. Mijn PO4 is 0,08PPM en mijn NO3 is rond de 2PPM. Vanaf vandaag ga ik geen FE+ meer doseren maar stap over op FE trace. Voor NO3 ben ik nog steeds bezig met Carbon en zit op doseren van week 7. Als ik het goed begrepen heb mag ik deze nu binnen een week gaan afbouwen naar een dosering die weer gelijk staat aan een dosering tussen week 3 en 5 van het Carbon schema. Deze doseren mag je dan dagelijks blijven bij doseren? Heb ik dat juist begrepen? Vraag me alleen af hoe je NO3 en PO4 dan stabiel gaat krijgen. Dit moet dan bijna wel met het toevoegen van beide. Klopt dit?



 

glennf

Quote from: pduivenb on February 17, 2015, 08:16:46 pm
Eindelijk gaat het allemaal de goede kant op. PO4 laat een hele mooie daling zien. Nu ook van twee maal per dag naar 1 maal 15 PPM FE+ gegaan. Wat betreft NO3 ga ik nu de 5de week Carbon dosering in. Daalt gestaag.
Overigens heb ik wel gemerkt dat je van het toevoegen van FE+ veel bruine neerslag krijg. Ik woel hierop ongeveer 2 maal per week mijn bodem om. Moet dit zometeen nog een keer extra schoongemaakt worden?

Ook had ik vandaag iets heel aparts. Ik heb vandaag even alle pompen uitgezet ivm wat schoonmaak. Na het aanzetten van de opvoerpomp kwam het water maar langzaam opgang. Maar ineens schoot er een grote vuilprop uit de opvoer. Enige idee hoe dit kan? Op de opvoer zit een powerfilter (deze ochtend schoongemaakt). Je zou juist denken dat er weinig tot geen vuil in kan blijven omdat er een powerfilter op zit. Maar niets blijkt dus minder waar. De opvoerpomp is ruim een maand gelden nog geheel schoon gemaakt. Wie het weet mag het zeggen....



Let op wat je schrijft:
15ppm ijzer is dodelijk voor de dieren.

Bodem bewoners of zandhapper inzetten , stroming,  powerfilter  en afschuimer moeten de rest doen.

Als je koolstofbronnen gebruikt krijg je meer last van aangroei van bacterien ...


greetings, GlennF


pduivenb

We zijn weer even verder en alles draait opzich goed. Waardes zijn prima maar P04 en N03 blijven iets aan de hoge kant. Gaat langzaam wel weer naar beneden. KH, Carbon en FE trace nu op de doseerpomp.

Wel nog een ander punt. Sinds twee weken test ik ook jodide. Ok, ik heb dat nooit getest en dus nooit toegevoegd maar ik blijf 0 meten. Met andere woorden, de vloeistof blijft geheel helder. Ik heb al een aantal keer bijgevoegd maar ik zie geen verschil. Om na te gaan hoeveel ML er toegevoegd moet worden met aanmaken nieuw water kom ik op 4ml ongeveer. Dit heb ik nu twee weken achter elkaar toegevoegd zonder meetbaar resultaat. Hoe kan dit? en de kleuren op de controle kaart van de test bestaat uit twee kleuren (groen/geel) waarom is dat?

glennf

Lees dit:

http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=75.msg355.msg#355

De gele is voor jodide meting
De groene voor jodaat meting

greetings, GlennF


pduivenb

February 19, 2016, 08:20:09 pm #12 Last Edit: February 19, 2016, 08:29:48 pm by pduivenb
 Ik draai nu ruim een jaar naar tevredenheid met DSR. Eind vorige jaar zat na een doorstart de groei er enorm in. Begin dit jaar echter is het verbruik ineens ingestort. Dat houd in van 1ppm kh per dag naar ongeveer 0.2ppm kh. Ook had ik eerst een mg verbruik van 50ppm per week en nu vrijwel niets. Dat laatste hoor ik wel vaker en kan met rijpheid. Nu is mijn vraag dus wat de reden kan zijn in jou ogen van het instorten van verbruik/groei. Verder ondervind ik geen problemen. Alles staat er verder mooi bij en goed op kleur.

Ik doseer per dag:
KH=0,2ppm
CA= 2ppm
mg=0,5ppm
Carbon=7ml
MN=0,4ppb
FE trace= 0,04ppm
Iodine=0,05ppm

Ben benieuwd naar de reactie. Nogmaals verder geen problemen, alles staat er verder goed bij.
Sump is simpel, zonder toevoegingen. Een DCT9000 opvoerpomp, Deltec1455 afschuimer en een powerfilter

glennf

Waarmee heb je PO4 getest?
Hoe oud is je verlichting en welke verlichting soort heb je nu?

dennis tb

February 19, 2016, 09:00:14 pm #14 Last Edit: February 19, 2016, 09:02:12 pm by dennis tb
Quote from: pduivenb on February 19, 2016, 08:20:09 pm
Ik draai nu ruim een jaar naar tevredenheid met DSR. Eind vorige jaar zat na een doorstart de groei er enorm in. Begin dit jaar echter is het verbruik ineens ingestort. Dat houd in van 1ppm kh per dag naar ongeveer 0.2ppm kh. Ook had ik eerst een mg verbruik van 50ppm per week en nu vrijwel niets. Dat laatste hoor ik wel vaker en kan met rijpheid. Nu is mijn vraag dus wat de reden kan zijn in jou ogen van het instorten van verbruik/groei. Verder ondervind ik geen problemen. Alles staat er verder mooi bij en goed op kleur.

Ik doseer per dag:
KH=0,2ppm
CA= 2ppm
mg=0,5ppm
Carbon=7ml
MN=0,4ppb
FE trace= 0,04ppm
Iodine=0,05ppm

Ben benieuwd naar de reactie. Nogmaals verder geen problemen, alles staat er verder goed bij.
Sump is simpel, zonder toevoegingen. Een DCT9000 opvoerpomp, Deltec1455 afschuimer en een powerfilter


Hoi Patrick,

Fijn dat t beter gaat nu.
Welke verlichting draai je mee en hoeveel watt?
Ter vergelijking ik draai 320 watt t5 en 150 watt led op 420 liter. Mijn KH verbruik is 2.0 per dag.

Wat voer je je vissen en koralen (vlokken diepvries stofvoer?)

Jodide zou ik persoonlijk verlagen naar 0.003 ppm/dag of minder. Ik hou hem op ongeveer 0.01 ppm met salifert. Dit komt overeen met 0.06 ppm bij triton test. En zoals Glenn ook al zegt, waarmee meet je fosfaat? Dit zou zomaar 0 kunnen zijn als je 0.02 ppm met red sea meet
Groeten Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk