March 29, 2024, 10:34:03 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Van diep groen naar diep blauw

Started by Hartenheer, March 19, 2015, 05:23:45 pm

Previous topic - Next topic

Hartenheer

Ik draai volledig op DSR, maar sinds een maand is de kleur volledig veranders.

Glenn weet jij hier het antwoord op?
Is het ergens een gebrek aan.

http://www.koralenforum.com/viewtopic.php?f=13&t=170
Groeten,

Willem

MartinBoekholt

Lampen misschien wat ouder of nieuwe lampen?
Misschien wat meer zonlicht op je aquarium nu het lente wordt?
Veranderingen op kleur zijn vaak te herleiden op hoeveelheid en "kleur" van je licht maar Glenn heeft waarschijnlijk nog wat andere mogelijkheden.
Op de fotos is je koraal nu veel groter of is dat gezichtsbedrog?


Hartenheer

March 20, 2015, 08:23:20 am #2 Last Edit: March 20, 2015, 08:25:06 am by Hartenheer
Quote from: MartinBoekholt on March 19, 2015, 06:28:34 pm
Lampen misschien wat ouder of nieuwe lampen?
Misschien wat meer zonlicht op je aquarium nu het lente wordt?
Veranderingen op kleur zijn vaak te herleiden op hoeveelheid en "kleur" van je licht maar Glenn heeft waarschijnlijk nog wat andere mogelijkheden.
Op de fotos is je koraal nu veel groter of is dat gezichtsbedrog?


Dat is inderdaad gezichtsbedrog, het zal wel aan de hoek van fotograferen liggen.

Het koraal staat zijn leven lang al onder led verlichting.
Ik vind het vreemd dat dit in een paar weken kan gebeuren. Vandaar ik eerder denk aan een gebrek aan één van de toevoegingen, ook al meet ik geen rare veranderingen.
Groeten,

Willem

glennf

March 20, 2015, 08:55:17 am #3 Last Edit: March 20, 2015, 09:04:31 am by glennf
Lees dit over ijzer doseren.

http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=407.msg1492.msg#1492

Citaat:
- Het hoofd doel van ijzer meten is om te voorkomen dat ijzer zich niet opbouwt tot een schadelijk niveau.

Dus je probeert niet een meetbare waarde na te streven, omdat ijzer in 99,9% van de gevallen met max. 24 uur al onder de 0,02ppm meet.
Je doseert dus dagelijk om het beschikbaar te houden en je meet om vaste te stellen als jij niet de 0,1 procent uitzondering bent dat fe gaat opbouwen en daardoor giftig wordt.

greetings, GlennF

Hartenheer

March 20, 2015, 05:36:55 pm #4 Last Edit: March 20, 2015, 05:38:30 pm by Hartenheer
Quote from: glennf on March 20, 2015, 08:55:17 am
Lees dit over ijzer doseren.

http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=407.msg1492.msg#1492

Citaat:
- Het hoofd doel van ijzer meten is om te voorkomen dat ijzer zich niet opbouwt tot een schadelijk niveau.

Dus je probeert niet een meetbare waarde na te streven, omdat ijzer in 99,9% van de gevallen met max. 24 uur al onder de 0,02ppm meet.
Je doseert dus dagelijk om het beschikbaar te houden en je meet om vaste te stellen als jij niet de 0,1 procent uitzondering bent dat fe gaat opbouwen en daardoor giftig wordt.

greetings, GlennF


Ik probeer wel de aanbevolen waarde te halen.
Meet na een uur, nadat ik het fe trace heb toegevoegd, maar meet nog 0

Voeg het inderdaad dagelijks toe, op advies van jou
Ben langzaam aan het opbouwen, omdat ik dat gedeelte over Fe al gelezen heb. En doe alles om vergiftiging te voorkomen.

Je laatste opmerking kan ik niets mee, weet niet waar je op doelt.

Wil gewoon het beste doen voor mijn koralen, maar krijg met de laatste opmerking het gevoel dat je denkt dat ik zo'n figuur ben die het wel beter weet.
Dit is geen geval waar.

Fe gebrek is dus het probleem?
Groeten,

Willem

pduivenb

Sorry maar laatste opmerking vat je verkeerd op. Glenn bedoelt dat je moet testen om te zien of je ijzer opslaat. 0,1 procent van de aquarianen heeft daar last van en als je ijzer opbouwt in je bak is dat dodelijk.

Hartenheer

Quote from: pduivenb on March 20, 2015, 07:37:20 pm
Sorry maar laatste opmerking vat je verkeerd op. Glenn bedoelt dat je moet testen om te zien of je ijzer opslaat. 0,1 procent van de aquarianen heeft daar last van en als je ijzer opbouwt in je bak is dat dodelijk.


Oké, mijn excuus dan Glenn, ik nam het inderdaad negatief op.

Ik meet zeer regelmatig een uur na het doseren, maar kom nog steeds uit op 0
De dosering die die ik nu geef is 0.2 ml op 218 liter water.

Durf het niet te snel te verhogen, vandaar ik dit iedere keer een week aankijk/meet
Groeten,

Willem

MartinBoekholt

Hartenheer,

Misschien is het handig om eens alle waardes te laten zien Kalium/fosfaat/nitraat kunnen invloed hebben op kleur. LED is misschien net niet genoeg "licht" en door snellere groei vervaagd je kleur.
Ijzer test je met Sera?

martin

Hartenheer

March 23, 2015, 07:54:14 pm #8 Last Edit: March 23, 2015, 07:56:01 pm by Hartenheer
Quote from: MartinBoekholt on March 23, 2015, 07:45:38 pm
Hartenheer,

Misschien is het handig om eens alle waardes te laten zien Kalium/fosfaat/nitraat kunnen invloed hebben op kleur. LED is misschien net niet genoeg "licht" en door snellere groei vervaagd je kleur.
Ijzer test je met Sera?

martin


Het koraal staat bijna aan de oppervlakte van het water.
Het lijk me sterk dat de verlichting de oorzaak is.

Ik test met Red Sea.
Sera is hier niet te verkrijgen.

Dit zijn mijn laatst gemeten waarden.
De stronium ben ik al omhoog aan het brengen.
Fe blijft na een uur meten op 0, ondanks ik 0.2 ml per dag toevoeg.

Groeten,

Willem

MartinBoekholt

Willem,

Op het eerste oog een beetje laag met je kalium Is er veel gebruikt? I zakt die ook elke keer?
Ander kant is of die blauwe kleur niet orgineel is en groen juist een kleur was van gebrek. Naast Dsr heb ik veel gelezen over andere ideen (niet dat ik ga afstappen van DSR en zeker wil Glenn niet voor zijn voeten lopen) Maar bijvoorbeeld Lugol (kaliumJodide) wordt veel aangeprezen en gebruikt voor het "blauwkleuren" van koraal, als je kalium en I veel wordt als werd gebruikt is misschien blauw de orignele kleur en groen een gebrekskleur.

Martin

Hartenheer

March 24, 2015, 10:41:58 am #10 Last Edit: March 24, 2015, 10:44:08 am by Hartenheer
Quote from: MartinBoekholt on March 23, 2015, 08:22:33 pm
Willem,

Op het eerste oog een beetje laag met je kalium Is er veel gebruikt? I zakt die ook elke keer?
Ander kant is of die blauwe kleur niet orgineel is en groen juist een kleur was van gebrek. Naast Dsr heb ik veel gelezen over andere ideen (niet dat ik ga afstappen van DSR en zeker wil Glenn niet voor zijn voeten lopen) Maar bijvoorbeeld Lugol (kaliumJodide) wordt veel aangeprezen en gebruikt voor het "blauwkleuren" van koraal, als je kalium en I veel wordt als werd gebruikt is misschien blauw de orignele kleur en groen een gebrekskleur.

Martin


Hoi Martin,

De kleur is van oorsprong echt groen.

Het is jammer dat je de gemeten waarden van de calculator niet kan opslaan en bewaren.
Dan kon je in èèn oogopslag zien wat er gebeurd is.

Nu maak ik een printscreen, en sla het zo op, maar is dan lastig te controleren.
Groeten,

Willem

pduivenb

om de historie te bewaren heb ik een extra tab gemaakt in de calculator waarin ik per week de waarde en het gebruik bijhoud. Zo houd ik dus zicht op de historie.

MartinBoekholt

Willem,

net als pduivenb heb ik ook een extra blad met de historie . Naast de tabblad ijzer dosering zet je gewoon een nieuw blad.
Datum meetgevens en correcties die zijn gedaan altijd handig en het grote pluspunt om je eigen bak met je eigen samenstelling aan verschillende koralen te kunnen begrijpen.
Eventuel kan je dan ook opmerkingen plaatsen van wat je ziet.
In DSR kan je dan zelf je conclusies trekken de streefwaardes zijn "standard" maar en op basis van je eigen gebruik en dosering kan je zelf fijntunen.
Op basis van je eigen analyses kan je nu nog kijken of met een correctie op je kalium de kleur terug komt of dat je koraal nog blauwer wordt .
Ik denk dat Glenn je wel kan vertellen waar je een Sera Ijzer test kan vinden in de buurt waar je woont zodat je die variable even uit de meeting haalt. In mijn beleving is dat toch wel essentiel.
Wat ook kan helpen is ijzer s avonds te doseren maar ga voor de veiligheid dat niet doen met de maximale dosering die je nu doet altijd beter om dan weer naar 20% te gaan en zet eventuel UV ontsmetter uit.
Voor mijn is DSR de methode om alles zelf uit te vinden hoe de dingen in elkaar zitten want er is geen bak het zelfde is en ook koralen zijn niet het zelfde. Maar belangrijk is om maar 1 of 2 veranderingen te doen. Kalium eerst in 3 a 4 dagen naar de streefwaarde en eventuel ijzer op een andere tijdstip met een lagere dosis doseren en dan eens kijken wat de kleur wordt.
Hier dat verhaaltje over blauwkleuren van acropora.
http://reefsecrets.org/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=568:gids-voor-het-kleuren-van-sps-koralen&catid=36:publicaties&Itemid=194
Persoonlijk vind ik de blauwe mooier en zou daar op sturen maar dat is een mening.

Martin

glennf

Welke test gebruik je voor de kalium willem?

Je kan best voor de Sera ijzertest gaan. De RS ijzertest geeft pas na een uur fatsoenlijke waarde.

Het is cruciaal om je  aan de voorgeschreven testen te houden.
Er zijn al mensen die de fout in gegaan zijn, door een ander merk test te gebruiken, onder het mom van: "het zal ook wel goed zijn omdat het een bekend merk is".

greetings, GlennF

Hartenheer

Quote from: glennf on March 26, 2015, 09:00:17 am
Welke test gebruik je voor de kalium willem?

Je kan best voor de Sera ijzertest gaan. De RS ijzertest geeft pas na een uur fatsoenlijke waarde.

Het is cruciaal om je  aan de voorgeschreven testen te houden.
Er zijn al mensen die de fout in gegaan zijn, door een ander merk test te gebruiken, onder het mom van: "het zal ook wel goed zijn omdat het een bekend merk is".

greetings, GlennF


Ik gebruik Red Sea voor fosfaat en Fe, en voor de rest Salivert .

De Sera test voor Fe ben ik wel achteraan geweest, maar is hier niet te verkrijgen.

Ook na een uur meet ik nog 0 Fe met Red Sea.

Het is dus voor mijn geen kwestie van dat zal ook wel goed zijn, maar het is dit of niets.
Groeten,

Willem