March 28, 2024, 10:03:02 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Phosphate testing with Redsea PO4 test

Started by glennf, December 27, 2013, 12:03:28 am

Previous topic - Next topic

glennf

December 27, 2013, 12:03:28 am Last Edit: April 03, 2014, 09:51:38 pm by GlennF
ENG:
A mixed reef need a certain amount of PO4 to thrive.
To determine the right amount i use the redsea PO4 test to do adjustment.
what level to maintain is up to your flavour of coloring and corals you wish to keep.
in a mixed reef i recommend 0,04-0,08ppm PO4 levels

The redsea PO4 can best be stored and applied at 25 degrees celcius or higher.
The drops at the average room temperature (19-20 degrees)  are clearly syrupy and therefore larger.
As a result, you use more of reagent B which cause  the PO4 reading to be higher.

I at my home the thermostat is 24/7 on 20.5 degrees. Even then, I notice that the drops are syrupy.
I store the potassium reagent D and PO4 reagent at my refugium (this keeps the temp. around 25 degrees).
in the summer, it's no problem then the temp in the room is often around 25-27 degrees.

with the potassium test the reagent D at room temperature has crystals which will affect the reading.
in both cases, the reagent solution need to be warmed up before use in your pocket or stored into a warm space nearby the aquarium.


==========================================================

NL:
Fosfaat is tot een bepaalde mate een vereiste voor een gezonde mixed reef.
om de juiste hoogte te bepalen waarop fosfaat moet worden gestuurd, heb ik in DSR ervoor gekozen met de Redsea PO4 test te werken.
Voor een mixed reef hou ik een streef waarde aan van 0,04-0,08ppm (met de redsea test gemeten)

Waar je als gebruiker op deze schaal wilt zitten bepaal jij zelf !
De criteria daarvoor is de kleuring en het soort koraal die je beoogt te houden.
indien je het wenst kan je in DSR zelf op zeer arm sturen, of op de grens balanceren, met als doel bij bepaalde sps koralen de kleuren te accentueren. Wel dient men te weten dat niet alle sps koralen dit waarderen (zelfs sommige acro's niet).
Het gemak wat je heb om bij en tekort iets bij te sturen, laat je dat toe zonder afgestraft te worden.

Waar op te leten bij het gebruik van de redsea fosfaat test.
Ik heb zelf het idee dat je de redsea PO4 testen het best op 25 graden of hoger kunt toepassen (druppelen).
De druppels zijn bij de gemiddelde kamertemperatuur (19-20 graden) duidelijk stroperig en daardoor groter.
Hierdoor gebruik je meer van reagent B bij de PO4 test, waardoor de uit lezing hoger uit kan vallen.

Ik bij mij thuis staat de thermostaat 24/7 op 20,5 graden. Ook dan merk ik dat de druppels te stroperig zijn.
ik bewaar mij kalium reagent D en de PO4 reagent bij mijn refugium (dit houdt de temp. rond de 25 graden)
in de zomer is het geen probleem dan is de temp in huis vaak rond de 25-27 graden.
De oplossing is reagent B opwarmen in je broekzak of bij de aquarium ruimte bewaren.

glennf

February 13, 2014, 04:12:14 pm #1 Last Edit: February 13, 2014, 05:36:47 pm by GlennF
Today i did some test with:
RedSea PO4
Exp dat. 1012   0,02ppm  (tested 3x) to reconfirm. Test outdated and now unusable. Last valid test was 0,24ppm
Exp dat. 0315   0,36ppm

Salifert
Exp. Dat.12-2012  0,1ppm

I am shocked!

greetings, GlennF

glennf

July 28, 2015, 01:02:11 pm #2 Last Edit: October 18, 2015, 01:38:00 am by glennf
ik gebruik momenteel de redsea PO4 test.
Hier zit er een afwijking van 0,04ppm (blijkbaar een batch verschil, want mijn vorige testen waren wel spot on).
om de test alsnog goed te kunnen gebruiken, pas ik de volgende correctie toe op de uitgelezen waarde van de test:
uitgelezen /werkelijke waarde
0,08ppm <=> 0,04ppm
0,06ppm <=> 0,02ppm
0,04ppm kan alles tussen 0,00-0,02ppm zijn, daarom vermijd ik dus de (uitgelezen) range van 0,00-0,04ppm, door minimaal 0,04ppm fosfaat bij te doseren.
Daarmee zit je ook gelijk in de geadviseerde PO4 range.

glennf

July 31, 2015, 10:19:22 am #3 Last Edit: July 31, 2015, 10:23:38 am by glennf
zie ook hier om de leesbaarheid van het test resultaat tw verbeteren
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1205775



Quote from: rwijnhov;1205610Ik heb al enige tijd een red sea po4 test en heb er eigenlijk altijd ruzie mee. Ik meet altijd 0.08 na wat verder gezocht te hebben blijkt dit een heel vaak voorkomend probleem te zijn. Red Sea geeft aan dat je 0.5ml reagens A nodig hebt voor een goede meting. Na e.e.a na gemeten te hebben blijkt dat ik dus 16 druppels a nodig heb ipv. 10. na deze aanpassing meet het wel correct.


psycho1

Dus als ik het goed lees kan je de reagent beter met een spuit doseren ipv te druppele

glennf

De conclusie is:
- er zit een +0,04ppm afwijking in sommige batches/kleurenschijven van de redsea PO4 test.
- het doseren van reagentA moet 0,5ml zijn, dit correspondeert niet met de opgegeven 10 druppels.
14-15 druppels kon daar beter bij in de buurt. Dat is eenvoudig vast te stellen door dit op te meten met een 1ml spuit (door het opzuigen van het gedruppelde).

ik gebruik nu zelf effectief 14 druppels en  trek van het daardoor verkregen resultaat 0,04ppm af.. deze waarden is wel accuraat en vergeleken met een referentie vloeistof.




Happy Reefing, GlennF.

glennf

October 18, 2015, 01:48:28 am #6 Last Edit: October 18, 2015, 02:00:42 am by glennf
uit diverse testen die ik (in de loop der tijd) uitgevoerd heb met Salifert en Redsea PO4 testen komt steeds het volgende naar voren:
- met de Redsea is er beter te sturen in range 0,02-0,1ppm. Door het eerder vermelde batch afwijking van 0,04ppm geeft hij eerder een te hoge uitslag (te gevoelig).

- met de salifert PO4 test krijg je in de dubbel gevoeligheid een uitezing die nogeens met  factor  2 mag worden vermenigvuldig.
Dat maakt  hem niet geschikt om te sturen in de range 0,02-0,1ppm
in principe als je als 0,06 zou meten zou je eigenlijk al een te hoog fosfaat hebben.
Dat verklaar waarom vaak 0,0 als gemeten fosfaat waarde aangeven wordt in overzichten met een salifert of ander PO4 test die niet lager dan 0,1ppm  (goed) kunnen meten.

voor de  verschillende testen zijn er referentie vloeistoffen gemaakt .
Tevens is er veld informatie vergaard, waaruit deze afwijkingen nogmaals worden bevestigd door anderen.

Happy Reefing, GlennF.

admin

May 16, 2016, 06:47:46 pm #7 Last Edit: May 16, 2016, 06:49:42 pm by admin
De Redsea PO4 test kan degelijk 0,00 meteen.
als je 0,04ppm aftrekt ( of een halve stap lager leest) dan heb je een goeie benadering.
Het foto toestel geeft een iets andere kleurweergaven (iets te veel groen)

V.l.n.r.

0,12 / 0,08 / 0,01 / 0,00



Happy Reefing, GlennF.

glennf

October 09, 2018, 01:34:35 pm #8 Last Edit: October 09, 2018, 01:37:53 pm by glennf
De nieuwe redsea PO4 test = O.K.!

Deze heeft een zeer duidelijk verschil in kleur tussen de waarden waar het om gaat 0,02-0,04-0,06-0,08 en 0,16... alles daarboven is teveel.
Voor mijn waarneming was het referentie meting spot on !

Het is wel aan te raden dit voor jezelf vast te  stellen met de DSR reference, omdat ieder oog weer anders weerneemt.




happy DSR reefer

glennf

Update september 2022

The latest Redsea PO4 test fail to test above 0,08ppm.
I recommend to use the Hanna HI736