March 29, 2024, 11:47:57 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


DSR 600 Salt

Started by glennf, June 15, 2014, 12:09:01 pm

Previous topic - Next topic

glennf

June 15, 2014, 12:09:01 pm Last Edit: July 14, 2014, 12:09:49 pm by glennf
Ruim 2 jaar na zelf een eigen zout mix te ontwikkelen en toepassen,  met de daarbij ontwikkelde DSR calculator,
heb ik besloten (mede door diverse verzoeken) om het zelf samenstellen van een complete zout beschikbaar te maken voor iedereen.

Aanvankelijk heb ik de eigen zout mix ontwikkeld als een manier om controlle te krijgen over extreem hoge nutrients. Deze wou ik aanpakken door wissels met zoutwater met nul toegevoegd nutrients uit te voeren.

Door het duiken in de materie, ben ik echter meer gaan begrijpen over de zoutwater huishouding en daardoor werd gelijk de  reden tot door ontwikkeling van  het zout  voor waterwissels te niet gedaan. Ik ben me gaan focussen op het aansturen van het aanwezige water en heb de zoutmix in een hoekje laten liggen.

Echter kreeg ik diverse verzoeken van mensen die direct van start wilden gaan met een gestuurde DSR zout.
Dat was met de op dat moment  beschikbare DSR100/250/500 pakketten niet interessant, omdat die daar ook niet voor bedoeld waren.

ik ben op zoek gegaan naar een manier om dat mogelijk te maken:

zie hier de oplossing:

- 600 liter met een (eventueel zelf te bepalen) ideale balans:
Saliniteit 35ppt, Kh=9, Ca440ppm, Mg=1350ppm, K=390ppm, SO4=904ppm, Sr=8ppm, B=4,4ppm, I=0,06ppm, Fe= zelf te bepalen.

- tot maximaal ~700 liter aanmaken met een Saliniteit van 31ppt ( Ca~390ppm, Mg~1190ppm )




alle pure stoffen van hoge kwaliteit los verpakt.
nu  bepaal je zelf welke waarde je gaat hanteren in je aquarium, om een zo stabiel mogelijk omgeving te hanteren (ook na een wissel)


hier komt het flesje Boor nog bij


netjes in de doos verpakt


De eerste batch, mooi handzaam formaat van bijna 28 kilo in een nette doos
instructie blad op en een extra vel in de doos.

Voor andere volume altijd de nieuwste DSR Calculator gebruiken!
Deze is hier te downloaden:   http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=385.0

=============================================================

Het aanmaken van de zoutwater gaat als volgt:
Vul de gewenste aantal liters (-3,6%) met osmose water in een ton en breng het op temperatuur.
Gebruik een streamer of sterke pomp om het water in beweging te brengen.

Afwegen van de volgende zouten:
NaCl+, Ca+, Mg+, MgSO4, K+.
Deze mogen bij elkaar, maar het is verstandiger dit apart in bakjes af te wegen. Als je steeds de zelfde water volume aanmaakt, kan  je de bakjes voorzien van text en gewicht en steeds weer gebruiken.
Deze zouten mogen in één keer bij het water toegediend worden.

Met injectie spuiten en maat pipet de volgende stoffen toedienen:
Sr+, B+, I+, Fe+ .
I+ & Fe+ mogen ook na meting in het systeem toegediend worden
Besmet de voorraden niet en gebruik schone uitgespoelde spuiten en pipetten

KH+ moet apart worden afgewogen en mag als laatste worden toegediend, als alle andere zouten opgelost zijn en het water helder is (na 10-20 minuten).

Voor gedeeltelijke water wissels kan het zoutwater nadat het helder en op temperatuur is (1-2 uren) direct worden toegepast. Voor volledige 100% vulling 12 uur beluchten met stromings pomp.

Er zal geen neerslag optreden met de opgegeven waarden!

Voor andere volumes altijd de nieuwste DSR Calculator gebruiken! Deze is hier te downloaden:   http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=385.0

glennf

Het kopen van een "veel goedkoper" zout wilt niet altijd zeggen dat je per saldo veel goedkoper uit bent:

punt 1:
- Stel je koop een merkloos zout van 39 euro voor een ton van 20 kilo
- De meeste merkzouten worden geleverd in emmers van 25 Kilo
in dit geval kost de zout van 39 euro in (25/20)*39 = 48,75 / 25 kilo

punt 2:
Sommige correct gebalanceerde zouten claimen tot 700 liter /25 kilo te kunnen aanmaken. Dat klop ! maar.....
Dat is dan met een saliniteit van ~ 31ppt (700Liter opbrengst met lage Ca ~390. Mg ~1140)
De werkelijke opbrengst bij 35 ppt zal uitkomen op ~ 615 liter (Mg >1290 en Ca ~440

punt 3:
zouten met een verkeerde ionen balans
een zout die een laag gehalte aan mineralen heeft moet worden aangevuld met deze mineralen.
magnesium is een voorbeeld van zo'n mineraal die niet goed koop is.
Een goedkoop zout zal o.a. op de Mg gaan besparen door deze op ~1150ppm uit te leveren. Hier gaat nog net niks dood en de meeste koralen blijven nog in leven. Je heb echter niet de buffer voor het verbruik, tenzij je wekelijks wisselt (op een lage bezetting) en geld door de riool spoelt, omdat je boven de 1080ppm wilt blijven. Je kan dit ook handmatig gaat aanvullen met Mg+ preparaten.
het tekort aan gewicht van de Mg mineraal word gecompenseerd door NaCl wat juiste de goedkoopste zout is in de hele mix.
Dit is een zout waarvan de ionen balans niet meer klopt. Om aan de 35ppt te komen word er dus extra NaCl in de mix gedaan.

wat betekend dit:
Stel je heb moet voor deze ton zout bij 35ppt de magnesium op peil trekken naar 1350ppm, dan heb je de volgende situatie:



er is dus 1kilo magnesium supplement nodig

ga ik uit van de goedkoopste soort Mg+ product (dus niet de merkproducten) dan kom dit uit op ~10 euro de kilo.

De goedkoopste zout gaat dan van 39,-/20kg , naar 48,75/25kilo, naar 58,75/25 kilo (48,75+10). Dit is dan alleen met de magnesium correctie als voorbeeld. De meeste goedkope zouten bevatten tevens geen strontium, boor en jodide en vaak te weinig kalium. (meten is weten)
Eergens komt die prijs vandaan.... als het niet uit de hoog is, dan komt het uit de breedte...
het effectief prijs verschil met een instant ocean zout (prima zout), word dan minder dan 10 euro op een ton van 25 kilo.

ik hoop hiermee enige inzicht te hebben gegeven hoe de samenstelling van een zout gekozen word en de prijs opgebouwd wordt.
dit zijn de punten waar je met name op moet leten als je een zout om de prijs kiest.

voor een fish only of een sofkoralen aquarium kan uitstekend met die goedkopere "niet gebalanceerde" zouten gewerkt worden. voor een SPS aquarium zou ik toch meer kiezen voor de juiste verhoudingen van de macro elementen.

glennf

September 13, 2014, 12:07:59 pm #2 Last Edit: September 13, 2014, 12:11:05 pm by glennf
De toepassing van DSR 600 salt:
- het opstarten van een nieuw aquarium met gecontroleerde waarden (Full DSR)
- het aanmaken van nieuw water met gestuurde waarden t.b.v. waterwissels al dan niet met correcties van overschotten.
- het aanmaken van nieuw water t.b.v. het aanvullen van zout water door verwijdering.

DSR 600 Salt kan ook gebruik worden als verversings zout voor normale waterwissels schema.

greetings, GlennF

glennf

Hier een filmpje hoe 100 liter zout water aangemaakt wordt.

Wacht met het toevoegen van kh tot alle stoffen volledig opgelost zijn (ongeveer 10-20 minuten).

De oplossing mag indien op temperatuur en saliniteit gecheckt na een uur worden gebruikt voor een wissel.

'Mixing custom DSR600Salt' bekijken op YouTube
http://youtu.be/85XVRHpEAQY

greetings, GlennF

Hartenheer

October 17, 2014, 08:07:01 pm #4 Last Edit: October 17, 2014, 08:10:06 pm by Hartenheer
Goed en duidelijk bezig Glenn  :)

Het val me wel op dat je alles achterelkaar in het water stopt.
Slaat het dan niet neer, of zit er in werkelijkheid een pauze tussen.
Groeten,

Willem

glennf

October 20, 2014, 01:27:14 pm #5 Last Edit: October 20, 2014, 01:34:58 pm by glennf
Quote from: Hartenheer on October 17, 2014, 08:07:01 pm
Goed en duidelijk bezig Glenn  :)

Het val me wel op dat je alles achterelkaar in het water stopt.
Slaat het dan niet neer, of zit er in werkelijkheid een pauze tussen.


Alles mag achter elkaar erin en zelfs vantevoren als droge zout in een emmer gemixed worden. Echter om neerslag te vermijden doe ik altijd KH+ als laatste, als alles reeds opgelost is.

Zie ook eerste posting (in het rood)

Deze waarden en de calculator zijn gebaseerd op het gebruikt van osmose water.

Er zijn gevallen bekend dat het gebruik van leiding water een troebele neerslag veroorzaak. Eigenlijk logisch omdat er in kraanwater ook mineralen zit en deze dus samen met de toegevoegde mineralen een verzadigings reactie teweeg brengen.

Mogelijk kan bij het weglaten van KH+ deze reactie worden beperkt, maar ik raad het gebruik van kraanwater niet aan. Maakt je er tocht gebruik van, wees hierop bedacht.

greetings, GlennF

glennf

Wat is goed zout?

Er zijn verschillende zeezouten op de markt en de meeste zijn prima voor hun doel.

Veel merken hebben zelfs verschillen type zouten in hun assortiment.
waarom?

Elk zout heeft zijn specifieke toepassingen.
Zo is er een onderverdeling te maken in zouten voor:
- Vissen aquarium (goedkoop en weinig spore elementen)
- als basis zout bij de opstart (alles op juiste peil en bij voorkeur weinig/nihil nutrients)
- Soft en eder koralen aquariums (iets verhoogde macro en spore element ter compensatie van verbruik)
- SPS aquariums vol in de groei (sterk verhoogde Marco en spore element en eventueel nutrients)

Zo zie je dat een ander zout gebruiken dan waarvoor het bedoel een slechte combinatie oplevert.

Naar mijn mening zijn er geen slechte zouten, maar zouten geschikt voor een bepaalde toepassing.
Er worden eerder slechte keuzes gemaakt  bij de toepassing.




greetings, GlennF


glennf

Gebruik altijd osmose water bij het aanmaak van nieuw zoutwater.
Leidingwater bevat teveel (ongewenste) elementen. Een start met leiding water kan veel elende veroorzaken waar je nog maanden mee bezig bent om die valse start goed te krijgen.
Een van de problemen is neerslag reacties die een waas creeren en pompen zelfs laten vastlopen.

greetings, GlennF


admin

November 04, 2016, 01:55:25 am #8 Last Edit: November 04, 2016, 02:00:27 am by admin
Zorg  bij het aanmaak met DSR600salt dat je osmose toestel  en  DI  filter perfect werken.
Rest mineralen kunnen de beoogde waarden uit hun verband halen, waardoor je KH,Ca, Mg, PO4, NO3 en vooral silicaat hoger dan gewenst worden. Met alle problemen van dien...

Lees hier meer over het functioneren van het osmose toestel. Tevens staan er
andere aandachtspunten om problemen in de toekomst te voorkomen.
Www.dsrreefing.com/nutrients


Gebruik nooit een personen weegschaal om zouten te wegen! ze zijn totaal ongeschikt voor dit doel.

Tot 300gram de dsr weegschaal.
Tot 5000gram een goeie  digitale keukenweegschaal.
Meer dan 5 kilo........ gewoon steeds tot 5 kilo afwegen...

Happy Reefing, GlennF

glennf

April 26, 2017, 02:09:29 pm #9 Last Edit: April 26, 2017, 02:12:56 pm by glennf
Zie ook het nieuwe CRS250 zout!

https://www.facebook.com/GlennFDSR/posts/1878337035712851


Custom Reef Salt 250 liter

Kenmerken:
- Bevat nihil ongewenste vervuilingen en zware metalen.
- Vereenvoudigd aanmaak, waarbij 6 elementen zelfstandig bij te sturen zijn.
- Complete aanmaak (zonder afwegen) voor 250 liters met perfecte waarden.
Toepassing:
- FullDSR start
- Reset van slecht draaiende systemen.
- Verdunnen van zware metalen in systemen met een overschot
- Bijsturen van onbalansen.

glennf

July 07, 2017, 04:58:30 pm #10 Last Edit: July 07, 2017, 05:00:18 pm by glennf
De DSR600 zout is uit productie genomen vanwege het gewicht en de logistieke problemen dat het met zich meebrengt.
27,5 kilo is vaak een probleem met postzendingen.

Hiervoor is nu een makkelijker en multifunctionele zout gekomen.
De CRS250 www.DSRreefing.com/supplements/#CRS250