March 28, 2024, 03:46:46 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


DSR PH+, gebalanceerde KH toevoeging met PH stabiliser

Started by glennf, February 08, 2015, 04:04:55 am

Previous topic - Next topic

glennf

na geruime tijd nagedacht te hebben hoe de PH in een vol gegroeid rif aquarium stabiel te houden, was ik al een tijdje bezig met het testen van een KH toevoeging die ook de PH direct omhoog stuurt, naast het indirecte bufferen met natriumbicarbonaat.
Ik ben met verschillende stoffen live gaan testen op mijn rif, waaronder ook met NaOH. Die viel al vrij gauw af, omdat het alleen meer instabiliteit veroorzaakte, indien de dosering hiervan wegviel.

uiteindeijk heb ik nu een mix die klaar is voor gebruik.

de DSR PH+, een gebalanceerde 2x KH toevoeging met PH stabiliser.

Dit is een samenstelling van meerdere stoffen die in  één keer opgelost dient te worden in osmose water.
DSR PH+ word uitsluitend gebruikt als doseer oplossing !
PH+ mag nooit worden gebruik om direct de KH aan te vullen, daarvoor gebruik je de KH+
De PH+ doseer oplossing is 2x sterker geconcentreerd dan de KH+ oplossing, daarom moet de met de DSR calculator berekende KH+ doseer oplossing worden gehalveerd.  (het berekend verbruik).

wanneer PH+ gebruiken:
- indien de PH fluctuatie in de dag en nacht metingen te hoog worden (>0,3)
- indien met een geijkte Ph meter de PH in de nach onder de 7,7 en overdag niet hoger komt dat 7,9.
- PH+ altijd verspreid door de dag/nacht doseren i.c.m. een doseerpomp
De DSR calculator adviseert onder de Ph7,7 , het PH+ oplossing te gebruiken.

wanneer toedienen:
- het kan door de dag heen met een doseerpomp b.v. om de 2 uren (dag dosering/12 per keer)
- nog mooier is het starten met uurlijkse doseren als de verlichting uit gaat en stopen als de verlichting weer aan gaat.
bv. tussen 23:00 t/m 11:00 12x doseringen (elke dosering is dagdosering/12).
hiermee bereik je wat je en reverse day/night algenfilter ook wilt bereiken (m.b.t. PH stabiliteit)

wanneer niet toedienen:
indien de PH met een geijkte PH meter oploopt boven de 8,3 geen PH+ toepassen!
in dat geval kan er beter gekozen worden voor gebruik van de KH+ doseer oplossing


Dit is het advies bij een minimum gemeten waarde van <7,7 (DSR PH+ Doseer oplossing)
De aangegeven 566ml is een dosering van KH+ bij een dag verbruik van 1KH bij 1700 liter.
Bij het gebruik van PH+ zal dit 283ml zijn (566ml x 50%).
Deze hoeveelheid PH+ kan dus gedurende de dag of nacht worden toegediend.


Dit is het advies bij een minimum PH van 7,7 en hoger (KH+)



PH+ is 2x geconcentreerder dan KH+,
daarom wordt de vloeibare dosering  aangepast maar:
16,7ml/100l => 1dKH

het voordeel is dat je:
- of ruimte besparing hebt, door een kleinere PH+ container.
- of 2x zo lang doet met je container vanwege de 50% dosering.

glennf

Hoe herken je een PH probleem?

In DSR adviseer ik het gebruik van een continue electronische PH meter of een PH controller. Dat is niet voor niks!
Kalibreer deze PH meter regelmatig en bij twijfel altijd direct kalibreren met een referentie vloeistof.

De PH is een graadmeter voor de processen die zich in de bak afspelen.
Het regelmatige volgen van de PH met een geijkt PH meter, kan je voor een aanstaande tank crash behoeden.

Wanneer je PH flink gaat schommelen dan is dat schadelijk voor je koraal en naarmate deze richting 7.6 gaat in de  nacht/ochtend, kan dit een gevaar opleveren voor je koralen bestand.
Dit zal eerder gebeuren in een bak waar er flink groei is en/of er een redelijke koraal bezetting aanwezig is.

Als dit gebeurt is het tijd om aktie te ondernemen. De PH moet extra  ondersteund worden en omhoog gestuurd worden. Het bufferen met KH+ is dan niet genoeg, of je moet de KH hoger gaan sturen dan gangbaar. (Dit kan volgens sommige mensen weer stress opleveren voor acro's op Ulns).

greetings, GlennF


glennf

De reden dat ik begonnen bent met  het stabiliseren van de PH is:
- er word gesteld dat ultra laag nutrients en een hoge KH problemen oplevert bij acropora's in de vorm van weefselverlies (RTN) of zelfs verbrande troppen.
- daarvoor hanteren sommigen een kh van ~7dKH.
Aangezien ik normaal op 8-9 dKH zat en met genoeg nutrients zat, had ik geen problemen. Daarbij was de PH  redelijk stabiel (7,95-8,15)
- ik ben toen eens meer gaan experimenteren met de KH rond 7dKH.
Daarbij zag ik toch dat de PH in de nacht doorzakte naar 7,65 en overdag bleef hangen op 7,95.
Dit vond ik niet O.K. en vandaar ben ik dus gericht op zoek gegaan naar een manier om dit te ondervangen.

greetings, GlennF


glennf

Tijdens het PH+ doseren, kan tijdens het doseren plaatselijk een sterk verhoogt PH gehalte bewerkstelligd worden.
Hierdoor kan er rond de doseer plek een verhoogd neerslag van kalk ontstaan.

Indien dat optreedt, kan je de volgende maatregelen treffen.
- KH nooit boven de advies range sturen! (zie DSR calculator, bij het gebruik van PH+ zelf maximaal 9dKH)
- meerderen kleine dosering PH+ (6-12x in de licht uit periode)
- meer stroming rond de doseer plek creeren zodat het PH+ vloeistof sneller gemengd wordt.
- andere elementen niet rond de tijdstip van PH+ doseringen  toedienen.

Algemeen geldt:
Bij het doseren van PH+ (en KH+) dien erop gelet te worden dat er rond die tijdstip geen andere macro elementen gedoseerd worden (Ca, Mg, Mg, MgSO4, K, Sr).
Het beste is de tijdstip een half uur te verschuiven t.o.v. deze elementen.

Bij mij, rif heb ik de PH+ dosering staan op 12 doseringen v.a. 23:30 t/m 10:30 ( elke uur)

De Ca+ doseringen staan op elke 6 doseringen v.a. 1:00 t/m 21:00 (elke 4 uur)

greetings, GlennF

psycho1

Paar vraagjes hier om.

Hoe lang is de oplossing houdbaar?
En ik heb een pot voor vijf liter aan te maken maar heb zoveel niet nodig.
Kan ik dit ook niet met 1 liter aanmaken als ik het poeder in vijf deel?

glennf

nee ...... het MOET vanwege de juiste homogeniteit in 1 keer aangemaakt worden.
de oplossing zijn mits goed afgesloten onbeperkt houdbaar.
ook kan je ervoor kiezen een kleiner verpaking te kopen.

lees dit citaat:
"
de DSR PH+, een gebalanceerde KH toevoeging met PH stabiliser.

Dit is een samenstelling van meerdere stoffen die in  één keer opgelost dient te worden in osmose water.
DSR PH+ word uitsluitend gebruikt als doseer oplossing !
PH+ mag nooit worden gebruik om direct de KH aan te vullen, daarvoor gebruik je de KH+
De PH+ doseer oplossing is ~2x zo sterk als de met de DSR calculator berekende doseer eenheden (berekend verbruikt).
"

Quote from: psycho1 on March 06, 2015, 08:40:53 pm
Paar vraagjes hier om.

Hoe lang is de oplossing houdbaar?
En ik heb een pot voor vijf liter aan te maken maar heb zoveel niet nodig.
Kan ik dit ook niet met 1 liter aanmaken als ik het poeder in vijf deel?

glennf

het opsturen van de KH boven de advies (9dKH) i.c.m een ph hoger dan 8, kan neerslag van kalk op de pomp lagers en asjes veroorzaken.
Dit kan herrie en uiteindelijk vastlopen van de pompen veroorzaken.


de oplossing is de KH te laten zakken naar 7-9dKH en de pompen te disassembleren en in schoonmaak azijn te zetten.

Quote from: glennf on March 01, 2015, 03:49:10 pm
Tijdens het PH+ doseren, kan tijdens het doseren plaatselijk een sterk verhoogt PH gehalte bewerkstelligd worden.
Hierdoor kan er rond de doseer plek een verhoogd neerslag van kalk ontstaan.

Indien dat optreedt, kan je de volgende maatregelen treffen.
- KH nooit boven de advies range sturen! (zie DSR calculator)
- meerderen kleine dosering PH+ (6-12x in de licht uit periode)
- meer stroming rond de doseer plek creeren zodat het PH+ vloeistof sneller gemengd wordt.
- andere elementen niet rond de tijdstip van PH+ doseringen  toedienen.

Algemeen geldt:
Bij het doseren van PH+ (en KH+) dien erop gelet te worden dat er rond die tijdstip geen andere macro elementen gedoseerd worden (Ca, Mg, Mg, MgSO4, K, Sr).
Het beste is de tijdstip een half uur te verschuiven t.o.v. deze elementen.

Bij mij, rif heb ik de PH+ dosering staan op 12 doseringen v.a. 23:30 t/m 10:30 ( elke uur)

De Ca+ doseringen staan op elke 6 doseringen v.a. 1:00 t/m 21:00 (elke 4 uur)

greetings, GlennF

glennf

Bij het aanmaken van de PH+ oplossing zal het lijken dat deze in de eerste instantie gaat klonteren op de bodem van de mengvat. Dat is tijdelijk!

LET OP!
DE VERPAKKING MOET IN 1 KEER AANGEMAAKT WORDEN VOOR HET AANGEVEN AANTAL LITERS!

Het aanmaken van de PH+ oplossing kan het best door:
-  een dag vantevoren te mengen, om deze de gelegenheid te geven goed op te lossen.
- door gebruik te maken van osmose water verwarmt tot ~ 50graden.
- kleine volumes tot 1 liter  in een  pet fles en gedurende de dag steeds te schudden.
- grotere volumes 2-20 liter  al roerend in een emmer met osmosewater gieten (om klontvorming te voorkomen)en daarna 12-24 uur met een kleine stromingspomp laten doormengen.
- GEEN leiding water gebruiken.
- doen op plek met minimaal kamer temperatuur.

greetings, GlennF

glennf

In DSR adviseer ik het gebruik van een continue electronische PH meter of een PH controller.
Kalibreer deze PH meter regelmatig en bij twijfel altijd direct kalibreren met een referentie vloeistof.

Uiteraard dient altijd eerst gekeken te worden of de PH daling niet te wijten is een  slechte uitgassing.

Dit uit zich met name door een diepe daling in de nachtelijke uren.

Door opbouw  van CO2, zal de PH dalen.
Koralen maken door fotosynthese zuurstof aan hierdoor zal er overdag ook CO2 verbruikt worden.
In de nacht is er een omgekeerde proces en stoten ze juist CO2 uit.

Door de sump en water oppervlakte
goed te ventileren en in de nacht een raampje open te zetten kan er veel worden opgevangen.

Ook weelderig aanwezige kamer planten kunnen CO2 produceren  in de nacht.

Een manier om te controleren of een overschot CO2 de oorzaak is van een lage PH, is het nemen van een beker met een monster en met een luchtpompje voor 10 minuten te beluchten en dan de PH weer te meten.
Indien de ph gestegen is naar een normale waarde is dit te wijten aan een CO2 overschot.
Indien de PH te laag blijft is het verstandig de KH en Ca Testjes te evalueren en eventueel over tegaat tot het doseren van en PH+ oplossing.

Let ook op dat je KH binnen  de juiste marges blijft (8-9dKH) en indien de setje bijna op zijn nieuwe aanschaffen.
Naarmate de testjes leger raken worden ze minder nauwkeurig!

greetings, GlennF

glennf

ENG
When using a KH testkit (or any other testkit) make sure you replace them in due time.
As a guideline you can use this:
- when the test has been used for about 70% purchase a new one and do a comparison
- at 90% used, the test probably will have a unacceptable deviation (due to oxidation with the enclosed air)



NL:
Bij het gebruik van een KH test setje (geldt ook ander testjes) dient men deze op tijd te vervangen.
als richtlijn kan worden gebruikt:
- indien het testjes voor 70% gebruikt is een nieuwe test in huis halen en deze vergelijken.
- bij 90% verbruikt, zal de test naar alle waarschijnlijkheid te sterk afwijken (mogelijk door oxidatie met lucht in de fles)

glennf

De voordeel  van PH+ t.o.v. KH:
- Direct PH Verhogend i.p.v. verlagend.
- PH+ oplossing is 2x geconcentreerder.
- PH+ oplossing kan 2x langer mee, of kan in een kleinere container.
- PH+ is goedkoper in gebruik.



Happy Reefing, GlennF.

glennf

March 31, 2016, 06:47:54 pm #11 Last Edit: October 17, 2016, 01:30:24 am by glennf
ENG:
Empty the whole package into a bucket and fill it up to the desired volume (2/5/10/20 liter) with RO water.

To Dissolve DSR PH+, pour the powder slowly into a bucket with RO water, while stirring the water with a PVC pipe. First use 70% water to stir the powder, after that use the remaining RO water to finish the solution.

Watch here how to:
https://youtu.be/mGg797yFU0Y


NL:
Nooit gebruiken om KH correcties uit te voeren! Al roerend de  gehele pot in één keer oplossen met osmose water om de gewenste volume (2/5/10/20 liter) PH+ oplossing aan te maken.

Het mengen van PH+ kan het best door het poeder al roerend geleidelijk bij het water te gieten (dus niet andersom), anders krijg je klonters, waardoor het langer duurt voordat alles opgelost is.

Gebruik eerst 70% van het benodigde osmose water en vul deze later af .
Let op dat je voor de juiste concentratie de juiste eind volume verkrijgt.
(2/5/10/20 liters)

Het beste is te mengen in een emmer of transparante jerrycan met een markering voor de gewenste volume en hierop af te vullen.

Mochten er toch klonters op de bodem ontstaan, dan kan je een kleine stromings pompje een dagje laten draaien in de container tot alles wel opgelost. (Bij de 10 en 20 liter potjes)

Voor de 2 en 5 liter versie is in een jerrycan mengen handiger en een paar keren goed schudden volstaat dan.

Ook het werken met verwarm osmose water zal het oplossen versnellen.

Direct na het oplossen zal het water troebel en gelig zijn. Dit klaart na een paar uren op.

Zie filmpje hoe je het beste te werk te kan gaan:
https://youtu.be/mGg797yFU0Y

admin

Ik gebruik zelf sinds een jaar uitsluitend PH+ op alle aquarium die op DSR draaien.
Het is nog nooit voorgekomen dat mijn ph te hoog werd. (Indien de KH binnen de marge van 7-9dKH gestuurd wordt)

Happy Reefing, GlennF.

admin

Restyling 2016
Verkrijgbaar in: 2/5/10/20 liter mix.



Happy Reefing, GlennF.


glennf

August 01, 2016, 04:44:38 pm #14 Last Edit: October 17, 2016, 01:28:06 am by glennf
PH+ - KH+ & PH stabiliser
Target: KH 8-9 /  PH 7,9-8,2 dKH (maximal 1dKH/d)
ENG:
PH+ is a balanced mix to supplement KH and stabilise PH in your reef aquarium. It's a blend for a continuously dosing solution 2x stronger than KH+.
Concentrate: 16,7ml /100l = 1dKH raise
Start dosing: ~5ml/100l per day (adjust according to real consumption)
- PH+ is a balanced mix to supplement KH and stabilise PH in your reef aquarium. Only to be used as daily dosing and never for KH corrections! Empty the whole package into a bucket and fill it up to the desired volume (2/5/10/20 liter) with RO water.

NL:
PH+ is een gebalanceerde KH mix met een PH stabilisator.Het is een mengsel voor een doorlopende doseer oplossing die 2x sterker is dan KH+
Concentratie: 16,7ml /100l = 1dKH verhoging
Startdosering: ~5ml/100l per dag (0,3dKH), (eventueel aanpassen aan het werkelijk verbruik)
- PH+ is een gebalanceerde KH mix met een PH stabilisator. Nooit gebruiken om KH correcties uit te voeren! Al roerend de  gehele pot in één keer oplossen met osmose water om de gewenste volume (2/5/10/20 liter) PH+ oplossing aan te maken.