March 29, 2024, 04:44:19 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


voeding voor koralen

Started by jasperb, May 24, 2015, 01:28:42 am

Previous topic - Next topic

jasperb

Hi,

Een vraagje.

Ik gebruik een aantal voerelementen voor de koralen, een voorbeeld is Invertfood (SeAquariums) en VitAmino (Grotech). Moet dit nog steeds gebruikt worden of moet ik alleen de DSR toevoegingen toevoegen (volgens mij alleen Amino/C)?

Waar moeten de koralen hun voedsel vandaan halen?

Groeten,
Jasper


glennf

May 25, 2015, 09:30:49 am #1 Last Edit: May 25, 2015, 09:35:13 am by glennf
Bijvoeren is in DSR niet noodzakelijk....

Koralen halen energie o.a. uit zooxanthellen die op hun beurt weer aangemaakt worden d.m.v. PO4/NO3 en licht. Tevens kunnen ze zich met hun poliepen voeden.
Ik voer buiten het voer voor de vissen niks bij, tenzij het nps koralen betreft.
Acans en enkele  ander lps koralen kunnen in de nacht gericht bijgevoerd worden bij gebrek aan  nutrients in de waterkolom.

Het gebruik van extra producten is niet nodig, als je geen visueel zichtbaar effect kan waarnemen.
In DSR is het de gedachte wat niet werk wordt niet gebruikt.

greetings, Glenn

glennf

July 15, 2015, 11:07:25 am #2 Last Edit: July 15, 2015, 11:10:29 am by glennf
bijvoeren kan prima, maar is in DSR niet noodzakelijk voor de meeste koralen.
- aangezien er in DSR met verhoogde nutrients gewerkt wordt, vind er ook meer energie opname van nutrients naar zooxanthellen d.m.v. fotosynthese plaatst. De meeste koralen die wij nu houden gebruiken deze zooxanthelen als voedingsbron.
- sommige LPS koralen willen graag gericht bijgevoerd te worden om te floreren. Een voorbeeld hiervan  zijn de acanthastrea soorten.
- ook NPS koralen dienen gericht bijgevoerd te worden omdat deze geen zooxanthelen aanmaken.

Bij het introduceren van koralen die gericht gevoerd moeten worden, dient met er op te letten dat men in de enthousiastme niet overvoert en daarmee cyano aanwakkerd. Ook dient men er op te letten de waterwaarden niet te verpesten (oplopende po4 en no3).