March 29, 2024, 02:06:33 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Hoevaak word er gemeten in DSR?

Started by glennf, November 13, 2015, 06:33:18 pm

Previous topic - Next topic

glennf

November 13, 2015, 06:33:18 pm Last Edit: November 14, 2015, 12:47:06 pm by glennf
Vaak wordt er door mensen (die niet zo bekend zijn met de methode) gesteld:
- "in DSR wordt heel veel gemeten".
- "je moet veel meten als je DSR gebruikt".
- "je moet onzettend veel meten met DSR".

Geen van allen die dit stellen weten helaas waar DSR om gaat.

Ik heb DSR juist voor mijzelf ontworpen om zo min mogelijk aan onderhoud te plegen en om dit ook zo goedkoop mogelijk te kunnen doen.

helaas implementeren sommige het om uiteenlopende redenen op een andere wijze.

De geadviseerde  meet intervallen zijn:
Wekelijks:
KH, Ca, PO4 (en alle waarden die na metingen steeds substantieel moet worden gecorrigeerd )

Elke 2/3/4 weken:
Alle waarden die na achtereen volgende  metingen steeds stabiel blijken.  De duur tussen verschillende metingen word bepaald door hoe lang de waarden al stabiel zijn, maar niet langer dan 4 weken tussen de  testen.

Dit wordt ook in de DSR calculator aangegeven.

Door test intervallen kan je trenden waarnemen en adequate actie ondernemen, om deze op de  juiste manier te laten verlopen.

Happy Reefing, GlennF.

dennis tb

hey Glenn,
Ik gebruik dsr al 2 jaar en ik moet zeggen dat dit testen reuze meevalt. Soms meet ik wat vaker, maar dit is puur voor data collectie. Voor t aansturen van het aqua meet ik wekelijks kh, ca, nitraat, fosfaat en zoutgehalte.
2 wekelijks magnesium
En heeeel soms jodide en kalium. Strontium en boor meet ik nooit omdat ik strontium met ca mix in verhouding 1:50. Deze waardes meet ik eens per half jaar via triton.
Als het verbruik in je bak stabiel is en je draait via doseerpompen is het puur bijhouden. Des te meer tijd heb je over voor t genieten :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

A3LXK

Dat hebben ze niet de moeite genomen om te lezen het staat hier, in de calculator maar ook op andere fora's meer dan duidelijk beschreven
Dat komt omdat veel mensen niet de moeite willen nemen om zich in te lezen maar gewoon lukraak beginnen.

Ik meet wekelijks:  Zoutgehalte, Kh, Ca, Mg, No3 en Po4.  Dit kost me ongeveer 15 minuten.

1x in de 6 weken meet ik alle waardes en als je een beetje bekend ben met de testen dan kost dit je ongeveer 45 minuten.

Dus je begint dan met de Kaliumtest, tijdens de wachttijd van deze test kan je alvast beginnen met de Strontiumtest.
Is een kwestie van een beetje logisch nadenken.

groet
Adri


glennf

April 01, 2016, 09:31:07 pm #3 Last Edit: April 01, 2016, 09:51:37 pm by glennf
Tip van de dag:


Hou je min of meer aan de (advies) test intervallen. De grootste fout die er gemaakt wordt, is dat men teveel gaat testen en dan de conclusie trekt "in DSR gaat er veel tijd zitten in metingen".
Geeft het aquarium tijd om te stabiliseren en de ritme van je bak te leren kennen.

De test intervallen zijn primair bedoeld als een reƫle "failsave" en een richtlijn om problemen voor te zijn. Naarmate je meer ervaring krijgt, ga je ook minder testen.Het hebben van een failsave is een keus die je zelf (moet) maken. Je kan er ook zonder (of minder), totdat het fout gaat.

Het is net verzekeren je betaald ervoor en hoopt het nooit nodig te hebben,maar als je het nodig heb dan ben je blij dat je het hebt.