March 28, 2024, 11:31:41 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Techniek in DSR

Started by glennf, October 26, 2014, 07:05:54 pm

Previous topic - Next topic

glennf

October 26, 2014, 07:05:54 pm Last Edit: January 30, 2018, 11:12:46 pm by admin
In DSR gebruik ik een minimaal aan techniek.

Wat heb je nodig:
- Aquarium (bij voorkeur met sump, of een  compartiment met een overloop).
- 3 punts stromingspompen
  http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=15.0
- powerfilter (pomp met watten)
  http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=23.0
- goed werkende afschuimer
   http://youtu.be/L9ttg276RCw
- fijn koraal zand 0,5-2mm
- levend steen om te enten (geleidelijk inbrengen)
- Voor aquariums met veel stip gevoelige vissen  UV en/of Ozon.
- verlichting bij voorkeur een beproeft concept zoals T5

Alles wat er nodig is om nieuw water aan te maken zit in de CRS250 zout.
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=740.msg2688#msg2688

Alles wat er nodig is om een aquarium te onderhoud zit in een DSR100/250/500 start pakket. Dit zijn aquarium onderhouds pakketten voor ~ 1 jaar. Respectievelijk bedoeld voor 100, 250 of 500 liter.
Heb je een 1000 liter systeem, dan koop je een DSR500 om te starten en vul het  later gewoon aan met losse producten, die ook in groot (bulk) verpakking verkrijgbaar zijn.

Verder heb je de aanbevolen testen nodig. (Deze staan ook in de DSR calculator vermeld)
Daarbij wil ik benadrukken dat de Redsea PO4 test en de Salifert NO3 test een must zijn en de resultaten daar erg veel van afhangen

Wat er NIET gebruikt word zijn:
- GEEN andere nitraat en fosfaat verwijderaars dan inbegrepen zijn in DSR z.a. GFO, lantaan, biopellets e.d.
- GEEN wervelbed filters.
- GEEN nitraat (zwavel) reactors.
De combinatie ijzer en aluminium fosfaat verwijderaars gelijktijdig gebruiken dient vermeden te worden.
De combinatie biopellets en CarbonVS dosering dient vermeden te worden.  Ik krijg veld signalen dat dit soms zelfs averechts werkt.
- GEEN Bacterie preparaten
- GEEN antibiotica, bacterie voeding/boaster, algen controle middelen e.d.
- GEEN sporenelement nodig, anders dan in het DSR leverings pakket zit.

Een kalk reactor is niet nodig, maar de DSR calculator kan worden gebruik om tekort komingen van een reactor aan te vullen.

Een doseerpomp is te prefereren vanwege het gebruiksgemak.
Een 4 kanaals doseer pomp heb je al vanaf 100 euro, dus daar hoef je het niet voor te laten staan.

Voor volledig gemak zou ik gaan voor 2 doseer pompen met totaal 8 kanalen.
200 euro is niet veel geld en zo terug verdiend, als je bedenkt dat je geen reactors en vullingen hiervoor meer nodig hebt en in principe ook geen kalk reactor meer nodig hebt, want DSR is op zich al een totaal oplossing.

Ben je geinteresseerd, of wil je verder met DSR dan volg je deze route:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=441.msg1061.msg#1061

greetings, GlennF

glennf

January 22, 2015, 11:09:57 pm #1 Last Edit: January 22, 2015, 11:31:49 pm by glennf
Om met DSR te werken is het niet vereist om alle water uit een bestaand systeem te verwijderen en te vervangen voor "DSR water".

DSR is niks anders dan je water waarden op peil brengen naar de standaard die ik gesteld op voor DSR aquariums en dat wijkt  m.u.v. van een aantal punten niet veel af van gewoon zeewater of elk andere synthetisch zout mix
Het verschil is dat ik van mening bent dat niet alle stoffen die in natuurlijk zeewater aanwezig zijn essentiel zijn en daardoor niet noodzakelijk manuel  bijgestuurt hoeft te worden in onze eigen aquarium. Daarnaast is de gedachte dat je in DSR je eigen zoutwater op elke essentiele parameter individueel kan aansturen waardoor waterwissels overbodig worden.
het water in mij rif zt er nu a 10 jaar in en het enige wat ik vervangt is het water dat afgeschuimt wordt en inccidenteel met stekken of afzuigen weg gaat. Dit is op jaar basis  een luttele 100-150 liter (de afschuimer doet al 1-2 liter per week)

hier lees je hier je start met DSR op een bestaande bak:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=89.msg374#msg374

glennf

November 09, 2015, 03:36:26 pm #2 Last Edit: December 25, 2016, 09:19:05 pm by admin
ik krijg regelmatig vragen welke techniek er toegepast word in DSR.
het antwoordt luidt: alleen essentiele en bewezen techniek moet voldoende zijn.

Dit bestaat uit:
- Aquarium van het gewenste formaat
(DSR is eigenlijk ontwikkeld voor grote aquariums om de kosten laag te houden.)
- voldoende bemeten afschuimer
- bij voorkeur T5 verlichting met goede spreiding. (of een goed afgestelde hybride)
- voldoende stromings pompen. Het liefst 3 stuks op schakelklokken. (of aqua computer)
- Powerfilter (op de juiste manier toegepast).
- 4-8 kanaals doseer pompen b.v.  jeabao, ATI, AM.
- UV lamp e/o Ozon t.b.v. de vissen.

ondersteunende apparatuur:
- osmose toestel met een DI filter en TDS meter op zowel de ingang
als uitgang van DI filter. als de TDS oploopt bij de uitgang dient de DI filter te worden vervangen.
- extra (krachtige) powerfilter om in het aquarium te plaatsen, indien er  extra gefilterd dient te worden bij (tijdelijke) detritus/cyan problemen

vragen over welke merk of type het beste zijn laat ik me niet over uit, omdat ik mij niet bezighoud met het opzoeken van specs van de verschillende merken een typen, voornamelijk omdat ik de meeste van mijn techniek zelf bouwt.

er zijn op de diverse forums genoeg mensen die zich daarmee bezighouden. Bij hun zijn degelijke vragen beter op hun plaatst.

Happy Reefing, GlennF.

dekleinezeemeermin

Hallo Glenn,

Ik weet niet of ik hieronder een bericht neer moet zetten als ik een vraag heb over het bovenstaande of dat dat ergens anders moet?

Ik vraag mij af waarom er fijn koraalzand nodig is bij deze methode en wanneer het juiste moment is om dit in je aquarium te doen?

En ik vraag mij af hoeveel T5 verlichting er nodig is voor DSR. Geldt de "gewone" regel 1 watt per liter water? En hoeveel witte en blauwe lampen zijn dan gewenst?

Alvast bedankt

admin

December 25, 2016, 09:24:39 pm #4 Last Edit: December 25, 2016, 09:26:19 pm by admin
Quote from: dekleinezeemeermin on December 25, 2016, 12:22:18 am
Hallo Glenn,

Ik weet niet of ik hieronder een bericht neer moet zetten als ik een vraag heb over het bovenstaande of dat dat ergens anders moet?

Ik vraag mij af waarom er fijn koraalzand nodig is bij deze methode en wanneer het juiste moment is om dit in je aquarium te doen?

En ik vraag mij af hoeveel T5 verlichting er nodig is voor DSR. Geldt de "gewone" regel 1 watt per liter water? En hoeveel witte en blauwe lampen zijn dan gewenst?

Alvast bedankt


Fijn zand vangt minder vuil, blijft langer wit en huist meer bacteriƫn.

0,6-1 watt T5 per liter afhankelijk van begroeiing en koralen.

~50/50 ati blueplus en een mix van ati aquabluespecial, of ati coralplus  is prima.

Variaties zijn ook mogelijk naar smaak

Dit zijn mijn lampen



Happy Reefing.