March 28, 2024, 09:33:13 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Van diep groen naar diep blauw

Started by Hartenheer, March 19, 2015, 05:23:45 pm

Previous topic - Next topic

MartinBoekholt

Waar woon je?
In Nederland moet het niet zo moeilijk zijn hier een voorbeeld maar er zijn zoveel mogelijkheden.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=5004

In het buitenland is het vaak lastig zit hier ook wel eens zonder testen .

Ga nu ook over op de redsea Kalium test op advies van Glenn zat eerst ook op salifert die lijkt toch wat laag te zitten tov de echte waarde. Dus nu klopt misschien je kalium ook niet. Duurt alleen 2 maanden voor het binnen is en het is 3x zo duur.



Hartenheer

Quote from: MartinBoekholt on March 26, 2015, 04:40:47 pm
Waar woon je?
In Nederland moet het niet zo moeilijk zijn hier een voorbeeld maar er zijn zoveel mogelijkheden.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=5004

In het buitenland is het vaak lastig zit hier ook wel eens zonder testen .

Ga nu ook over op de redsea Kalium test op advies van Glenn zat eerst ook op salifert die lijkt toch wat laag te zitten tov de echte waarde. Dus nu klopt misschien je kalium ook niet. Duurt alleen 2 maanden voor het binnen is en het is 3x zo duur.


Dat wordt inderdaad niet vermeld, maar ik woon in IJmuiden.

Ik had het verkeerd geschreven. :-[
Mijn fosfaat en kalium doe ik inderdaad al met Red Sea.

Ik zal eens gaan informeren bij de gewone aquarium winkel. voor de Fe van Sera
Die hebben  wel sera, en kunnen het mee bestellen.  De vorige keer dat ik het {bij een andere winkel} vroeg kreeg ik als antwoord, dat ze die per 5 moeten bestellen. En daar begonnen ze niet aan.
Groeten,

Willem

MartinBoekholt


Nee profile invoer is alleen maar naam.
Maar uit interese in de handleiding staat:

"Redsea Fe test is bruikbaar, maar is traag bij 20-22 Celsius. Het duurt het meer dan een uur om het gewenst resultaat te produceren."
Maar begrijp ik goed dat zelf na een uur geen resultaat zichtbaar is ? Want als dat waar is zitten er misschien meer mensen fout.

Hartenheer

Quote from: MartinBoekholt on March 27, 2015, 06:55:17 pm

Maar begrijp ik goed dat zelf na een uur geen resultaat zichtbaar is ? Want als dat waar is zitten er misschien meer mensen fout.


Dat begrijp je goed. Of ik moet de test verkeerd gebruiken.

Ik voeg Fe trace toe, meet dit na een uur. {dat begrijp ik uit de beschrijving van de calculator}

Of moet ik de test doen, en die een uur laten inwerken.
Groeten,

Willem

MartinBoekholt

Als ik het goed begrijp .Kleine uurtje na de dosering meten en als het met redsea is moet je een uur wachten voordat je de kleur van de test kan/mag aflezen bij een temperatuur van 20-22 . Maar misschien dat ik Glenn verkeerd begrijp. Een detail niet altijd maar soms willen de handleiding van testen nog wel eens anders zijn vanwege Batchen dus weet niet wat er in jouw testkit van redsea staat.

Martin

Hartenheer

Quote from: MartinBoekholt on March 30, 2015, 07:56:57 pm
Als ik het goed begrijp .Kleine uurtje na de dosering meten en als het met redsea is moet je een uur wachten voordat je de kleur van de test kan/mag aflezen bij een temperatuur van 20-22 . Maar misschien dat ik Glenn verkeerd begrijp. Een detail niet altijd maar soms willen de handleiding van testen nog wel eens anders zijn vanwege Batchen dus weet niet wat er in jouw testkit van redsea staat.

Martin


Ik doe wat er op de calculator staat. meten < een uur na doseren.

Op de Red Sea beschrijving staat spullen toevoegen, 15 minuten wachten en aflezen.

Niets over, na een dosering of zo, en dat vind ik vreemd.
Omdat ik weet dat IJzer snel verdwijnt in het systeem.

Ik heb dus alt die tijd, gedoseerd, een uur gewacht en dan spullen toegevoegd, een kwartier laten inwerken, en kijken naar het resultaatl

Erg verwarrend allemaal.
Groeten,

Willem

MartinBoekholt

Willem,

Van veel dingen in DSR is het 10 jaar ervaringen van Glenn en vaak niet na alles op detail na te zoeken wat waarom de dingen zijn. Maar als je andere systemen, waterchemie zoutwater of koraalkweek bestudeerd wordt er vaak ook niet wijzer van. Ik probeer altijd nog eens wat dingen zelf uit te zoeken.
Je kan bijvoorbeeld 5 of 15 minuten na dosering testen of je test dan wel werkt of die testbuis eens een 1 of 2 uur laten staan maar handiger is die tetra test te kopen.
Nogmaals wanneer geef je ijzer? Je ijzer verdwijnt niet maar wordt of opgenomen in je systeem of maakt verbindingen die niet meer meetbaar zijn. Ijzerchelaten breken af onder zonlicht (UV) dus je kan eens proberen of zonder UV of licht het ijzer wel meetbaar is na +/- 1 uur dosering maar verander dan wel je dosis.

Martin

glennf

April 02, 2015, 07:09:16 am #22 Last Edit: April 02, 2015, 07:13:40 am by glennf
De ijzer test van redsea raad ik niet aan.
Dit is de reden......... (verwarring)
Daarom dus de sera Fe test...
Die Sera is nog stukken goedkoper ook!


Als je toch ervoor kiest redsea Fe test te gebruiken, dan laten staan en zie je pas enige kleur uitslag als het een uur of langer gestaan heeft...
Mijn inziens dus onzinnig....

greetings, GlennF

Hartenheer

Quote from: glennf on April 02, 2015, 07:09:16 am
De ijzer test van redsea raad ik niet aan.
Dit is de reden......... (verwarring)
Daarom dus de sera Fe test...
Die Sera is nog stukken goedkoper ook!


Als je toch ervoor kiest redsea Fe test te gebruiken, dan laten staan en zie je pas enige kleur uitslag als het een uur of langer gestaan heeft...
Mijn inziens dus onzinnig....

greetings, GlennF


Doe mijn best om een sera test te vinden.
Groeten,

Willem

glennf

Quote from: Hartenheer on April 04, 2015, 11:28:26 am
Quote from: glennf on April 02, 2015, 07:09:16 am
De ijzer test van redsea raad ik niet aan.
Dit is de reden......... (verwarring)
Daarom dus de sera Fe test...
Die Sera is nog stukken goedkoper ook!


Als je toch ervoor kiest redsea Fe test te gebruiken, dan laten staan en zie je pas enige kleur uitslag als het een uur of langer gestaan heeft...
Mijn inziens dus onzinnig....

greetings, GlennF


Doe mijn best om een sera test te vinden.
seaflower heeft ze liggen en als het goed is kan sander van aquaasan ze gewoon bestellen met andere dsr spullen.

greetings, GlennF