March 28, 2024, 06:10:49 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Hanna HI736 phosphoreus

Started by admin, November 24, 2017, 07:54:41 pm

Previous topic - Next topic

admin

November 24, 2017, 07:54:41 pm Last Edit: November 24, 2017, 07:58:10 pm by glennf
Waar worden de fouten gemaakt bij een HI 736?

A3LXK

De meting valt of staat met hoe strak je de handelingen uitvoert en hoe schoon de cuvet is. Sommige mensen doen een meting en laten vervolgens het flesje in de hanna zitten met het test water er nog in. Bij een volgende meting spoelen ze het pas weer om. De cuvet krijgt dan voor ons oog een onzichtbaar laagje aan de binnenkant die alle metingen in de war gooit. Daarnaast moet je na toevoegen van het poeder 2 minuten schudden.
Hieronder de procedure zials ik hem uitvoer.
----------------------------
1. Spoel je flesje en dop drie keer met water uit je aquarium.
2. Vul vervolgens de cuvet met 10ml water uit je aquarium.
3. Droog de cuvet goed af en maak deze schoon met bv een brillendoekje.
4. Knip alvast het zakje met poeder open.
5. Zet de Hanna Checker aan en zet het flesje in de checker.
6. Druk nu 1x op de knop en wacht totdat C2 verschijnt.
7. Haal de cuvet er uit en voeg het poeder toe.
8. Schud nu 2 minuten
9. Na de 2 minuten schudden maak de cuvet nog een keer goed schoon.
10. Plaats de cuvet terug in de Hanna Checker op dezelfde manier als bij stap 5. Dus als je de cuvet met de 10ml opdruk naar voren hebt geplaatst dan doe je dit nu ook.
11. Druk nu de knop in en houd deze ingedrukt totdat de 3 minuten teller in beeld komt.
12. Wachten.......en aflezen als de teller klaar is
13. Gooi de cuvet leeg en spoel deze drie keer om met osmosewater.

Ronaldus

Het vaststellen van de deviatie van de HI736.

Ondanks het callibratierapport wat bij elk doosje testreagentia geleverd wordt is het toch van belang om bij een nieuwe batch een controletest m.b.v. De DSR referentievloeistof. Ik kwam tot de conclusie dat er toch wel een deviatie van +0,065 ppm is hetgeen wat resulteerde dat het systeem boven de 0,1 ppm draaide.

Ik heb de referentietest twee keer gedaan en het resultaat was goed constant, respectievelijk 5 ppb/0,015 ppm en 6 ppb/0,018 ppm bij een Po4 referentiewaarde van 0,08 ppm = 26 ppb.

In mijn geval zit ik dus te meten in het lage eind van t meetbereik om in de goede range te komen.

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is welke afwijking stellen jullie vast op de testreagent van de HI736.? 

Het lijkt me nuttig om de batchgegevens erbij te vermelden.

Reagent gegevens:

LOT: H036
EXP: 2/2022

DSR Reference:

Batch: ref190102/2204/120
Use before: 2020-05

Groet,

Ronald


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk