March 28, 2024, 04:37:53 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Measuring intervals. (No panic testing)

Started by glennf, April 06, 2014, 07:22:54 pm

Previous topic - Next topic

glennf

April 06, 2014, 07:22:54 pm Last Edit: April 15, 2014, 01:39:56 am by GlennF
ENG:
Measuring intervals in DSR
DSR is created by myself to ease the maintenance of a reef tank
The main objective was spent less effort to archived maximum result, so more time left to enjoy.
You just correct where it's  necessary.
I have developed a calculator with an indication of various ideal values with a certain safety margin.
preferably stay within these margins, but a little outside these margins will not harm the corals.
In addition I have indicated a time frame where you can safely assume that there will be no harmful effects on the corals by skewed values. That time frame is for seven days for Kh, Ca and PO4.

in the worst case measuring after 7 day will give you time to react before you corals start dying.
By monitoring these 3 values weekly you minimize the risc of things going really wrong.
a  tanks which is stable for long time can do without these weekly test. This depend on your level of experience and the stability reached. (1 week can become 2-3 weeks.)
The measurements are the failsafe for your tank.

Only in the beginning if you have no knowledge of your system, you need a shorter (4days) testing interval to establish consumptions. Once the consumptions are established most testing can be done once every 2-4 weeks. This depend on how stable the values are.

sometime people want to measure more frequent because because their values changes a bit, but as long as you stay within the margins there is no need to do so. all natural processes need time to stabilize.

So try to limit testing  only when necessary and don't start testing randomly otherwise this will become a drag !
Corals can handle a lot more than most people assumes, so try to relax. As long as you follow the given rules it will be O.K.


NL:
Meet intervallen in DSR:
DSR is door mij in het leven geroepen juist als een verlichting in handeling in en rondom het aquarium.
Het heeft als hoofddoel minimale inspanning voor een maximaal resultaat.
Je stuurt ook bij waar het nodig is.
Ik heb een calculator ontwikkeld met een indicatie van diverse ideale waarden met een bepaalde veiligheids marge.
Binnen en iets buiten die marge mag men zich begeven zonder schadelijke gevolgen voor de koralen.
Daarnaast heb ik een tijd frame aangegeven waar je veilig in kan aannemen dat er geen schadelijk inwerking op de koralen zal zijn door scheef lopende waarden.
Die tijd frame is voor Kh, Ca en PO4 zeven dagen.

met andere woorden:
Wil je van de ergste situatie uitgaan dat alles fout zou gaan dan zit je met die 7 dagen nog veilig.
Door dus deze waarde elk 7 dagen te meten sluit je calamiteiten uit.
Een goed stabiel draaiend bak kan dus makkelijk buiten deze meet intervallen !
Het is bedoeld als een vangnet.

Alleen in het begin, wanneer je nog niks van je systeem af weet,  ga je tijdelijk een verbruiks bepaling doen met een interval van 4 dagen voor een aantal stoffen. Daarna  word de meet intervallen opgerekt  van 1-4 weken . Afhankelijk van de stabiliteit van de stof.

Ik snap dat men eenmaal gestart met DSR vaker wilt meten, omdat de waarde "iets" fluctueert, maar zolang dit binnen de marge is is er geen reden denkbaar om de door mij gestelde meet intervallen te gaan intensiveren.
De processen hebben hun tijd nodig.

Dus mensen gebruik DSR zoals ik het bedoeld heb en probeer niet alles perfect te sturen en liefst gisteren.:)
HET GAAT JE OPBREKEN!

Mocht het nog niet duidelijk zijn koralen kunnen veel meer hebben dan men aanneem. Daarom hebben ze geen boodschap aan je dagelijkse "stress" metingen en aanvullingen.

glennf

Ter aanvulling:

Alleen de KH en Ca zijn "snel" veranderende waarden, waar je bij de start een  verbruiks interval van 4 dagen dient aan te houden om het eerste verbruik te bepalen.

Na de eenmalige correctie d.m.v. de DSR calculator en het dagelijks bijsturen van het bepaald verbruik, mag de test interval gewoon naar 1week.

De drie kritieke testen die elke week aan te raden zijn zijn Kh, Ca, en PO4. Dat zijn testen die totaal maximaal 15minuten kosten.

Dit zijn overigens testen die elke serieuze aquariaan hoort te doen of je DSR gebruiker bent of niet.

Je moet testen uitvoeren zien als autorijden  met een instrumenten panel.  Je kan er met of zonder rijden en het ligt geheel aan de situatie of je het zou kunnen/willen/mogen.

greetings, GlennF