April 19, 2024, 10:10:02 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Main pump capacity

Started by glennf, December 13, 2016, 10:45:44 am

Previous topic - Next topic

glennf

Wat is de vereiste opvoer capaciteit van een opvoer pomp?

Omgerekend heb ik 6500l/1200l = 5,6x de bak inhoud.

Aangezien men ervanuit gaat dat PO4 en NO3 niet afschuimbaar zijn,  probeert men met de hoge doorvoer te bereiken dat de skimmer alle voedsel en eiwitten zo snel mogelijk (nog voordat het afbreekbaar tot PO4 en NO3) uit het systeem verwijderd.

Daarvoor werkt men vaak met oversized skimmers en daarbij behorende hoge doorvoer.
In een fish only situatie en bij overvloedig voeren is dit ook het meest voor de handliggend.

Het dynamiek in een DSR aquarium is anders, daarom mag er best wel een lager doorvoer i.c.m. een goeie skimmer gebruikt wordt.

De reden hiervoor is:
- Bezetting is meer koraal dan vis gericht.
- koralen zijn verbruikers van Nutrients
- CarbonVSdoseren geeft d.m.v. bacteriën (die po4 en no3 opgenomen hebben) een 2e mogelijkheid tot export van Nutrients uit het systeem, omdat bacteriën in tegenstelling tot no3 en po4 wel afschuimbare zijn.
- Fe+ doseren geeft de mogelijkheid om het gebonden FePO4 ook af te schuimen
- de powerfilter verwijderd detritus maar ook bacteriën en ondersteunt daarmee de  skimmer.

De reden waarom ik ervoor kiest  om geen overdreven skimmer en doorvoer toe te passen is dat dit energie besparend werkt,
De aanvoer van mijn skimmer is direct aangesloten op de overloop en werkt uitsluitend op bruishoutjes en gravitate.

-

Happy Reefing.