April 18, 2024, 09:17:31 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Graag advies: dag 12 opstart, hoge waarden

Started by ArneK, November 30, 2016, 02:39:20 pm

Previous topic - Next topic

ArneK

Hoi hoi,

Ik zou graag advies willen vragen voor het volgende:
Aquarium 640 Liter, opgestart met DSR Zoutmix 600L en aangevuld uit onderhoudspakket voor 500L.

Ja, ik heb in het begin bacteriën toegevoegd, had waarschijnlijk niet nodig geweest...
Beginnersfoutje zullen we maar zeggen  8)

Er ligt zo'n 7 Kg levend steen in de sump, skimmer (Deltec 1456) draait 24 uur per dag hoewel ie nog niets afgeschuimd terwijl het schuim wel halverwege kijkhoogte is ingesteld.
Veel microbelletjes, dat wel...
Volgens Deltec komt dat omdat ik nog geen "zeewater" heb maar gewoon "zoutwater" met wat toevoegsels :-\

Ben nu 3 dagen CarbonVS aan het toevoegen en heb voor de "Quick" instelling gekozen omdat er nog geen bewoners in de bak zitten.
Vooralsnog zie ik geen waarden zakken.

Dit heb ik zojuist (12u30) gemeten:

- Zout: 35 (DD)
- PH: 8,00 (elektronisch)
- KH: 8,0
- Ca: 475
- NO2 (Nitriet): 1,0
- NO3 (Nitraat): 50, en misschien zelfs wel ietsje hoger
- PO4 (Fosfaat): +/- 0,3
- Mg: 1450
- Total Ammonia (NH3 + NH4): 0,15 - 0,25

Heb dit in de calculator ingegeven en als advies krijg ik dat ik niet alleen CarbonVS maar daarbij ook FE+ moet gaan toevoegen.
Een aantal waarden staan op negatief zoals zout, Ca en Mg.

Betekent dit dat ik beter wat water kan wisselen?
Kan ik de adviezen uit de calculator over nemen in de opstartfase?

Wat is jullie advies?
Hartelijke groeten,

Arne.

A3LXK

Hi Arne

Geduld hebben is een schone zaak in deze hobby.
Zoals je al aangeeft ben je pas drie dagen bezig met het toevoegen van Carbon V/S. Dit is geen wondermiddel, de bactwriecultuur moet ook opstarten en hier gaat wel wat tijd overheen.

Ik zou inderdaad ook Fe+ gaan toevoegen, je fosfaat is ook erg hoog. Je zit duidelijk midden in de opstart met de bekende fosfaat en nitraat piek.

Wat je afschuimer betreft, wat bedoel je met halverwege kijkhoogte? Ik heb ook de Deltec en stel hem zo af dat het schuim net in de onderkant van de beker zichtbaar is.

De negatieve waardes geven aan dat je huidige waardes higer zijn dan je streefwaarden. Hier hoef je nu niets aan te doen, die gaan canzelf zakken als je door de opstart heen bent.

Groet,
Adri




ArneK

December 01, 2016, 07:17:58 am #2 Last Edit: December 01, 2016, 07:34:00 am by ArneK
Hoi Adri... :)

Klopt, geduld is een schone zaak.
Maar wil nu geheel over gaan op de DSR gedachte en, wat ik ervan begrijp, de waterwaarden direct gaan bijsturen.

Ik was inmiddels ook al met het doseren van FE+ begonnen. Heb e.e.a. aan topics en adviezen gelezen en doseer nu, omdat er nog geen bezetting is, 2 x per dag.
Een keer 's ochtends en een keer 's avonds zo rond 23u00.
CarbonVS middels de calculator op de "quick" instelling en FE+ doseer ik de volle 0,15ppm.

Wat betreft de afschuimer (Deltec 1456), die heb zo ingesteld met de niveauregelaar dat het schuim aan de onderkant van de beker te zien is met de controller op stand 4.
Daarna de controller opgedraaid en nu staat het schuim dan halverwege de stijgbuis (heet dat zo?).
Maar je ziet het schuim niet steeds verder opbouwen en over de rand gaan, dat gebeurd (nog) niet.
Kan ook zomaar zijn dat ik nog iets verkeerd doe...  :-\

Verder laat ik de boel hier maar lekker z'n gang gaan.
Hartelijke groeten,

Arne.

A3LXK

Hi Arne,

Ik zou de controller gewoon vol open zetten en dan met de niveauregelaar het schuim naar beneden bijstellen.

Dan er nu weinig tot geen schuim wordt geproduceerd is vrij normaal. Je hebt nog geen vervuilers in je bak.
Dat gaat straks vanzelf veranderen naarmate de bak rijper wordt en wanneer je zo ver bent dat je een schoonmaakploeg er in hebt gezet.
Als er straks vissen in zitten dan is het helemaal een ander verhaal.

Succes.

groet
Adri

ArneK

Bedankt Adri...  ;)

Tot hoever zal ik het schuim naar beneden draaien?

Ben nu even bezig de afschuimer schoon te maken.
In de beker, ter hoogte van de bovenkant schuim, zit een hele vreemde aanslag met een soort belletjespatroon.
Het lijkt wel vet en is er nauwelijks af te krijgen...  :-\
Hartelijke groeten,

Arne.

admin

December 01, 2016, 10:35:12 am #5 Last Edit: December 01, 2016, 10:41:44 am by admin
Ik ben toch benieuwd waar die po4 en no3 vandaan komt.

Waar  voor steen heb je gebruikt, waar komen die  vandaan
Wat voor is er gebruikt zand ?
Hoe heb je de testen afgelezen.
Wat voor water heb je gebruikt.

Neem dit ff door:
Www.dsrreefing.com/nutrients

Plaats eens wat foto's om een goed beeld te krijgen van de hele situatie

Gebruik het DSR protocol
www.DSRreefing.com/faq

http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=16.msg34#msg34

CarbonVS en Fe+ mogen gelijk op de doseerpomp.


Nu is het ff geduld hebben.
Laat de bak gewoon minmaal een week staan en doe niks eraan..
Tussentijds meten is ook overbodig.

Happy Reefing.

ArneK

December 01, 2016, 12:26:32 pm #6 Last Edit: December 01, 2016, 01:40:22 pm by ArneK
Hoi Glenn,

Bedankt voor je antwoord...  ;)

Ja, ik weet niet of die waarden bij een "normale" opstart horen...

Wat betreft de testen, ik gebruik hier uitsluitend de door jou geadviseerde testen. De meeste zijn van Salifert en de PO4 is van Red Sea.
Alle exp. dates zijn nog dik in orde.
Glenn, hoe bedoel je: "Hoe heb je de testen afgelezen"?
Ik heb alles bij bij voldoende daglicht afgelezen hoewel ik het bij sommige testen niet heel makkelijk vind.

Het rifopbouw heb ik gedaan met CaribSea South Seas Base Rock en dan nog een paar platen die ik van Henk van Rifwachter heb.
Hij had hier goede ervaring mee qua afgifte van niet gewenste stoffen...
Ik heb deze platen wel vastgemaakt met rifmortel en geprobeerd daar zo min mogelijk van te gebruiken.

Het zand is ATI fiji white sand, 4 zakken van zo'n 9 kg.

Ik heb dit niet helemaal van mezelf. Ik kwam dit tegen op een Duits forum waar men ook wel tevreden is met de CaribSea South Seas Base Rock en het ATI fiji white sand.
Misschien ken je ze wel: http://www.onescape-community.de/index.php/Thread/152-Ein-400L-Raumteiler-150x50x50cm/?pageNo=1

Het water is zelf aangemaakt middels de calculator.
Osmosewater met het DSR Salt Mix 600. Ik had iets meer water nodig, daarvoor heb ik de ingrediënten uit het DSR 500L onderhoudspaket genomen... ;)

Ik heb geduld, ik zal er verder niets aan doen, alleen CarbonVS en FE+ toevoegen dan...
Ben jij het eens met de dosering zoals ik dat nu doe en 2 x per dag?
Zowel FE+ (0,15ppm) als CarbonVS (volgens carboncalculator) 2 maal daags?


Hartelijke groeten,

Arne.

ArneK

December 01, 2016, 12:56:27 pm #7 Last Edit: December 01, 2016, 01:35:00 pm by ArneK
Glenn, ik ben een dag of 13 geleden opgestart met de zogenaamde "Red Sea Mature Pro Kit" dit op destijds aanraden van RS omdat ik in de eerste instantie helemaal met dood steen wilde opstarten.
Ik zag gaandeweg dat de waarden niet klopte zoals ze die in de handleiding aangeven en heb de hele boel in de vuilnisbak gegooid...
Ik zie dit maar als een beginnersfout... ;)

** Ik ben dus pas zo'n dag of 3 geleden begonnen met het toevoegen van de DSR producten. **

O ja, in de sump heb ik een box (egg crate) met zo'n 10L Siporax dit omdat ik dacht dat de hoeveelheid steen voor het rif wat aan de lage kant zou zijn.
Uiteindelijk ligt er nu zo'n 50 Kg aan dood steen in het aquarium en zo'n 7 Kg levend steen in de sump.

Ik heb vooraf veel gelezen over Siporax, vooral op de Amerikaanse fora, maar niets kunnen vinden dat dit Nitraat en/of Fosfaat zou kunnen verhogen.

Nog even een fotootje van het power filter... ;)

Hartelijke groeten,

Arne.

ArneK

Nog even een foto van de sump...

Hier kun je de Siporax zien.
De slang links naar het levend steen komt van een klein Eheim pompje, dit om bij het levend steen wat meer stroming te produceren.

Hartelijke groeten,

Arne.

admin

December 02, 2016, 09:37:31 am #9 Last Edit: December 02, 2016, 09:41:01 am by admin
Dit gelezen?

http://dsrreefing.com/fulldsr

Happy Reefing.

admin


ArneK

December 02, 2016, 10:45:24 am #11 Last Edit: December 02, 2016, 10:52:58 am by ArneK
Hoi Glenn,

Bedankt voor je reactie...  :)

Ja, deze link heb ik vaker gelezen (http://dsrreefing.com/fulldsr).
Staan daar naar jouw mening zaken beschreven waar ik nu extra op zou moeten letten en waar ik nu niet aan voldoe?

Ik vraag me af of ik de verlichting, nu 10 uur per dag, niet wat zou moeten verminderen omdat ik best wel wat FE+ toevoeg...
Wat is jouw mening Glenn?
Op dit moment heb ik geen overdreven algengroei, voel wel dat de achterwand wat glibberig is maar verder niet.

Glenn, zoals ik al schreef in mijn vorige bericht, doseer ik nu 2 x per dag CarbonVS en FE+ om te proberen de, op dit moment, belangrijkste waarden zo snel mogelijk naar beneden te krijgen.
Niet omdat ik haast heb maar omdat ik wil vermijden dat er teveel algengroei ontstaat, of heb ik het helemaal mis?
Vandaag 0,15ppm FE+ en 6,5 ML CarbonVS voor 640 Liter, over 12 uur nog een keer.
Wat vind jij van dit doseren Glenn?

De afwijking in de kleurenkaart van de Salifert NO3 test, daar had ik nog niet over gelezen, thanks!
Ik heb natuurlijk direct mijn test erbij gepakt... ???
Deze test is vrij nieuw, de exp. date staat op 11-2018 en voor zover ik kan zien is deze kleurenkaart in orde...

Ik vind het sowieso erg lastig het onderste gebied af te lezen...
Wellicht had het beter geweest als Salifert dit belangrijkste stuk wat hadden uitvergroot, de kleuren liggen heel dicht bij elkaar.

Dit is mijn kleurenkaart.

Hartelijke groeten,

Arne.

admin

December 02, 2016, 12:15:59 pm #12 Last Edit: December 02, 2016, 12:30:37 pm by admin
Spelen met verlicht...  teveel licht is plagen aanjagen.
Lees hier over de cyano procedure...
Je wilt nu geen alg en cyano laten groeien met teveel licht.
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=470.0

Lees ook hier
http://dsrreefing.com/DSRstart/

CarbonVS volgens schema niet meer !
www.DSRreefing.com/carbonvs30
Lees de opmerkingen  goed door!

Fe+ volgens deze regels:
http://www.dsrreefing.com/Fepluscalc
Lees de opmerkingen  goed door!




Happy Reefing.

ArneK

December 02, 2016, 12:16:54 pm #13 Last Edit: December 02, 2016, 12:32:36 pm by ArneK
Wat vind je van het doseren van FE+ en CarbonVS zoals ik dit op dit moment doe?
Of beter 1 x dag FE+ en 1 x per dag CarbonVS volgens calculators in plaats van 2 x per dag zoals ik nu doe?

Of alles maar gewoon z'n gang laten gaan en niets toevoegen?
Ik wil niet de fout maken veel koolstof toe te voegen aan bacteriën die er nog niet zijn...
Hartelijke groeten,

Arne.

admin

December 02, 2016, 12:36:56 pm #14 Last Edit: December 02, 2016, 12:38:38 pm by admin
Quote from: ArneK on December 02, 2016, 12:16:54 pm
Wat vind je van het doseren van FE+ en CarbonVS zoals ik dit op dit moment doe?
Of beter 1 x dag FE+ en 1 x per dag CarbonVS volgens calculators in plaats van 2 x per dag zoals ik nu doe?

Of alles maar gewoon z'n gang laten gaan en niets toevoegen?
Ik wil niet de fout maken veel koolstof toe te voegen aan bacteriën die er nog niet zijn...

Gewoon eraan beginnen bacterie zijn er altijd..
Je moet ze alleen laten groeien met voeding.

Lees de opmerkingen en pas het toe...







Happy Reefing.