March 28, 2024, 06:44:54 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


What is a power filter ?

Started by glennf, January 09, 2014, 11:19:26 pm

Previous topic - Next topic

glennf

January 09, 2014, 11:19:26 pm Last Edit: December 03, 2014, 07:11:03 pm by glennf
A powerfilter is nothing else than a pump with filter wool on the intake.
preferable an 1000-3000l/h pump (it depends in the size of your tank)

a few examples:
 




glennf

January 09, 2014, 11:31:53 pm #1 Last Edit: December 03, 2014, 07:11:21 pm by glennf
But also possible on the intake of you main pump:




 

glennf

February 25, 2014, 05:33:51 pm #2 Last Edit: November 17, 2014, 12:13:26 pm by glennf
filter wool in sump or in filter compartments is not recommended and not efficient.
filterbags run over al the time
filterwool on streamers are far less efficient and reduces your streamers capacity  drastically.


also look into this thread:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=24.0

glennf

November 17, 2014, 02:21:23 am #3 Last Edit: December 05, 2014, 07:28:50 pm by glennf
De powerfilter is één van de fundamenten van mijn manier van aquarium houden. Nog voordat ik "het synthetisch aquarium project" gestart was en daarmee DSR, had ik de powerfilter al jaren in gebruik.

De powerfilter verwijderd alle zweefvuil uit het systeem en verkleint daarmee de risico dat deze gaat bezinken in de bodem of achter het gesteente. Het is essentïeel dat er voldoen gevarieerde stroming in het systeem aanwezig is om het vuil in suspensie te houden, zodat het kan worden uitgefilterd door de powerfilter.

Een goed werkende powerfilter kan zonder extra middelen een systeem kristal helder filteren mits de pomp die gebruikt wordt krachtig genoeg is en de watten lang genoeg blijven zitten als deze bijna verzadigd is. Doordat de watten verzadigd raakt, word gedurende die periode het fijn stof uit het waterkolom gehaald. Hierdoor oogt het water kristal helder.

Afhankelijk van het voer gedrag, bezetting en aanwezige vuil dient de watten tussen de 2 en maximaal 5 dagen verwijderd te worden.
Het gebruik van witte watten is aan te raden en het uitspoelen van nieuwe watten is verplicht anders zal door de aanwezige laag op de watten de afschuimer overactief gaan afschuimen met overstroming en water overlast als gevolg.

Dit zijn voorbeelden van powerfilters:


 





in de loop van jaren zijn door mij diverse soorten en uitvoeringen van watten filtering getest.. inclusief losse watten in de sump, watten in een apart compartiment, watten op stromingspompen, sponsen en combinaties met grof naar fijne compartimenten, alsmede gafzakken met of zonder watten.
Alles is er weer eruit gesloopt en de basis werk nog steeds het best .

Een sterke pomp met een geperforeerde klos en 3 lagen watten. Meer heb je niet nodig.
Ik verkoop niks, maar wens wel dan mensen die mijn methode gebruiken slagen. Dit is een essentieel onderdeel van het onderhoud.
Afwijkingen hierop geven ook een afwijkend resultaat, daarvan kan ik uit eigen ervaring spreken.


Omdat niet iedereen even handig is en zin heeft om te klussen, ben ik op zoek gegaan naar een commercieel verkrijgbaar product, waarmee een powerfilter eenvoudig te realiseren is.

Dit is de oplossing:
deze " aanzuigkorf buizen" zijn in diverse diameters gewoon via de groothandel te bestellen door de lfs. Mocht het een probleem zijn om ze te krijgen, stuur mij een pb dan zorg ik dat jou lfs de informatie krijgt waar deze leverbaar zijn. Ik lever ze zelf niet en ga ze ook niet leveren, omdat ik geen winkel bent en ook niet wil zijn.



kijk ook hier voor optimale stroming in een rif:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=15.0

glennf

January 05, 2015, 10:48:48 am #4 Last Edit: July 06, 2016, 03:05:23 am by admin
ENG:

The powerfilter has a fundamental use in DSR. Even before i started the DSR project i have been using it for decades.

The powerfilter removes small/clouding and annoying particles from the water colomn, which prevent the risc from collecting detritus in the corners with low streaming and behind rock formations. It's essential to manage an optimal flow ( not necessary strong), to keep the dirt into suspension, so it can be picked up by the powerfilter

A optimal working powerfilter can filter you water cristal clear without any additional filtering media, providing the pump used is powerfull enough.
Minimum is:
- 1000l/h for tank up to 200l
- 3000l/h for tank up to 1000l

==============================

Een goed werkende powerfilter kan zonder extra middelen een systeem kristal helder filteren mits de pomp die gebruikt wordt krachtig genoeg is en de watten lang genoeg blijven zitten als deze bijna verzadigd is. Doordat de watten verzadigd raakt, word gedurende die periode het fijn stof uit het waterkolom gehaald. Hierdoor oogt het water kristal helder.

Afhankelijk van het voer gedrag, bezetting en aanwezige vuil dient de watten tussen de 2 en maximaal 5 dagen verwijderd te worden.
Het gebruik van witte watten is aan te raden en het uitspoelen van nieuwe watten is verplicht anders zal door de aanwezige laag op de watten de afschuimer overactief gaan afschuimen met overstroming en water overlast als gevolg.

Dit zijn voorbeelden van powerfilters:


 





in de loop van jaren zijn door mij diverse soorten en uitvoeringen van watten filtering getest.. inclusief losse watten in de sump, watten in een apart compartiment, watten op stromingspompen, sponsen en combinaties met grof naar fijne compartimenten, alsmede gafzakken met of zonder watten.
Alles is er weer eruit gesloopt en de basis werk nog steeds het best .

Een sterke pomp met een geperforeerde klos en 3 lagen watten. Meer heb je niet nodig.
Ik verkoop niks, maar wens wel dan mensen die mijn methode gebruiken slagen. Dit is een essentieel onderdeel van het onderhoud.
Afwijkingen hierop geven ook een afwijkend resultaat, daarvan kan ik uit eigen ervaring spreken.


Omdat niet iedereen even handig is en zin heeft om te klussen, ben ik op zoek gegaan naar een commercieel verkrijgbaar product, waarmee een powerfilter eenvoudig te realiseren is.

Dit is de oplossing:
deze " aanzuigkorf buizen" zijn in diverse diameters gewoon via de groothandel te bestellen door de lfs. Mocht het een probleem zijn om ze te krijgen, stuur mij een pb dan zorg ik dat jou lfs de informatie krijgt waar deze leverbaar zijn. Ik lever ze zelf niet en ga ze ook niet leveren, omdat ik geen winkel bent en ook niet wil zijn.



kijk ook hier voor optimale stroming in een rif:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=15.0
[/quote]

greetings, GlennF

AhmedLFC

Hi Glenn,

Are you running your power filter 24/7 cannot run mine in the display but have been running in sump off the main return pump.
I am changing filter wool every 3-4 days


glennf

I run it also 24/7 , also on the intake of my main return pump.

greetings, GlennF

glennf

Vraag:
Als de powerfilter vuil word gaat de nitraat niet omhoog?
Waarom laat je deze helemaal verzadigd/vuile worden voordat je die vervangt?

De nutrients gaan niet omhoog.  Niet van die paar dagen dat het er staat. De watten zijn dan nog niet biologisch actief. Het is meer voor de gemak dan ik deze optimaal laat vervuilen. Bovendien gaan deze fijner stof filteren naarmate ze  verzadigd raakt, hierdoor is toepassen van kool vaak overbodig.
Niet alles moet zoals velen denken a la minute en laboratorium nauwkeurig. Zolang je maar binnen bepaalde grenzen  blijft is dat prima.
Watten tot 5 dagen prima,  2 weken not done...  Het moet een hobby blijven en geen dagtaak worden. "Reefing the relaxed way" staat overigens niet synoniem voor de boel laten verstoffen.

Op den duur Leer je met een visuele check wanneer het tijd is om te vervangen.  Meestal tussen 2 en 5 dagen.  Als je slijm ziet op de watten (cyano, dino) direct vervangen, want die verstoppen de oppervlakte waardoor deze niet meer effectief werkt. Sterker nog de Cyano/dino wordt dan  door de bak verspreid.

greetings, GlennF


admin

May 31, 2015, 11:01:37 pm #8 Last Edit: June 26, 2018, 11:42:35 pm by glennf
De powerfilter is mits goed geconstrueerd en toegepast zoals ik het al eerder heb uitgelegd, in staat zeer fine partikels uit het water te filteren. Indien het sterk genoeg is om te caviteren kan het zelfs de kleurstoffen uit het water halen waardoor deze kristal helder wordt.
Hierdoor is het toepassen van actief kool om die reden niet meer nodig.

***Actief kool doet de werking van FeTrace te niet.***


ENG:
The power filter, if properly constructed and applied as I explained earlier, is able to filter fine particles from the water. If it is strong enough to cavitate, it can even extract the dyes from the water, making this crystal clear.
As a result, the use of activated carbon is no longer necessary for that reason.

glennf

most recent powerfilter setup





Happy Reefing, GlennF.

admin

June 08, 2016, 06:59:10 pm #10 Last Edit: June 14, 2016, 09:15:03 am by admin
Om niet steeds in de herhaling te vervallen, benadruk ik nogmaals dat het toepassen van een powerfilter zoals ik dat aanraad 1 van de fundamenten van de DSR  is. Watten op een klos aan een sterke pomp, dus geen watten los in sump en geen gafzakken want die werken gewoon minder effectief....

Bij het op de juiste gebruiken hiervan wordt het zweefvuil, detritus en neerslag door ijzer gebruik uit het systeem verwijderd zodat het niet ik de bodem kan bezinken.

Het zover laten komen dat de bodem vervuilt is bij geen enkele methode een gezonde situatie, omdat deze vervuiling mettertijd altijd problemen met zich zal meebrengen.
Denk daarbij aan : het ongeoorloofd stijgen van ammoniak/nitriet/nitraat/fosfaat en andere stoffen gebonden in dit bezinksel. Onder de extreme omstandigheden  die in een sterk vervuilde bodem kunnen optreden, kunnen deze weer in oplossing komen en giftige concentraties bereiken.

Bij regelmatig en juist gebruik van de powerfilter  zal de kans dat de vervuiling zich zal opbouwen minimaal zijn en daarmee  kunnen er veel problemen voorkomen worden.

Dus een situatie waarbij het roeren in de bodem een donkerbruine drab oplevert is onwenselijk/schadelijk en  had voorkomen kunnen worden met het juiste gebruik van een powerfilter.

Happy Reefing, GlennF.

admin

June 15, 2016, 09:49:48 am #11 Last Edit: June 19, 2016, 07:35:56 pm by admin
Welke pomp gebruiken ?

Ik ben zelf voorstander van de tunze 1000 en 2400l/u pompen omdat deze degelijk zijn, minder geluid produceren en de filterkorfbuis nagenoeg direct op de tuit past.
Het licht verhitten van de 16 of 20mm filterkorfbuis is dan voldoen om deze hierop aan te sluiten.
Beiden producten kunnen via aquaholland besteld worden via de lfs.
Indien uw plaatselijke lfs deze niet wenst te leveren, is deze combinatie te bestellen bij www.seaflower.nl

Goedkoper pompen uit china hebben het nadeel dat ze een metalen rotr asje hebben en daardoor al snel versleten zijn en herrie gaan maken. Goedkoop blijkt dan duurkoop te worden.




Happy Reefing, GlennF.

admin

June 26, 2016, 01:28:23 pm #12 Last Edit: June 26, 2016, 01:30:59 pm by admin
Versie voor maximaal 200 liter aquarium.

Tunze 1073.008 ,   met 16mm opgetrompte buis.





Happy Reefing, GlennF.

admin

June 26, 2016, 01:33:18 pm #13 Last Edit: February 28, 2017, 03:59:45 pm by admin
De versie tot 1000 liter

Tunze 1073.02  met 20mm buis

Nog beter is deze met een 25mm buis uit te voeren.




Happy Reefing, GlennF.

admin

Beide powerfilters naast elkaar



Happy Reefing, GlennF.