March 28, 2024, 06:32:25 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


DSR 2.0

Started by MartinBoekholt, March 02, 2015, 06:39:58 pm

Previous topic - Next topic

MartinBoekholt

March 02, 2015, 06:39:58 pm Last Edit: March 02, 2015, 06:44:15 pm by MartinBoekholt
03/03/2015
Dit wordt een herstart van DSR met veel plezier heb ik sinds begin 2013 een tank gedraaid op DSR maar vanwege een lange stroom storing moest ik opnieuw beginnen dus met de ervaring uit het verleden ga ik nu opnieuw starten.
Tank:
app. 160 x 67 x 70 cm waterhoogte +/- 60 cm ongeveer 630 brutoliter met het water in de overflow en sump -rotsen denk ik uit te komen op 700 liter
Sump standard AM Reef Station (in de nieuwe versie  staat een Turboflotor 5000 Shorty compact buiten de sump) met ijzerdosering verslijmt een cone skimmer best wel snel.
Geen trickle filter of andere zaken in de sump alleen de sensoren van de AT computer 500w verwarming en een sort stekken bak. Aan de inkomende water stroom heb ik een rooster gemaakt niet voor een algenscrubber maar voor zuurstof voorziening.

In sump zit nu ook een UV 18w en Ozon maar of die aangaan wil ik eerst kijken hoe de bak gaat.

Tuurlijk zit er een powerfilter voor de opvoerpomp die is nu 3500 ltr en gaat waarschijnlijk naar een 6500 toe.

Op zit moment heb ik een eerste opzet gemaakt voor de aquascaping en wil het nog een aantal dagen aankijk voordat ik wat ga vast kitten.




glennf

Van die rek is een mooi idee om extra zuurstof in te brengen. Zeker ook extra koeling door verdamping ,  in warme landen een mooie oplossing.

greetings, GlennF


MartinBoekholt

Bedankt met de de HQI stonden de ventilatoren elke dag aan hopelijk nu wat minder.

MartinBoekholt

Zo dagje proef draaien met zoetwater.
Wat ik al dacht opvoerpomp is tekort met 3500 liter/uur met water over de UV en rooster en skimmer dus wat wordt dus toch een 6500 of 5000 dc pomp instaleren.

MartinBoekholt

Zo nu eindelijk begonnen met de zouten mengen in de bak en meteen even terug rekenen of de liters wel kloppen.
Dus eerst KCl geschat 630 liter dosering volgens tabel 480 gram uitslag 440 ppm dus of minder liter dan geschat of me KCl is wat puurder aangezien die niet bij Glenn vandaan komt.
Vandaag gaan dat eens beproevenmet  herberekening heeft de bak nu 570 l +/- dus ga ik  3161 gram / Mg+ MagnesiumChloride en 3961 gram Magnesium Sulphate doseren en morgen eens meten wat de K en Mg gehaltes zijn. Vrijdag gaan we dan CaCl toevoegen. Maandag dan de sporenelementen en NaCl eens nalopen rekenen voor het juiste zoutgehalte.


glennf

Welke kalium test heb je gebruik martin ?

greetings, GlennF


MartinBoekholt

Salifert maar zie waar je vraag na toe gaat.
Vandaag Mg (salifert) nagemeten met 3160   gram / Mg2+ MagnesiumChloride en 3960 gram MagnesiumSulphate wat de juiste dosering zou moeten zijn maar kom uit op 880 ppm dat is dus niet goed.
Kali geeft nu 410 ppm.
Helaas is de Kalium Pro - titratie Test Kit van redsea nog een paar weken onderweg. En staat de verwarming nog niet aan (ATO wel !). Zal vandaag eens de verwarming aan zetten en maandag nog eens na meten maar in principe moet alles zijn opgelosd.



MartinBoekholt

Zo nu eindelijk komen de waardes van liters en dosering wat beter naar voren. 620 liter afgesteld voor berekeningen 1 kilo CaCl gedoseerd en Ca zit op 410 helaas is met de correctie Mg wat door geschoten naar 1500 en Kali zit nu op 400. Geen rekening gehouden met het water in de doseringstoffen dus dat klopt nu aardig. Verwarming draait nu en zitten op 25. Vandaag zoutgemeten met de refractometer met salifert calibratie geeft 10 ppt. Kh dosering vandaag en dan morgen alles weer even nameten Kh Ca Mg en K en dan de volledige ppt aanvullen naar 35 met NaCl. pH is onstabiel tussen de 8.2-8.6 zonder buffer is dat niet vreemd.

glennf

Waarom gebruik jij deze procedure niet voor het nieuwe aan te maken water ?

http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=403.msg847.msg#847

greetings, GlennF


MartinBoekholt

Jawel maar omdat ik niet helemaal zeker was van neerslag van Ca plus SO4 (calciumsulfaat is maar oplosbaar tot 2 gram per liter) en niet helemaal zeker wist hoeveel liter water ik had is dit een beetje een variantie. Ook zijn een aantal producten niet DSR "approved" KCl, CaCl MgCl had ik zelfs staan en wilde zeker weten of die de zelfde resultaten gaven en er zitten nogal wat mogelijken verschillen in de afkomst van deze producten. Plus een aantal producten hebben vaak een anti caking op basis de silicaat . Daarom heb ik niet alle producten eerst alles afgewogen en in de bak gegooid. Als ik alles DSR had gehad was het wat anders geweest. MgCl weet ik nu zeker dat die anders is MgCl2(H2O)x is er in nogal in wat verschillende vormen.
En voor mezelf wilde ik eens stap voor stap dingetjes nameten als naslag.
Maar nu eindelijk zoutgehalte naar 30+ppt en skimmer en lichten aan.
Morgen eens de waardes meten.
Lamp is aquamedic aquasunlight NG met aqualine 10000 links en rechts aqualine 16000, beiden 150 W, Ocean Blue 4*54 watt .




glennf

Ok... ik snapte het al niet waarom je zo  moeilijk deed.

Haha... je bent aan het experimenteren...

Ik snap dat je toegang heb tot mineralen en de afstand nederland>equador  voor transport van de (approved) stoffen een probleem is.

Hierom hou ik de postings over DSR op buitenlandse (engelse) forums ook een beetje af, want het verzenden van approved spullen door dealers kan nogal kostbaar zijn

greetings, GlennF


MartinBoekholt

Of het is gebonden aan allerlei anti drugs, gevaarlijke stoffen of anti terror wetgevingen.
Zeker iover de grens is het altijd lastig om advies te geven als je de producten niet kent even calciumcloride te adviseren is erg glad ijs.
Maar goed skimmer afstellen was weer een heel gedoe maar die loopt nu. Helaas blijkt de AQ AT computer stuk te zijn dus kan me sensoren en verwarming niet gebruiken (de verwarming stond op 30 graden om snel de bak naar 25 te brengen en die kan ik nu niet meer terug draaien). Maar met de HQ lampen loopt de temperatuur toch op naar 24-25 overdag en die dan zakt naar 22 graden s avond is hopelijk geen probleem om al wat koralen er in te zetten.


MartinBoekholt

De eerste stekken er in en wat bruine algen .
Mijn eerste idee om de vorige kolonies terug te zetten is toch niet doorgegaan er zitten teveel aptasia in de rotsen en onmogelijk om ze er uit te krijgen dus meer stekken er van afgehaald om problemen te voorkomen.
Ondanks dat ik geen verwarming heb zak de temperatuur s avond niet beneden de 23 graden en over dag met lampen niet boven de 26.

glennf

Quote from: MartinBoekholt on March 27, 2015, 07:09:41 pm
De eerste stekken er in en wat bruine algen .
Mijn eerste idee om de vorige kolonies terug te zetten is toch niet doorgegaan er zitten teveel aptasia in de rotsen en onmogelijk om ze er uit te krijgen dus meer stekken er van afgehaald om problemen te voorkomen.
Ondanks dat ik geen verwarming heb zak de temperatuur s avond niet beneden de 23 graden en over dag met lampen niet boven de 26.
ind  kan je de plagen liever niet meenemen..

greetings, GlennF