April 19, 2024, 01:05:14 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Lage PH waarden wat nu?

Started by admin, March 18, 2017, 09:58:33 pm

Previous topic - Next topic

admin

In DSR adviseer ik het gebruik van een continue electronische PH meter of een PH controller.
Kalibreer deze PH meter regelmatig en bij twijfel altijd direct kalibreren met een referentie vloeistof.

Uiteraard dient altijd eerst gekeken te worden of de PH daling niet te wijten is een  slechte uitgassing.

Dit uit zich met name door een diepe daling in de nachtelijke uren.

Door opbouw  van CO2, zal de PH dalen.
Koralen maken door fotosynthese zuurstof aan hierdoor zal er overdag ook CO2 verbruikt worden.
In de nacht is er een omgekeerde proces en stoten ze juist CO2 uit.

Door de sump en water oppervlakte
goed te ventileren en in de nacht een raampje open te zetten kan er veel worden opgevangen.

Ook weelderig aanwezige kamer planten kunnen CO2 produceren  in de nacht.

Een manier om te controleren of een overschot CO2 de oorzaak is van een lage PH, is het nemen van een beker met een monster en met een luchtpompje voor 10 minuten te beluchten en dan de PH weer te meten.
Indien de ph gestegen is naar een normale waarde is dit te wijten aan een CO2 overschot.
Indien de PH te laag blijft is het verstandig de KH en Ca Testjes te evalueren en eventueel over tegaat tot het doseren van en PH+ oplossing.

Let ook op dat je KH binnen  de juiste marges blijft (8-9dKH) en indien de setje bijna op zijn nieuwe aanschaffen.
Naarmate de testjes leger raken worden ze minder nauwkeurig!

Bij een lage PH is het raadzaam geen gebruik te maken van KH+, maar juist te kiezen voor DSR PH+ of DSR EZ-Buffer.

greetings, GlennF

Happy Reefing.


Seveke

Hoi ,Ik heb net een beker gevuld met mijn aquariumwater en een zuurstofpompje erin gedaan.Ik zie mijn Ph rustig aan stijgen van Ph 7,43 naar 7,48 op een 15 minuten. Zou het dan toch de oorzaak kunnen zijn een lagere Ph te hebben door zuurstof gebrek? Indien ja moet ik dan een pompje in de Sump aansluiten ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk